پیش بینی آخر سالی بازار مسکن با افزایش نرخ دلار | قیمت مسکن گران می‌شود؟

کد خبر: 1271821

دبیر اتحادیه مشاوران املاک گفت: در همین شرایط اگر افزایش نرخ دلار ادامه‌دار باشد با افزایش قیمت مصالح ساختمانی قیمت مسکن دوباره افزایش پیدا می‌کند.

پیش بینی آخر سالی بازار مسکن با افزایش نرخ دلار | قیمت مسکن گران می‌شود؟

یکی از عوامل اثرگذار در تعیین قیمت مسکن، نوسانات ارزی است و دلار به تنهایی می‌تواند در بازار مسکن قیمت‌گذاری کند. کمااینکه یکی از دلایل مهم در افزایش سرسام‌آور مسکن در سال گذشته جهش نرخ دلار تا حدود ۵٠ هزار تومان بود. از این رو افزایش نرخ دلار در چند روز گذشته این نگرانی‌ها را ایجاد کرده که آیا علیرغم حاکم بودن رکورد عمیق در بازار مسکن و کاهش بی‌سابقه معاملات، آیا همچنان صعود دلار می‌تواند منجر به گرانی مسکن شود؟

سعید لطفی، دبیر اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه با استمرار افزایش نرخ دلار قیمت‌ها در بازار مسکن هم افزایش پیدا می‌کند، اظهار داشت: نکته مهم این است که شاید با ادامه افزایش نرخ دلار، قیمت‌ها در بازار مسکن هم افزایش پیدا کند اما مردم توان خرید ندارند و بازار مسکن کشش قیمت‌های فعلی را هم ندارد.

وی ادامه داد: شاید افزایش نرخ دلار هیجانی را هم وارد بازار مسکن کند اما مقطعی بوده و باید دید رفتار دلار چگونه خواهد بود و آیا این روند افزایش نرخ دلار ادامه‌دار است یا اینکه با ورود دولت قیمت‌ها کنترل می‌شود.

دبیر اتحادیه مشاوران املاک گفت: تجربه نشان داده وقتی نرخ دلار بالا می‌رود، به دنبال آن قیمت مسکن هم افزایش پیدا می‌کند چراکه نهادهای ساختمانی گران می‌شوند و در قیمت تمام شده مسکن اثرگذار است.

لطفی درباره افزایش آنی قیمت‌ها در بازار مسکن پس از افزایش نرخ دلار در بازار اظهار داشت: بعید می‌دانم که مانند سال گذشته قیمت‌ها در بازار مسکن همپای قیمت دلار افزایش پیدا کند چراکه مردم قدرت خرید ندارند و معامله‌ای انجام نمی‌شود و بازار مسکن کشش افزایش قیمت را ندارد.

وی افزود: قدرت خرید مردم در بخش مسکن به شدت کاهش پیدا کرده و تقریبا معاملات خرید خانه اول نداریم و معاملات مسکن به صورت تهاتر انجام می‌شود یا اینکه افراد دارایی که از قبل داشته‌اند را می‌فروشند و از این طریق نسبت به خرید مسکن یا تبدیل به احسن آن اقدام می‌کنند.

دبیر اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: در همین شرایط اگر افزایش نرخ دلار ادامه‌دار باشد با افزایش قیمت مصالح ساختمانی قیمت مسکن دوباره افزایش پیدا می‌کند.

لطفی تاکید کرد: این افزایش قیمت دلار اگر مقطعی باشد و با دخالت دولت کنترل شود، خرید هیجانی در بازار مسکن هم نخواهیم داشت چراکه واقعا مردم توان خرید مسکن ندارند کمااینکه حتی مانند سال‌های گذشته که معاملات مسکن در آستانه پایان سال افزایش پیدا می‌کرد تا خرید‌ها مشمول تورم سال آینده نشوند، شاهد معاملات نزدیک به پایان سال هم نیستیم.

ایلنا

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها