کاهش حباب سکه با اقدام جدید بانک مرکزی | ریزش ناگهانی قیمت دلار در راه است؟

کد خبر: 1270417

تحلیلگران اقتصادی معتقد هستند در روزهای آینده و با عرضه سکه‌های بدون تاریخ بانک مرکزی، حباب سکه کاهش خواهد یافت، همچنین کاهش قیمت دلار با دو سناریوی کاهش شارپی (شدید) یا کاهش فرسایشی همراه خواهد بود.

کاهش حباب سکه با اقدام جدید بانک مرکزی | ریزش ناگهانی قیمت دلار در راه است؟

بازار ارز و سکه با افزایش قیمت در هفته جاری به سقف‌های قیمتی در مهر ماه رسیده‌اند، معامله‌گران فنی معتقدند کاهش قیمت دلار با دو سناریوی کاهش شارپی یا کاهش فرسایشی همراه خواهد بود.

به عقیده تحلیلگران فنی کاهش قیمت دلار با دو سناریو خواهد بود. سناریو اول ریزش شارپی و رسیدن به کف کانال 52 هزار تومان خواهد بود.

سناریو دوم نوسان رفت و برگشتی است که در این حالت کاهش قیمت به صورت فرسایشی انجام می‌پذیرد، از منظر معامله‌گران اگر قیمت دلار از محدوده سقف خود بالاتر برود، کنترل بازار سخت خواهد شد.

 حرکت مشابه دلار در زمستان هر سال

از نظر تکنیکال نیز دلار به محدوده مهم مقاومتی رسیده ‌است که آخرین‌بار در اردیبهشت پس از رسیدن به این محدوده سقوط کرد.

دلار تهران حمایت محدوده ۵۲ هزار و ۸۰۰ تومان را پیش‌ِ رو دارد که در صورتی که شکسته شود حمایت کانال ۵۱ هزار تومان در دسترس خواهد بود.

البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که هر ساله در زمستان حجم تقاضا برای خرید ارز به دلیل تسویه‌حساب‌های ارزی و تقاضای آخر سال بالا می‌رود؛ اما این بار تحلیلگران اقتصادی فضای بازار را هیجانی توصیف کردند. در این میان برخی هم می‌گفتند به نظر می‌رسد یکی دیگر از دلایل رشد قیمت‌ها ناشی از فرارسیدن سال نوی چین بوده که تقاضا برای تسویه حوالجات ارزی را افزایشی کرده و این امر بر بازار دلار و سکه نیز تأثیر گذاشته است. البته رشد قیمت تِتر هم عامل مهم دیگر بود که زمینه‌ساز صعود قیمت دلار و سکه شده بود.

افزایش نرخ ارز به دلیل ریسک‌های بین المللی

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در پایان هفته گذشته از دلایل رشد نرخ ارز پرده برداشت؛ به گفته وی، بخش عمده نوسانات ارزی روزهای اخیر ناشی از تحولات نظامی منطقه است، به‌ویژه پس از حمله یمن، سطحی از نااطمینانی در کشورهای منطقه ایجاد شده که با فروکش کردن التهابات، می‌توان شاهد بازگشت آرامش به بازار ارز بود.

به نظر می‌رسد توقف کشتیرانی چینی‌ها در آستانه سال نوی چینی و رشد تقاضای درخواست در حوزه حمل و نقل دیگر عامل موثر در رشد نرخ ارز است.

راه بسته تتر مقابل دلار

با برابر شدن قیمت تتر و دلار در بازار تهران، معامله‌گران می‌گویند یا قیمت دلار باید کاهش یابد یا اینکه قیمت تتر از این نواحی افزایشی شود، قیمت تتر هم بین 53 هزار و 700 تومان تا 54 هزار و 200 تومان نوسان داد که نزدیک به قیمت دلار تهران بود.

مقاومت دلار هرات کجاست؟

دلار هرات این روزها بین 53 هزار تا 53 هزار و 500 تومان نوسان می‌کند. بازار ارز با شایعه حذف‌شدن نام ایران از بند هفت اف‌ای‌تی‌اف وارد فاز نزولی شد.

تعدادی از کانال‌های تلگرامی که توسط دلالان اداره می‌شود و فروشنده بودند، این خبر را با تیتر حذف شدن ایران از فهرست سیاه FATF منتشر کردند که به موجب آن قیمت دلار هرات با کاهش تا 53 هزار تومان پایین آمد.

به عقیده تحلیلگران فنی مقاومت پیش روی قیمت دلار هرات 53 هزار و 600 تا 800 تومان است که در صورت شکست توانایی رشد تا کانال 54 هزار تومان را دارد. از منظر گروهی از معامله‌گران قیمت دلار هرات در کانال 54 هزار تومان برای بازارساز مهم است و در صورت ورود به آن بازارساز دست به تزریق سنگین خواهد زد. اگر قیمت دلار هرات زیر مرز 53 هزار و 200 تومان نوسان دهد امکان کاهش تا 52 هزار و 800 تومان وجود دارد.

توقف رشد درهمی دلار

درهم امارات در روز یکشنبه در قیمت 14 هزار و 750 تومان شروع به کار کرد و با کاهش تا 14 هزار و 620 تومان پایین آمد؛ اما در ادامه با افزایش در نرخ روبرو شد. با این قیمت درهم، دلار برآورد شده از این نرخ 53 هزار و 900 هزار تومان است که با دلار هرات شکاف بیش از 700 تومانی دارد.

تاثیر ضرب سکه جدیدِ بدون تاریخ در بازار طلا و سکه

در حال حاضر ضرب و عرضه سکه جدید و بدون تاریخ توجه معامله‌گران را به خود جلب کرده است. برای برخی‌ها این سوال پیش آمده که این سکه‌ها می‌تواند سکه قیمت سکه را تحت تاثیر قرار دهد؟

کارشناسان اقتصادی می‌گویند این عرضه از ارزش ذاتی قیمت سکه‌ را کاهش نخواهد داد اما قطعا حباب آن را کاهش خواهد داد. قیمت سکه امامی در معاملات نقدی این هفته تحت تاثیر قیمت دلار و قیمت تتر مسیر صعودی به خود گرفت. به این ترتیب این فلز گران‌بهای داخلی این روزها در حال معامله با گپ مثبت ۴۵۰ هزار تومانی است و به ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید.

حباب سکه امامی این روزها بین کانال ۵ میلیون تومان و 6 میلیون تومانی در نوسان است.

تحلیل‌گران: قیمت سکه در ماه جاری نزولی می‌شود

اما سکه بازان قیمت سکه در بهمن‌ماه را نزولی پیش‌بینی می‌کنند. به ادعای آنها نرخ دلار در بازار شبانه جانی برای صعود ندارد و در مقایسه با هفته‌های گذشته به نظر می‌رسد بازار سکه با اصلاح روبرو خواهد شد.

از سوی دیگر قیمت طلای جهانی هم در روزهای گذشته نوسان قابل توجهی را ثبت نکرده و در حول و حوش ۲۰۲۵ تا ۲۰۴۹ دلار به فروش می رسد. با این حال به نظر می‌رسد تا نرخ بهره در کشورهای جهان مخصوصا آمریکا تغییر چندانی نداشته باشد، انس جهانی هم نوسان خاصی نداشته باشد.

طلای آب شده به چارت کندل سیخ می‌زند

قیمت طلای آبشده توانست از سقف مقاومت 11 میلیون و 800 هزار تومان رد شود که معامله‌گران معتقد بودند به خاطر این اتفاقات بازار در چارت کندل سیخ می‌زند؛ قیمت با افزایش در یک کندل یک ساعته بعد از گذشتن از این مرز تا 11 میلیون و 900 هزار تومان بالا رفت و در ادامه با خبر تا 11 میلیون و 700 هزار تومان پایین آمد. قیمت طلای آبشده در نهایت بین پله هفتم و هشتم کانال 11 میلیون در نوسان است.

نکته بازار این است که در روز یکشنبه ارزش معاملات صندوق های طلا دو برابر میانگین یک ماه اخیر بوده که معنادار است.

 کاهش حباب سکه با اقدام جدید بانک مرکزی

کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران درباره بازار ارز و سکه گفت: معامله‌گران این روزها کم و بیش حضور بازارساز در بازار را حس می‌کنند، کنترل قیمت دلار از طریق عرضه محدود در بازار و کنترل درهمی قیمت دلار از جمله فعالیت‌های بازارساز در بازار ارز بوده است.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: کاهش قیمت‌ها به واسطه حضور بازارساز و کاهش تقاضا جدی است، اما هنوز مقاومتی در بازار وجود دارد که عده‌ای به دنبال افزایش قیمت‌ها هستند تا توان بازارساز را کاهش دهند.

وی افزود: اما اوضاع در بازار سکه و طلا فرق دارد، به دنبال درگیری‌های خاورمیانه، تقاضا برای خرید طلا به‌عنوان یک دارایی امن تا حدودی بیشتر شده است،البته در حال حاضر باید منتظر تصمیم فدرال رزرو آمریکا در مورد سیاست نرخ بهره در سال جاری میلادی باشیم.

رحیمی تاکید کرد: فروش شمش طلا و سکه‌های تازه ضرب شده بدون تاریخ توسط بانک مرکزی تا حدود زیادی می‌تواند بازار طلا و سکه را متعادل کند، البته با قیمت دلار و انس جهانی فعلی نباید انتظار کاهش قیمت زیادی را داشت، باید امیدوار باشیم حباب سکه کاهش پیدا کند.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها