یارانه | یارانه نقدی | یارانه ۲۲ بهمن

خبر داغ شبانه از پرداخت یارانه ویژه ۲۲ بهمن برای همه دهک ها | آغاز واریز دو یارانه ۱۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی برای مردم از این تاریخ

کد خبر: 1272343

واریزی جدید دولت برای یارانه بگیران در بهمن ماه رقم خورد.

خبر داغ شبانه از پرداخت یارانه ویژه ۲۲ بهمن برای همه دهک ها | آغاز واریز دو یارانه ۱۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی برای مردم از این تاریخ

خبرنگار شکیبا بقال زاده: سیاری از خانوارهای کم درآمد اخبار مربوط به هدیه ۲۲ بهمن را دنبال می‌کنند و انتظار دارند اگر دولت این عیدی را در سال ۱۴۰۰ به مردم داده، امسال نیز آن را تکرار کند. البته انتظار این است که تمامی یارانه بگیران مشمول دریافت این عیدی شوند.

در سال ۱۴۰۰ دولت سیزدهم به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از طرح واریز یارانه ۱۰۰ هزار تومانی به حساب اقشار کم درآمد جامعه رونمایی کرد. اکنون با نزدیک شدن به ۲۲ بهمن سال جاری، این سؤال پیش آمده که امسال نیز هدیه ویژه ۲۲ بهمن به حساب افراد واریز می‌شود یا خیر؟

در طول سال با نزدیک شدن به مناسبت‌های مختلف نظیر عید فطر، عید قربان و عید غدیر، شایعاتی در خصوص واریز یارانه‌های ویژه این ایام منتشر می‌شود که در نهایت مشخص می‌شود هیچ برنامه‌ای برای واریز چنین یارانه‌ای در نظر گرفته نشده است، اما یارانه ویژه ۲۲ بهمن موضوعی رسمی و تأیید شده است که از سال ۱۴۰۰ واریز آن آغاز شد.

در بهمن ۱۴۰۰ دولت رئیسی از طرح حمایت معیشتی ویژه ۲۲ بهمن رونمایی و هدف از آن را حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه عنوان کرد. آن زمان اعلام شد بر حسب دستور رئیسی، یارانه‌ای ۱۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان دهک‌های اول تا چهارم به‌انضمام افراد تحت پوشش و مستمری‌بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی کشور واریز می‌شود.

یارانه ویژه ۲۲ بهمن در سال ۱۴۰۰ ساعت ۲۴ روز ۲۱ بهمن آن سال به حساب سرپرستان خانوار واریز شد و البته حواشی آن تا مدتها ادامه داشت زیرا حساب برخی از افراد مشمول به هر دلیلی شارژ نشد. طبق گزارش‌ها، ۳۲ میلیون نفر یعنی حدود نصف جمعیت یارانه بگیران، مشمول دریافت این یارانه شناخته شدند و هدیه ۱۰۰ هزار تومانی به آنها تعلق گرفت.

زمان واریز یارانه ۲۲ بهمن امسال

در روزهای اخیر بار دیگر شایعات مربوط به واریز یارانه ویژه ۲۲ بهمن شنیده می‌شود. با توجه به سابقه دولت رئیسی در پرداخت چنین یارانه‌ای، باید دید آیا امسال نیز دولت به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌ای برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه دارد یا خیر. تاکنون صحبتی از سوی مسئولین مربوطه در این زمینه انجام نشده است.

بسیاری از خانوارهای کم درآمد اخبار مربوط به هدیه ۲۲ بهمن را دنبال می‌کنند و انتظار دارند اگر دولت این عیدی را در سال ۱۴۰۰ به مردم داده، امسال نیز آن را تکرار کند. البته انتظار این است که تمامی یارانه بگیران مشمول دریافت این عیدی شوند.

نکته دیگر در خصوص یارانه ۲۲ بهمن، مبلغ این یارانه است که اگر دولت بخواهد چنین هدیه‌ای را به حساب اقشار کم درآمد واریز کند، باید دید آیا مبلغ آن همان ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود یا با توجه افزایش تورم در جامعه، مبلغ هدیه دولت رئیسی به نسبت سال ۱۴۰۰ افزایش می‌یابد.

به گفته رییس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان، دهک بندی و وسع سنجی خانوارها را ۲ بار در سال انجام می شود و دهک خانوارها تا دور بعدی دهک بندی قابل تغییر نیست.

دهک بندی یارانه در قالب اجرای قانون هدفمندسازی یارانه یکی از موضوعاتی است که همواره مورد توجه دولت ها قرار داشته و دارد. دهک به معنای یک دهم جمعیت کل کشور و یک مفهوم نسبی و جمعیتی است.

در این اخباری هم درباره تغییرات این دهک بندی یارانه معیشتی در چند وقت اخیر دست به دست شده است که در تازه ترین مورد، رییس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان به ارائه توضیحاتی درباره این موضوع و همچنین عدم تغییر دهک خانوارها تا دور بعدی دهک بندی که با دریافت داده های ثبتی اقتصادی و اجتماعی ارزیابی خواهد شد پرداخته است.

علیرضا محمدی ضمن اشاره به بروز رسانی اطلاعات رفاه ایرانیان و اعمال داده‌های جدید اقتصادی خانواده‌ها، به ایسنا گفت: هموطنان می‌توانند آخرین تغییرات شناسنامه اقتصادی خانواده خود را در سایت حمایت ملاحظه کنند این در حالیست که داده‌های یاد شده مربوط به آخرین و به‌روزترین اطلاعات دریافتی از دستگاه‌های ذی ربط است. طبق بند (د) تبصره (۱۷) قانون بودجه کل کشور سال ۱۴۰۲، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف به بروزرسانی داده‌های ثبتی، متقن و قابل اتکا دریافتی از دستگاه‌های مختلف مشمول ماده ۲۹ برنامه توسعه ۵ ساله ششم، دهک بندی و وسع سنجی خانوارها را ۲ بار در سال انجام می دهد، لذا دهک خانوارها تا دوره بعدی دهک بندی غیر قابل تغییر بوده و مجدداً با دریافت داده‌های ثبتی اقتصادی و اجتماعی ارزیابی خواهد شد.»

به گفته محمدی، «در جدیدترین به روز رسانی صورت گرفته ،۶۰ هزار خانوار از زمره یارانه‌بگیران حذف» و همچنین «۶۰ هزار خانوار دهک اول تا سوم جدید نیز به چرخه دریافت یارانه معیشتی وارد شدند».

رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان گفت: «حذف شدگان، از خانوارهای بالای درآمدی و صدک‌های ۹۹ و ۱۰۰ بودند؛ این در حالیست که در مجموع تنها یارانه ۱۰ درصد از خانواده‌های صدک ۹۹ و ۱۰۰ قطع شده است.»

با این وجود یکی از سوالاتی که همواره برای برخی از خانواده های ایرانی ایجاد شده است، چگونگی آگاهی از این است که در دهک چندم دهک بندی قرار دارند. برای پاسخ به این سوال کافی است تا با ورود به سامانه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه، ضمن وارد کردن اطلاعات شخصی مربوط به خانوار، از جزییات اینکه در دهک چندم هستید مطلع شوید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا یارانه کمک‌معیشتی مرحله ۱۵۶، بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طبق معمول ماه‌های گذشته روز جمعه، بیستم بهمن به حساب سرپرستان خانوار واریز و از ساعت ۱۲ بامداد روز شنبه، بیست‌ویکم بهمن قابل برداشت خواهد بود.

بر همین اساس، در صورتی که سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتی که جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.

یارانه کالابرگ الکترونیکی کی واریز میشود ؟

چنانچه سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیکی استفاده نکرده باشند رقم کامل یارانه برای آن‌ها قابل برداشت است و در صورت استفاده به همان میزان از یارانه خانوار کسر و باقی‌مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

همچنین در صورتی که مبلغ ۲۰۰ هزار تومان از یارانه به عنوان کالابرگ استفاده شود و از ۱۱ قلم مرتبط با این طرح خریداری شود، مبلغ ۱۲۰ هزار تومان به یارانه فرد اضافه خواهد شد.

سامانه استعلام یارانه با کد ملی

سرپرست هر خانوار می‌تواند در وبگاه hemayat.mcls.gov.ir دهک اقتصادی خانوار و توضیحات در خصوص علت دریافت یا عدم دریافت یارانه را به همراه اسامی اعضای خانوار خود ببیند. با کمک این سامانه اطلاعات زیادی درباره رایانه دریافتی دست خواهد آمد؛ این سامانه به منظور سر و سامان دادن به وضعیت متقاضیان دریافت یارانه و جاماندگان حمایت معیشتی راه‌اندازی شده است.

امکان مراجعه به سامانه حمایت معیشتی و انجام اعتراض از این طریق برای همه کسانی که تصور می‌کنند به اشتباه از طرح هدفمندی یارانه‌ها حذف شده یا جزو واجدین شرایط یارانه معیشتی قرار نگرفته‌اند، وجود دارد./اندیشه معاصر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها