خبر مهم برای متقاضیان وام میلیاردی مسکن | وام مسکن 4 برابر می شود؟ | قسط وام یک میلیارد و 800 میلیونی چقدر؟

کد خبر: 1284170

قفل خرید خانه‌اول با وام مسکن با پذیرش طرح بانکی توسط سیاستگذار پولی باز می‌شود. در این طرح افزایش مبلغ وام از میانگین ۳۲۰ میلیون تومان فعلی به حداقل ۱.۲میلیارد تومان امکان‌پذیر خواهد بود.

خبر مهم برای متقاضیان وام میلیاردی مسکن | وام مسکن 4 برابر می شود؟ | قسط وام یک میلیارد و 800 میلیونی چقدر؟

در حال حاضر مبلغ وام خرید مسکن 320 میلیون تومان است که بررسی‌ها نشان می‌دهد قدرت پوششی آن در اکثر شهرها و استان‌ها هم اکنون به میانگین ۱۰ مترمربع رسیده، این در حالیست که قدرت پوششی وام مسکن باید حداقل 60 مترمربع باشد.

چالش قسط در تسهیلات مسکن

همچنین در مسیر افزایش سقف تسهیلات و احیای نقش وام در صاحب‌خانه شدن خانوارها، مانع بزرگی به نام قسط وجود دارد. در سال‌های اخیر بنیه مالی خانوارها تحت تاثیر تورم بالا و رشد اقتصادی پایین به شدت تضعیف شده و هر نوع شوک افزایشی به اقساط ماهانه تسهیلات برای متقاضی غیر قابل تحمل است. از این رو گروهی از کارشناسان بانکی طرح شراکتی تسهیلات مسکن را برای حل این معادله دو مجهولی (قدرت وام و قسط ماهانه) پیشنهاد کرده‌اند که بر اساس این طرح افزایش مبلغ وام از میانگین ۳۲۰ میلیون تومان فعلی به حداقل ۱.۲میلیارد تومان امکان‌پذیر می‌شود.

این پیشنهاد، تسهیل یک شرط مهم برای دریافت وام خرید خانه را فراهم می‌کند. در حال حاضر، وام خرید مسکن تنها به صورت انفرادی یا به زوجین (زن و شوهر) پرداخت می‌شود. اما با توجه به اینکه پرداخت اقساط برای سقف‌‌‌های بالاتر وام به تنهایی برای خانوارها دشوار است، پیشنهاد شده که شرایط دریافت وام به صورت اشتراکی برای افراد غیر از زوجین نیز تسهیل شود.

وام-مسکن

این مدل اجازه می‌دهد که اعضای خانواده یا افراد غیرفامیل با هم وام خرید مسکن را دریافت کنند. با این روش، مبلغ قسط ماهانه بین دو یا چند خانوار تقسیم شده و این به افراد امکان می‌دهد تا به تدریج دارایی ملکی خود را ارتقا دهند.

به نقل از ، با توجه به این پیشنهاد، مجوز دریافت وام خرید اشتراکی به دو یا چند نفر صادر می‌شود. این روش، با کاهش سهم تسهیلات از ارزش واحد مسکونی، به افراد امکان می‌دهد تا وام معادل n درصد ارزش واحد مسکونی را دریافت کنند. در نهایت، با توجه به ملاحظات زمان، پیشنهاد شده است که در فاز اول، وام اشتراکی تا یک سقف مشخص (به عنوان مثال 40 درصد تا سقف یک میلیارد و 200 میلیون تومان) قابل اجرا باشد و در صورت نیاز، مبلغ آن تغییر یا افزایش یابد./دنیای اقتصاد

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها