امضای ۱۵ سند همکاری بین ایران و روسیه

کد خبر: 1277704

وزیر نفت از امضای تفاهمنامه ۱۵ سند مشتمل بر ۱۱ محور همکاری بین ایران و روسیه در هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور خبر داد.

امضای ۱۵ سند همکاری بین ایران و روسیه

وزیر نفت از امضای تفاهمنامه ۱۵ سند مشتمل بر ۱۱ محور همکاری بین ایران و روسیه در هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور خبر داد.

جواد اوجی در هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و روسیه گفت: از دولت روسیه و آقای نواک معاون نخست وزیر روسیه تشکر می‌کنم که در این اجلاس حضور پیدا کردند، در ابتدا جنایات رژیم غاصب صهیونیستی را محکوم می‌کنم.

وی افزود: اکنون فضای همکاری ایران و روسیه در بالاترین سطح قرارداد و تصمیمات زیر نظر مستقیم روسای جمهور دو کشور است.

وزیر نفت گفت: به عنوان رئیس کمیسیون مشترک ایران و روسیه اعتقاد دارم که دوستی دو کشور اکنون بیشتر از هر زمان دیگری بوده و این موضوع را از افزایش صادرات ایران به روسیه چه از لحاظ وزنی چه از لحاظ ارزشی می‌توان درک کرد.

اوجی با اشاره به حجم چند ۱۰ میلیارد دلاری بازار روسیه افزود: هر چند دو کشور از اولین شرکای یکدیگر هستند اما در بازار یکدیگر حضور کم رنگی دارند و این موضوع نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: روسیه یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی محسوب می‌شود و ایران نیز واردکننده محصولات کشاورزی است از این رو می‌توانیم از این فرصت برای افزایش تجاری استفاده کرد.

رییس کمیسیون مشترک ایران و روسیه افزود: تفاهم‌هایی را در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی حمل و نقل و غیره به امضا رسانده‌ایم که از جمله آنها همکاری در حوزه نفت و گاز و اجرای تفاهمنامه‌های قبلی است، این در صورتی است که روس ها پیش از این در هشت میدان حضور داشتند که برخی آنها به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: دومین مورد حوزه توجه به تبدیل ایران به هاب گازی، پتروشیمی، ترانزیت و سواپ نفتی است. سومین مورد در حوزه مانع زدایی در حوزه پولی و بانکی دو کشور است.

اوجی ادامه داد: چهارمین مورد، تعامل دو کشور با عنایت به مراکز تجاری خود و سایر کشورها است. پنجمین مورد، تعامل در حوزه کشاورزی و ششمین مورد تعامل در حوزه حمل و نقل، خودرو، واگن، توربین و ژنراتور است.

وی افزود: هشتمین مورد قرارداد تجاری در حوزه قرارداد رشت - آستارا بوده و هشتمین مورد آن، برقی سازی راه آهن گرمسار و اینچه‌برون است.

وزیر نفت افزود: نهمین مورد آن رفع موانع گمرکی و دهمین و یازدهمین به ترتیب رفع مشکلات نیروگاه سیراف و توسعه همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای و فضایی است./ایرنا

 توافق ایران و روسیه برای تجارت گازی و سوآپ فرآورده های نفتی

وزیر نفت گفت: ایجاد قطب گازی، تجارت گازی، سوآپ فرآورده‌های نفتی و ارتقای سیستم‌های میان بانکی و مالی از موارد همکاری ایران و روسیه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، جواد اوجی، وزیر نفت در مراسم پایانی هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه اظهار کرد: در ابتدا از دولت روسیه، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه و همکاران برگزارکنندگان هفدهمین نشست همکاری‌های اقتصادی دو کشور قدردانی کنم.

وی ادامه داد: این نشست را در فضایی برگزار کردیم که رژیم صهیونیستی با حمایت مدافعان دروغین حقوق بشر به نسل‌کشی در غزه ادامه می‌دهد و این جنایات را به شدیدترین شکل ممکن محکوم می‌کنم.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه فضای همکاری ایران و روسیه در عالی‌ترین سطح قرار دارد و تصمیم‌ها، مورد حمایت روسای جمهوری دو کشور است، افزود: سفر هیئت روس به تهران نشان از عزم جدی طرفین برای گسترش همکاری‌هاست.

اوجی گفت: به‌عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور باور دارم فرصتی تاریخی به وجود آمده و ایران و روسیه بیش از گذشته به هم نزدیک شده‌اند.

وی بیان کرد: با بررسی روند صادرات، رشد قابل قبولی در همه بخش‌ها را شاهد هستیم و ارزش صادرات ایران به روسیه چه از نظر وزنی و چه از نظر ارزشی افزایش داشته است و افزون بر توسعه دو کشور، می‌تواند زمینه ترقی دیگر کشورهای منطقه را فراهم کند.

وزیر نفت تصریح کرد: با وجود همکاری‌های نزدیک تجاری دو کشور در سال‌های اخیر، ایران و روسیه جزو نخستین شرکای تجاری یکدیگر نیستند، این در حالی است که بازار چند ده میلیارد دلاری روسیه فرصت مناسبی برای حضور ایران به شمار می رود. همچنین روسیه به‌عنوان صادرکننده بزرگ محصولات کشاورزی می‌تواند منبع مهمی برای واردات این محصولات به ایران باشد.  

اوجی افزود: از سویی می‌توانیم با برنامه‌ریزی مناسب و اتخاذ تدابیر لازم به توسعه همکاری‌ها و رشد قابل توجه دست یابیم.

وی تاکید کرد: در دو روز گذشته در حوزه‌های تجاری اقتصادی، سیاسی، انرژی، حمل و نقل و ... تفاهم‌نامه‌ها و اسناد مختلفی را نهایی کردیم تا توسعه همکاری‌ها فراهم شود.

وزیر نفت اظهار کرد: تاکنون گام‌های محکمی برداشته شده و اگر بیشتر تلاش کنیم، روند همکاری‌ها شتاب بیشتری خواهد گرفت و به نتایج ثمربخشی منجر می‌شود.

اوجی با بیان اینکه ایران و روسیه طی سه روز اخیر در 11 زمینه مختلف تفاهم‌نامه همکاری و مذاکرات جدی داشتند، گفت: همکاری در حوزه نفت و گاز و تلاش برای اجرایی‌سازی تفاهم‌نامه‌های فی مابین در زمینه‌های مختلف مانند توسعه 8 میدان نفتی که از سوی شرکت‌های روس در مرحله تفاهم‌نامه، قرارداد و اجرا هستند، انجام شده که برخی از این میدان‌ها هم به بهره‌برداری رسیده‌اند.

وی یادآور شد: همکاری در زمینه ایجاد قطب گازی، تجارت گازی، سوآپ فرآورده‌های نفتی، ارتقای سیستم‌های میان بانکی و مالی، تقویت همکاری‌ها در زمینه کشاورزی، توسعه همکاری در حوزه حمل و نقل به‌ویژه ساخت خودرو و واگن‌های قطار، تداوم مذاکرات قراردادهای تجاری راه‌آهن رشت آستارا، پروژه برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار اینچه‌برون، رفع موانع گمرکی، تأسیس نیروگاه سیروک و توسعه همکاری‌های صلح‌آمیز فضایی و هسته‌ای از دیگر موارد همکاری ایران و روسیه خواهد بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها