واریز 1/400/000 تومان یارانه ویژه برای این استان ها در عید فطر | این استان ها حساب یارانه نقدی خود را چک کنند

کد خبر: 1284414

​استاندار تهران با اشاره به استقبال مردم نسبت به اجرای دو مرحله طرح کالابرگ الکترونیکی (فجرانه) در این استان از آغاز اجرای نوبت سوم این طرح خبر داد.

واریز 1/400/000 تومان یارانه ویژه برای این استان ها در عید فطر | این استان ها حساب یارانه نقدی خود را چک کنند

خبرنگار شکیبا بقال زاده: علیرضا فخاری پیش از ظهر دوشنبه با اشاره به اجرای دو مرحله طرح کالابرگ الکترونیکی در کشور و به موازات آن در استان تهران اظهار کرد: بر اساس تمهیدات و برنامه ریزی های صورت گرفته توسط دولت سیزدهم، با فضل الهی توانستیم دو مرحله از طرح کالابرگ الکترونیکی را که گام مؤثری در ایجاد عدالت و بهره مندی مردم به خصوص ساکنین مناطق کم برخوردار از کالاهای اساسی بود را بدون مشکلات امنیتی ، با بالاترین آمار خرید و بالاترین توزیع بسته معیشتی اجرایی کنیم، به طوری که سطح اعتراضات مردمی و تخلفات صورت گرفته نسبت به تراکنش های انجام شده کمتر از ۲ درصد بوده است.

استاندار تهران در تشریح جزئیات این طرح که به عنوان «کالابرگ الکترونیکی فجرانه» از ١٧ بهمن ماه سال گذشته اجرایی شده است، گفت: همزمان با آغاز اجرای طرح مذکور با تشکیل قرارگاه استانی ٢١ تیم در سطح استان تهران تشکیل و ادارات عضو ستاد کالابرگ و فرمانداری‌ها کار عملیاتی میدانی را آغاز کردند.

فخاری افزود: با یاری خدا و همکاری و تعامل بسیار خوب مسؤولان استان، شاهد استقبال گرم مردم در دو مرحله اجرا شده از طرح کالابرگ الکترونیکی در پایتخت بودیم و با برنامه ریزی های صورت گرفته مرحله سوم این طرح را آغاز می‌کنیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده از ابتدای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در استان تهران عنوان کرد: در این زمینه اطلاع رسانی‌های لازم از طریق خبرگزاری‌ها و شبکه‌های صدا و سیما جهت آشنایی عموم مردم به خوبی انجام شد و ستادهای شهرستانی کالابرگ در شهرستان‌های استان تهران با ریاست فرمانداران و دبیری رؤسای ادارات اجرایی تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل و وظایف دستگاه‌های عضو ستاد اعم از تأمین اقلام، آموزش اصناف و فروشگاه‌ها، نظارت عملکرد فروشگاه‌ها صورت گرفت.

استاندار تهران به بازدیدهای میدانی از فروشگاه‌ها و روند خرید مردم توسط کارشناسان و رؤسای ادارات اجرایی در سطح شهرستان‌ها اشاره و بیان کرد: در استان تهران تعداد ۱۵ هزار ۴۴۲ فروشگاه خرد و زنجیره ای به سامانه کالابرگ متصل بوده و در حال ارائه خدمات به متقاضیان می باشند.

فخاری از کسب مقام دوم استان تهران در بین استان‌های کشور در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی خبر داد و افزود: میزان کل خرید مردم در استان تهران از ابتدای طرح کالابرگ تا کنون حدود ۱۲۹ هزار میلیارد ریال و مبلغ اعتبار استفاده شده از ابتدای طرح کالابرگ تا کنون ۲۳ هزار میلیارد ریال گزارش شده است.

وی با بیان اینکه تعداد ۲میلیون و ۲۴۵ هزار و ۱۸۱ خانوار مشمول در دهک های ۱ تا۷   دراستان تهران ساکن هستند گفت: تعداد ۲ میلیون و ۳۷ هزار و ۷۷۱ خانوار از ابتدای طرح تا کنون ازاعتبار کالابرگی استفاده کرده اند.

در مرحله اول طرح کالابرگ فجرانه که از ۱۷ بهمن ماه اجرا گردید تعداد ۱میلیون ۷۲۲ هزار و ۳۲۵ خانوار با انجام ۲ میلیون ۱۶۵ هزار و ۴۰۶ تراکنش و استفاده از ۹۳۱ میلیارد تومان اعتبار و در مرحله دوم طرح کالابرگ فجرانه که از ۱۸ اسفند ماه اجرا شد تعداد ۱ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۸۸۶ خانوار با انجام ۱میلیون و ۹۳۷ هزار و ۱۴۹ تراکنش و استفاده از ۷۴۳ میلیارد تومان اعتبار از طرح استقبال داشتند.

استاندار تهران درخصوص جزئیات مرحله سوم اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در استان تهران اظهار کرد: این طرح از امروز ۲۰ فروردین در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار دهک‌های اول تا هفتم درآمدی آغاز و همانند دو مرحله قبل تمام خانوار دهک‌های اول تا هفتم مشمول ۲۲۰ هزار تومان اعتبار خرید ۱۱ قلم کالابرگی می‌شوند.

فخاری افزود:دراین طرح یک سبد ۱۱ قلمی برای تأمین حداقل کالری،پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد، منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران (با قیمت‌های مبنا سال ۱۴۰۱ انتخاب شده و مابه التفاوت قیمت سبد مبنا با قیمت روز در سال ۱۴۰۲ از محل یارانه جدید دولت (فجرانه)تأمین می‌شود، بدین صورت که قیمت روز سبد مشتمل بر ۱۱ قلم ۷۴۳,۷۵۰ تومان بوده که خانوار مشمول در صورت خرید بسته می‌بایست قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزارو ۳۰۰ تومان از جیب خود پرداخت کنند و مابه التفاوت آن به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌شود.

استاندار تهران بابیان اینکه اعتبار جدید ۲۲۰ هزار تومانی علاوه بر یارانه ۳۰۰و۴۰۰ هزارتومانی بوده و خانوار یارانه بگیر به صورت مجزا یارانه نقدی خود را به صورت ماهانه دریافت می‌کنندگفت: مبلغ حمایتی دولت به صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار شارژ شده و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود.

 شارژ مرحله سوم یارانه مضاعف ۲۲۰ هزار تومانی از امروز + جزئیات

معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مرحله سوم شارژ یارانه مضاعف ۲۲۰ هزار تومانی (طرح فجرانه) امروز انجام می‌شود.

علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه طرح فجرانه و پرداخت ۲۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی دولت گفت: توجه ویژه به غذا و سفره مردم و نیز امنیت غذایی در دولت سیزدهم وجود دارد که در این راستا شبکه ملی اعتبار شکل گرفته که ۲۲۰ هزار فروشگاه را شامل می‌شود.

وی افزود: فروشگاه‌های طرح شامل ۱۰ هزار فروشگاه زنجیره‌ای، ۲ فروشگاه بزرگ مجازی، بیش از ۴۰۰ فروشگاه فروشگاه شهر و روستا و ۲۱۰ فروشگاه در سطح شهرها طرح را همراهی می‌کنند.

به گزارش مهر، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش مهر که برخی شهروندان استان‌های غربی کشور نسبت به کمبود برخی اقلام در برخی فروشگاه‌ها گلایه مند بودند، توضیح داد: در هر استان فروشگاه‌های واجد شرایط تحت پوشش طرح قرار گرفته‌اند. در حال حاضر بین ۳۰ تا ۴۰ هزار فروشگاه مازاد در توزیع اقلام کالابرگ الکترونیکی وجود دارد.

وی اظهار کرد: در مناطق دور افتاده تعاونی‌های شهر و روستا هم به طرح اضافه شدند و همین جا از مسؤولان استانی درخواست می‌شود فراخوان بدهند تا تعاونی‌های بیشتری طرح کالابرگ الکترونیکی را همراهی کنند. اما بر اساس گزارش‌ها استقبال در استان ایلام تقریباً ۱۰۰ درصد بوده این عدد برای اردبیل، لرستان و کهکیلویه و بویر احمد بالای ۹۰ درصد رقم خورد.

عسگریان با بیان اینکه توزیع استاندارد در حال انجام است، گفت: نکته مثبت طرح فجرانه این است که شهروندان یک ماه فرصت دارند تا از بسته در نظر گرفته شده خرید کنند.

معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به پرسش دیگر مهر مبنی برخی تخلف‌ها از سوی برخی فروشگاه داران و تاکید بر خرید مثلاً باید ۲ میلیون تومان خرید انجام شود تا افراد مشمول طرح فجرانه شوند درباره نحوه نظارت‌ها بیان کرد: در این طرح ۵۲ میلیون نفر از فروشگاه‌ها خرید کرده اند و افراد در صورت مشاهده تخلف می‌توانند با شماره ۶۳۶۹ تماس گرفته و تخلفات را گزارش دهند. در صورت محرز شدن تخلف برخورد می‌شود.

عسگریان در ادامه سخنان خود با اشاره به طرح یارانه سه‌گانه دولت سیزدهم به پرداخت یارانه کودکان و مادران اشاره کرد و گفت: در راستای تحقق امنیت غذایی و تأمین سفره مردم همزمان ۳ طرح یارانه برای کودکان دارای سو تغذیه مادران باردار و شیرده و نیز عموم مردم در حال اجرا است. هر کودک ۵ ماهه تا ۵ ساله دهک اول تا پنجم که بر اساس گزارش وزارت بهداشت دارای سوءتغذیه باشند معدل یک میلیون تومان به حساب سرپرست خانوار برای خرید ۱۶ قلم واریز می‌شود. این عدد برای کودکان مشمول طرح دهک ششم و هفتم ۶۰۰ هزار تومان است.

وی اضافه کرد: در ابتدای طرح ۱۴۳ هزار کودک دارای سو تغذیه شناسایی شد و در نوبت دوم این عدد ۱۵۴ هزار کودک بود. در نهایت ۱۳۲ هزار کودک مشمول این طرح شد.

وی درباره طرح یسنا هم گفت: همچنین برای تأمین تغذیه مناسب مادران باردار و شیرده (طرح یسنا) ۸ استان محروم کشور نیز ماهانه مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. تمام این مبالغ جدا از یارانه عمومی است که برای افراد دهک اول تا نهم در نظر گرفته شده است.

طرح ۳ ماهه فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز و تا ۱۸ اردیبهشت ادامه دارد. بر اساس این طرح، ماهانه خانوارهای مشمول طرح می‌توانند با خرید ۱۱ قلم کالا به میزان تعیین شده می‌توانند معادل ۲۲۰ هزار تومان خرید داشته باشند.

معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اجرا مرحله سوم طرح عنوان کرد: در طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی حدود ۹۸ میلیون بسته توزیع شده، بدون اینکه صفی ایجاد شود. میزان آورده دولت تقریباً ۱۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و آورده مردم ۶۷ هزار میلیارد تومان است که حدود ۲ میلیارد دلار کالا در ۲ ماه خرید شده و این عدد بزرگ‌ترین خرید کشور به شمار می‌رود.

معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه میزان استقبال مردم در مرحله اول ۸۷ درصدی و در مرحله دوم ۶۷ درصد بود، تاکید کرد: طرح کالابرگ الکترونیکی از موفق‌ترین و بزرگ‌ترین طرح‌های حوزه امنیت غذایی بوده است که به مرحله اجرا درآمده است.

عسگریان تصریح کرد: نهادهای پژوهشی قرار است مطالعه و بررسی داشته باشند که کالری دریافتی مردم در این بازده زمانی چه تغییراتی داشته است. برای ادامه‌دار شدن این طرح باید با پژوهشگران صحبت شود و نظر آنها درباره تأثیر آن مشخص شد تا در ادامه مسؤولان درباره آن تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. در نیمه دوم اردیبهشت ماه جمع‌بندی در خصوص ادامه‌دار شدن طرح کالابرگ و طرح فجرانه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت سبدی که برای مردم در نظر گرفته شده است از سال گذشته ثابت مانده و افزایش قیمت در آن متوقف شده است، توضیح داد: قیمت این سبد حدود ۷۴۰ هزار تومان است که افراد آن را ۵۲۰ هزار تومان خریداری می‌کنند. اگر قیمت این سبد ۸۰۰ هزار تومان شود نیز مشمولین طرح کالابرگ الکترونیکی آن را به قیمت ۵۲۰ هزار تومان خریداری می‌شود.

معاون رفاهی وزیر کار با بیان اینکه شارژ یارانه مضاعف ۲۲۰ هزار تومانی امروز انجام می‌شود، گفت: بیشترین کالایی که در این طرح خریداری شده مربوط به حوزه لبنیات است. در این طرح حبوبات به میزان ۱۰۰ هزار تن، شیر ۲۵۵ هزار تن، ماست ۲۱۴ هزار تن، ماکارونی ۶۰ هزار تن، گوشت قرمز ۴۴ هزار تن، گوشت سفید ۸۸ هزار تن، تخم مرغ ۸۹ هزار تن، پنیر ۳۴ هزار تن، شکر ۴۴ هزار تن، روغن ۷۰ هزار تن، برنج ۱۷۶ هزار تن از سوی مردم خریداری شده است./اندیشه معاصر

۲

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها