فرمول دولت برای پرداخت عیدی کارمندان | حداقل عیدی کارمندان چقدر خواهد بود؟

کد خبر: 1272439

با توجه به ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ضریب حقوقی سال جاری (۴،۰۲۴) حداقل مبلغ عیدی کارمندان دولت که در بهمن ماه ۱۴۰۲ پرداخت خواهد شد، حدود ۲ میلیون تومان پیش بینی می شود هرچند رقم قطعی از سوی هیئت دولت تصویب می شود.

فرمول دولت برای پرداخت عیدی کارمندان | حداقل عیدی کارمندان چقدر خواهد بود؟

بر اساس ماده 75 قانون مدیریت خدمات کشوری، امتیاز عیدی پایان سال کارمندان، بازنشستگان و موظفین، معادل 5،000 امتیاز تعیین شده است و با اعمال ضریب حقوق، میزان رقم ریالی آن بدست می‌آید. همانطور که در جدول زیر مشخص است، با توجه به ضریب حقوقی سال جاری (4،024)، مبلغ رقم عیدی پایان سال حداقل 2،012،000 تومان خواهد بود.

لازم به ذکر است، در سنوات اخیر، رشد رقم ضریب ریالی تناسبی با نرخ تورم  نداشته است.

دولت در دو سال اخیر و برای جبران بخشی از این عقب ماندگی، عیدی کارکنان دولت را بر اساس قاعده جدید (مبالغ بالاتر برای کارکنان مشمول عائله‌مندی و اولاد) محاسبه و پرداخت نموده است.

1402111313195956293032910

در صورت تکرار رویه دو سال اخیر، پیش‌بینی می‌شود که رقم عیدی کارمندان در سال جاری، شامل یک مبلغ ثابت نزدیک به دو میلیون تا دو میلیون و 200 هزار تومان باشد. همچنین  به ازای عائله مندی و به ازای هر فرزندنیز مبلغی  تعیین و پرداخت خواهد شد. بر این اساس یک گمان زنی اولیه حاکی از پرداخت رقم نزدیک به 3 میلیون تومان به عنوان مجموع رقم عیدی 1402 خواهد بود.

گفتنی است، رئیس سازمان برنامه نیز از پرداخت عیدی کارمندان در هفته پیش رو خبر داده است.

 پرداخت عیدی به کارمندان دولت هفته سوم بهمن

بر اساس اعلام معاون رئیس جمهور در آستانه روز ۲۲ بهمن عیدی کارمندان دولت پرداخت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، به تازگی داود منظور رئیس سازان برنامه و بودجه و معاون رئیس جمهور  اعلام کرده: خبر خوش برای کارمندان دولت این است عیدی آنها را حداکثر تا یک هفته آینده(در آستانه 22 بهمن ماه)  پرداخت می‌کنیم.

لازم به ذکر است، درخصوص عیدی کارگران  طبق قانون،  میبایست مبلغ تعیین شده  به عنوان عیدی از ٢ برابر حداقل حقوق قانون کار کمتر نباشد  حداکثر عیدی می‌تواند تا سه برابر حداقل حقوق ماهانه کارگر پرداخت شود.

از سوی دیگر ضوابط کلی نحوه پرداخت و میزان عیدی به کارمندان دولت، به موجب ماده واحده قانونی نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت مشخص شده است که در سال هزار و سیصد و هفتاد و چهار به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. البته بر اساس ضوابط مالی ناظر بر تهیه و تنظیم بودجه سال گذشته و بخشنامه عیدی، مبلغ عیدی کارمندان، 16,000,000 ریال معادل یک میلیون و ششصد هزار تومان پیش ‌بینی شده بود.

لازم به ذکر است، در خصوص کارمندان دولت باهرنوع مدرک تحصیلی و رده خدمتی، عیدی آنها طبق ماده 75قانون مدیریت خدمات کشوری، معادل5000 امتیاز میباشد.

باتوجه به اینکه درسال 1402ضریب حقوقی کارمندان دولت معادل عدد 4024میباشد باضرب امتیاز عیدی درضریب حقوقی، حداقل عیدی پایان سال کارمندان دولت  مشخص میشود.

 البته دولت این اختیار را داردکه عیدی کارکنان دولت را بیشتر از مبلغ تعیین شده  درقانون مدیریت خدمات کشوری قرار دهد./ تسنیم

واریز عیدی کارمندان همراه با حقوق بهمن به مناسبت ۲۲ بهمن

نمایندگان مجلس در ابتدای هفته جاری حقوق کارمندان را برای سال بعد ۲۰ درصد افزایش دادند.

هنوز زمان دقیق واریز عیدی مشخص نشده، اما خبر واریز عیدی همزمان با حقوق بهمن می‌تواند خبر خوبی برای کارمندان باشد.

نمایندگان مجلس دربخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در جزء ۲ بند الف تبصره ۱۵ مصوب کردند، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان (مشمول و غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری)، به میزان بیست درصد (۲۰%) افزایش می‌یابد. تفاوت تطبیق موضوع ماده (۷۸) قانون مدیریت خدمات کشوری، تفاوت تطبیق موضوع جزء (۱) بند «الف» تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور و تفاوت تطبیق موضوع بند «ی» تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور در حکم حقوق، بدون تغییر باقی می‌ماند.

مجلس شورای اسلامی هر سال در این ماه حقوق سال آینده کارمندان را مشخص می‌کند و از سویی عیدی کارمندان هم همراه با حقوق بهمن‌ماه به حساب کارمندان واریز می‌شود. همچنین احتمال واریز عیدی ویژه ۲۲ بهمن به حساب کارمندان دولت به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی هم وجود دارد.

اخیراً مجلس مصوبه افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان دولت در سال آتی را تصویب کرد. همچنین محمد حسینی مشاور کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از افزایش ۱.۲ میلیونی حقوق کارمندان مازاد بر رشد ۲۰ درصدی خبر داده است.

مشاور کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته است: حکمی را مجلس براساس نظر دولت اصلاح کرد. فوق‌العاده‌های ویژه‌ای برای برخی کارکنان دولت از جمله کارکنان وزارت بهداشت در نظر گرفته شد که سبب ناترازی‌هایی شد. تدبیری که اتفاق افتاد این بود که این عدد معادل سه‌هزار امتیاز برای کلیه کارکنان دولت در نظر گرفته شود، این امتیاز عددی حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به حقوق کارکنان دولت اضافه کرد.

در کنار خبر افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان، انتشار اخباری در خصوص واریز عیدی کارمندان همراه با حقوق بهمن‌ماه می‌تواند خبر خوش دیگری برای کارمندان باشد. هنوز زمان دقیق واریز عیدی کارمندان اعلام نشده، اما اگر طبق روال سال‌های قبل عمل شود به احتمال زیاد در انتهای بهمن‌ماه عیدی کارمندان واریز خواهد شد.  

رقم دقیق عیدی کارمندان هنوز مشخص نیست، اما گفته شده عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در بهمن یا اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند، با توجه به مصوبه امسال شورای عالی کار، حداقل ۱۰۶.۱۶۵.۶۸۰ ریال و حداکثر ۱۵۹.۲۴۸.۵۲۰ ریال است.

اما یک واریزی دیگر که می‌تواند کام کارمندان دولت را در هفته‌های آتی شاد کند، هدیه احتمالی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی است. هنوز صحبت رسمی در خصوص اینکه آیا دولت قصد واریز چنین هدیه‌ای را دارد یا خیر، منتشر نشده است و از یارانه ۱۰۰ هزار تومانی ویژه اقشار کم درآمد جامعه هم خبری نیست، اما امکان دارد دولت کارمندان و سایر افشار جامعه را در ۲۲ بهمن امسال سورپرایز کند./نبض بازار

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها