افت بی سابقه قیمت دلار و طلا | ریزش بیش از ۲ میلیونی قیمت سکه

کد خبر: 1272828

ریزش قابل توجه قیمت‌ها در بازار ارز و طلا برای دومین روز هفته ادامه دارد و نرخ دلار امروز (یکشنبه) نسبت به دیروز بیش از یک‌هزار تومان و سکه ۹۰۰ هزار تومان کاهش داشت.

افت بی سابقه قیمت دلار و طلا | ریزش بیش از ۲ میلیونی قیمت سکه

ریزش قابل توجه قیمت‌ها در بازار ارز و طلا برای دومین روز هفته ادامه دارد و نرخ دلار امروز (یکشنبه) نسبت به دیروز بیش از یک‌هزار تومان و سکه ۹۰۰ هزار تومان کاهش داشت.

این روزها اخبار مربوط به نوسانات نرخ ارز و سکه در صدر خبرها قرار دارد و یکی از موضوعات اصلی در هر گفت‌وگویی است. هر تحولی در منطقه همچون جنگ و رایزنی کشورها از یک سو و بازارگرمی دلالان ارز از سوی دیگر، بازار آرام و باثبات ماه‌های گذشته طلا و سکه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

البته در هفته‌ گذشته شاهد تاثیر ناآرامی‌های منطقه و بازار گرمی دلالان و واسطه‌گران بر بازار ارز و طلا بودیم، به گونه‌ای که دلار تا کانال ۶۰ هزار تومان پیش رفت و سودجویان حتی پا را فراتر از این نیز گذاشتند و اعلام کردند که تا پایان سال دلار به ۸۰ هزار تومان نیز می‌رسد.

اما این رویه همچون دوره قبل دوامی نداشت و بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد که دلار نه فقط تا کانال اعلامی دلالان (۸۰ هزار تومان) پیش‌ نرفت، بلکه از همان ابتدای مسیر سقوط آزاد داشت و به میانه کانال ۵۰ هزار تومان رسید. در لحظه تنظیم این گزارش نرخ دلار در بازارهای غیررسمی و کانال‌های تلگرامی در آستانه ورود به کانال ۵۴ هزار تومان و برابر ۵۵ هزار تومان بود.

این نوسانات نرخ ارز که همواه به عنوان مهمترین عامل تاثیرگذار بر بازار سکه و طلای داخلی است، در هفته گذشته موجب شده بود قیمت سکه تا ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یابد، اما به محض کاهش نرخ ارز، قیمت سکه طرح جدید نیز افت ۲ میلیون تومانی را طی امروز و دیروز داشت. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز که یکی از گزینه‌های خرید مصرف‌کنندگان است امروز نسبت به هفته گذشته ۱۴۰ هزار تومان کاهش قیمت را ثبت کرد.

پیش‌بینی کارشناسان و مسوولان مبنی بر کاهش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه درست بود و همان‌طور که پیش از این کارشناسان و فعالان بازار سکه و ارز بارها بیان کرده بودند، رشد قیمت‌ها ربطی به بنیان‌های اقتصادی ندارد و به‌زودی قیمت‌ها روند نزولی خواهد یافت. همین‌طور مطابق اعلام مسوولان مربوطه که بارها تاکید داشتند منابع ارزی به قدر کافی موجود است، شاهد سقوط آزاد قیمت‌ها در بازار بودیم و اینها همه بیانگر این است که افرادی که به دنبال کسب سود از نوسنات بازار ارز و طلا هستند باید توجه داشته باشند که با آگاهی و بینش کافی در این مورد خرید و فروش انجام دهند و تحت تاثیر فضاسازی دلالان و واسطه‌گران قرار نگیرند./ایرنا

عقبگرد سکه به کانال ۳۱ میلیون تومان

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی امروز (یکشنبه، ۱۵ بهمن) با کاهش ۹۰۰ هزار تومانی نسبت به‌روز گذشته ۳۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بر اساس نرخ اعلامی این اتحادیه، هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید امروز با کاهش ۹۰۰ هزار تومانی در مقایسه با روز گذشته، ۳۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان داد و ستد شد.

سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۹۰۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به دیروز ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.

نیم‌سکه امروز با ۶۵۰ هزار تومان کاهش قیمت ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه با ۵۰۰ هزار تومان افت قیمت ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز با نرخ پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دادوستد شد.

در روز جاری همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار طلای تهران ۲ میلیون و ۷۴۹ هزار تومان معامله شد.

بهای هر اُنس طلا نیز در روز جاری در بازارهای جهانی، نزدیک به ۲ هزار و ۳۹ دلار است./ایرنا

دلار به ۵۵ هزار تومان برگشت

در ادامه روند کاهشی نرخ ارز در روزهای گذشته، امروز دلار به کانال ۵۵ هزار تومان بازگشت.

به گزارش ایسنا، قیمت ارز هفته گذشته روند پرتلاطمی را طی کرد. البته روند صعودی نرخ ارز در بازار آزاد از دی‌ماه و به‌دنبال رویدادهای سیاسی منطقه، اما به‌آهستگی شروع شده بود. با وجود این، هفته گذشته نرخ ارز از محدوده ۵۲ هزار تومان تا ۵۹ هزار تومان هم پیش رفت. ناآرامی‌ها در یمن و حمله‌ موشکی جمهوری اسلامی ایران به تروریست‌های پاکستان در این تلاطم‌ها بی‌تاثیر نبود.

با وجود این، از روز چهارشنبه هفته گذشته، این روند صعودی معکوس شد و قیمت دلار که در آستانه عبور ۶۰ هزار تومان بود، در یک عقب‌گرد کامل، روند نزولی به خود گرفت؛ تا جایی که روز گذشته در بازار آزاد، قیمت این ارز آمریکایی از محدوده ۵۸ هزار تومان به ۵۶ هزار تومان هم رسید و به گفته دلالان بازار فردوسی هم، ارز کاهشی بود.

البته نرخ ارز در مرکز مبادله، این روزها برخلاف روند صعودی نرخ ارز در بازار غیررسمی، ثابت مانده بود. همچنین نرخ دلار امروز در مرکز مبادله طلا و ارز به قیمت ۴۲ هزار و ۹۲۰ و نرخ یورو به قیمت ۴۶ هزار و ۳۴۱ تومان مبادله شد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند رویدادهای سیاسی تاثیر زیادی بر نرخ ارز دارد. به همین دلیل هم این روزها بازار آزاد شاهد ناآرامی‌هایی از جنس افزایش نرخ دلار بود. با وجود این، همانطور که نرخ ارز از ابتدای مهرماه و به‌دنبال جنگ بین فلسطین و رژیم صهیونیستی تنها به مدت چند روز صعودی بود و به ۵۲ هزار تومان رسید و باز هم به ۵۰ هزار تومان برگشت، روند صعودی هفته گذشته در بازار هم ادامه‌دار نبود.

در عین حال اگرچه اتفاقات سیاسی، منجر به بروز رفتارهای هیجانی در بازار می‌شود، کمااینکه هفته گذشته نرخ دلار را به ۵۹ هزار تومان هم رساندند، اما روند معکوس ممکن است کمی آرام‌تر رخ دهد؛‌ زیرا به گفته کارشناسان، اطمینان از اینکه دنیای سیاست آرام شده تا به بازار ثابت شود، کمی طول می‌کشد و به همین دلیل کاهش قیمت ارز آهسته‌تر رخ می‌دهد.

با این وجود، تلاش بانک مرکزی در این ماه‌ها این بوده که ثبات را در بازار ارز ایجاد کند و تاکید رئیس کل بانک مرکزی بر کافی بودن ذخایر ارزی هم از همین موضوع حکایت می‌کند. کارشناسان اقتصادی هم امیدوارند که بانک مرکزی با تدابیر خود از جمله تقویت روزافزون منابع ارزی در دسترس خود و هم اتخاذ سیاست‌های ارزی درست و باثبات، در بازار ارز آرامش ایجاد کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها