جدول و فرمول محاسبه عیدی کارگران 1403| عیدی و پاداش کارگران اخراجی چگونه محاسبه می‌ شود؟ + زمان دریافت عیدی و پاداش آخر سال کارگران

کد خبر: 1273964

براساس قانون، تمام کارگران بلااستثنا مشمول دریافت عیدی پایان سال هستند.

جدول و فرمول محاسبه عیدی کارگران 1403|  عیدی و پاداش کارگران اخراجی چگونه محاسبه می‌ شود؟ + زمان دریافت عیدی و پاداش آخر سال کارگران

به گزارش آرمان ملی، وزیر کار درباره عیدی بازنشستگان اعلام کرد: بر اساس تصمیم هیات وزیران، عیدی بازنشستگان برای هر نفر به مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، برای همسر به مبلغ ۷۰۰ هزار تومان و برای هر فرزند تحت تکفل هم به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.  وی اظهار داشت: این پرداخت‌ها از منابع تأمین شده و به تدریج انجام می‌شود. در حال حاضر باید ابتدا حقوق بازنشستگان را پرداخت کنیم، سپس امیدواریم که بتوانیم عیدی بازنشستگان را هم پرداخت کنیم، که ممکن است در اوایل اسفند انجام شود.  حداکثر مبلغ عیدی کارگران در سال جاری ۱۵.۹۲۴.۸۵۲ تومان و حداقل آن ۱۰.۱۶۵.۶۸۰ تومان است. قبل از هر چیز، باید اعلام کرد که افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال جاری به نسبت ۲۰٪ است.  با توجه به تبصره ۱ ماده واحده قانون مربوط، برای کارکنانی که سابقه کار کمتر از یک سال دارند، مبلغ عیدی بر اساس ایام کارکرد در سال و با احتساب شصت روز مزد به عنوان مبنای محاسبه تعیین می‌شود. هر ماه، مبلغ پرداختی برای این کارکنان نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز کند.  با توجه به این تبصره، فرمول محاسبه عیدی سال ۱۴۰۲ برای کارگران با کارکرد کمتر از دوازده ماه، به شرح زیر است:

عیدی کارگران

براساس ماده واحده عیدی و پاداش پایان سال مصوب سال ۱۳۷۰ در مجلس شورای اسلامی، تمام کارگرانِ مشمول قانون کار به نسبت مدت کارکرد و ایامی که کار کرده‌اند مستحق دریافت عیدی و پاداش سالانه خواهند بود.

براین اساس، عیدی کارگران در دوران مرخصی، به نسبت روزهایی که به تایید کمیسیون پزشکی سازمان تأمین اجتماعی رسیده باشد پرداخت خواهد شد.

در مورد کارگران آزمایشی، باید تمام حقوق و مزایای دوره آزمایشی از جمله سنوات و عیدی از جانب کارفرما پرداخت شود.

کارگران پاره وقت نیز مشمول دریافت عیدی هستند؛ مزایای کارگران پاره وقت به نسبت ساعات کار انجام گرفته محاسبه و پرداخت می‌شود. همچنین برای محاسبه عیدی کارگران ساعتی، میانگین حقوق سه ماه آخر خدمت آن‌ها مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.

در موردِ کارگران فصلی، عیدی باید به ماخذ ۶۰ روز و به نسبت ایام کارکردشان در سال محاسبه شود.

عیدی و پاداش پایان سال بایستی به کارگران کارمزدی پرداخت شود و مبنای محاسبه آن، عبارت از متوسط کارمزد دریافتی آن‌ها بر حسب مدت ایام کارکرد در سال است.

اما کارگرانی عیدی و پاداش پایان سال را کامل می‌گیرند که یک سال در محل کار خود مشغول به کار بوده باشند.

اعلام  مبلغ و زمان پرداخت عیدی کارگران

فتح الله بیات درباره پرداخت عیدی و پاداش پایان سال کارگران اظهار کرد: بحث عیدی و پاداش پایان سال کارگران به رسم هر سال صورت می‌گیرد و ما به کارفرمایان توصیه می‌کنیم برای آنکه از بار بدهی‌شان کاسته شود و به ازدحام روزهای پایانی سال در بانک‌ها دچار نشوند، در بهمن ماه و اوایل اسفند عیدی و پاداش کارگرانشان را زودتر به دستشان برسانند.

وی با بیان اینکه کارگران طبق سنواتی که دارند عیدی دریافت می‌کنند، گفت: در حال حاضر عرف پرداخت عیدی به این شکل است که برخی از کارفرمایان پاداش و عیدی را در پایان سال با کارگران خود تسویه می‌کنند و برخی دیگر بر اساس قرارداد کار اعم از سه ماه و شش ماه عیدی را می‌پردازند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی درباره پرداخت عیدی کامل به کارگران نیز تاکید کرد: همه کارگران طبق سنوات کاری عیدی و مزایای پاداش پایان سال را دریافت می‌کنند ولی چنانچه کارگری شش ماه در کارگاه کار کرده باشد، طبق همان نیم فصلی که کار کرده عیدی خود را می‌گیرد.

بیات با بیان اینکه فرقی بین کارگر قراردادی و کارگر رسمی در بحث پرداخت عیدی وجود ندارد،‌ اظهار کرد: کارگران به هر میزانی که کار کرده باشند حتی اگر ۳۰ روز باشد مستحق دریافت عیدی هستند.

وی در عین حال به عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: بازنشستگان با توجه به سن و سالی که از آنها گذشته و بزرگ خانواده‌ها هستند قطعا در ایام نوروز و تعطیلات و دید و بازدید با رفت و آمد فرزندان و نوه‌ها مواجه می‌شوند، از این رو عهده‌دار هزینه‌های بیشتری خواهند بود لذا شایسته است عیدی و پاداش پایان سال بازنشستگان تامین اجتماعی به جهت حفظ قدرت خرید آنها ترمیم و تقویت شود.

بیات با بیان اینکه مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی به طور معمول همچون بازنشستگان کشوری و لشگری تعیین‌ می‌شود، گفت: با توجه به تورم اقلام و کالاهای اساسی و تامین مایحتاج ضروری و مصرفی از دولت می‌خواهیم با تمهیدات و پیش‌بینی‌هایی عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی همچون زمان شاغلی پرداخته شود. کارگران در زمان شاغلی حق بیمه می‌پردازند ولی در دوران بازنشستگی عیدی کارمندی دریافت می‌کنند و انتظار این است که از پس انداز و اندوخته ۳۰ سال بیمه‌پردازی در دوران بازنشستگی بهره‌مند شوند/ ایسنا

مبلغ دقیق عیدی کارگران اعلام شد

 با وجود آنکه مصوبه مجلس، میزان پرداخت عیدی کارگران را مشخص کرده و دو ماه پایه حقوق را به عنوان حداقل و سه ماه پایه حقوق را به عنوان حداکثر میزان عیدی دریافتی پیش‌بینی کرده اما میزان عیدی کارگران بسته به مدت قرارداد و کارکرد آنها متفاوت است.

مبلغ عیدی کارگران به مناسبت سال 1403 اعلام شد:

 *عیدی و پاداش کارگران اخراجی و مستعفی: کارگران به نسبت مدت کارکرد و ماه‌هایی که کار کرده‌اند مستحق دریافت عیدی و پاداش سالانه خواهند بود.

* عیدی کارگران در دوران مرخصی: روزهایی که به تایید کمیسیون پزشکی سازمان تأمین اجتماعی رسیده باشد مشمول دریافت سنوات و عیدی خواهد بود.

طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از این ماه پرداخت‌های این سازمان بر اساس زمان‌بندی واریز می‌شود.

* عیدی و پاداش کارگران آزمایشی: باید تمام حقوق و مزایای دوره آزمایشی از جمله سنوات و عیدی از جانب کارفرما پرداخت شود.

* عیدی و پاداش کارگران پاره وقت: مزایای کارگران پاره وقت به نسبت ساعات کار انجام گرفته محاسبه و پرداخت می‌شود.

* عیدی و پاداش کارگران ساعتی: برای محاسبه عیدی، میانگین حقوق سه ماه آخر خدمت آنها مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.

* عیدی و پاداش کارگران فصلی: عیدی باید بر ماخذ ۶۰ روز و به نسبت ایام کارکردشان در سال محاسبه شود.

* عیدی و پاداش کارگران کارمزدی: عیدی و پاداش پایان سال به کارگران کارمزدی عبارت از متوسط کارمزد دریافتی آنها بر حسب مدت ایام کارکرد در سال است.

* عیدی و پاداش کامل: کارگرانی عیدی و پاداش پایان سال را کامل می‌گیرند که یک سال در محل کار مشغول کار بوده باشند.

  کدام کارگران عیدی کامل می‌گیرند؟

در حالی که همه ساله پرداخت عیدی و پاداش کارگران در پایان سال صورت می‌گیرد اما بخشی از کارگران به دلیل شرایط زندگی و ناتوانی در تامین هزینه‌های معیشت امیدوارند که عیدی پایان سال خود را به جهت جبران هزینه‌های خانوار و خرید مایحتاج زندگی زودتر دریافت کنند.

همه ساله پرداخت عیدی و پاداش پایان سال کارگران بر مبنای قانون مصوب سال ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد. مبنای تعیین عیدی پایان سال همه کارگران مشمول قانون کار، حداقل دو و حداکثر سه برابر مصوبه دستمزد شورای عالی کار است و کارفرمایان باید دو ماه پایه حقوق را به عنوان حداقل عیدی و سه ماه پایه حقوق را به عنوان حداکثر عیدی و پاداش آخر سال به نیروهای کار خود بدهند.

کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند و مبلغ پرداختی از این بابت به هریک از کارکنان نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند. البته پرداخت عیدی به کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه‌ها مشغول به کار بودند هم الزامی است و مبلغ عیدی پرداختی به آنان باید به ماخذ ۶۰ روز مزد و به نسبت ایام کارکرد و روزهایی که در آن محل مشغول کار بودند، محاسبه و پرداخت شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها