واریز 8 میلیون تومان برای سهام عدالتی ها از امشب | چه کسانی مشمول می شوند؟

کد خبر: 1285039

سود سهام عدالت افرادی که به هر دلیلی در اسفندماه ۱۴۰۲ موفق به دریافت سود نشدند و همچنین سود سهام عدالت گروهی از وراث به‌زودی به حساب آن‌ها واریز خواهد شد.

واریز 8 میلیون تومان برای سهام عدالتی ها از امشب | چه کسانی مشمول می شوند؟

خبرنگار شکیبا بقال زاده: در روزهای پایانی سال گذشته مرحله دوم سود سهام عدالت به حساب سهامداران واریز شد که در این میان گروهی موفق نشدند سود خود را دریافت کنند. افراد جا مانده از دریافت سود سهام عدالت، به دو گروه وراث و نومشمولان سود سهام عدالت تقسیم می‌شوند.

وراثی که موفق نشده‌اند در این مرحله سود سهام عدالت متوفیان را دریافت کنند، اگر تا خردادماه فرایند انتقال سهام و ثبت‌نام یا به‌روزرسانی اطلاعات خود در سامانه سجام را انجام بدهند، سود سهام عدالت خود را در مرحله سوم واریز سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد. 

براساس گزارش‌ها، بیش از یک میلیون سهامدار سهام عدالت نیز همچنان با مشکل شماره شبای معتبر روبرو هستند که این افراد با رفع مشکل شماره شبا در نوبت دریافت سود سهام عدالت قرار می‌گیرند.

به گفته عسگر توکلی، رئیس هیئت مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت کشور نوبت بعدی واریز سود سهام عدالت خرداد ماه ۱۴۰۳ است که در این نوبت سود سهام عدالت جاماندگان پرداخت می‌شود.

سود سهام عدالت ۱۴۰۳ کی واریز می‌شود؟

در سال گذشته وعده‌هایی در خصوص سه مرحله‌ای شدن سود سهام عدالت داده شد که در نهایت این وعده‌ها تحقق پیدا نکرد و سود سهام عدالت به مانند سنوات گذشته در دو مرحله به حساب سهامداران واریز شد.

در خصوص واریز سود سهام عدالت در سال جدید هنوز صحبتی به صورت رسمی اعلام نشده است اما در صورتی که قرار باشد وعده سه مرحله ای شدن سود سهام عدالت تحقق یابد در نیمه نخست سال باید منتظر واریز سود مرحله اول باشیم و در غیر این صورت زمان واریز سود سهام عدالت همچون سال‌های گذشته در پاییز و زمستان واریز خواهد شد.

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۴ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۴۵۴ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی ۱۶ هزار و ۴۳۶ تومان معادل ۰.۱ درصد کاهش یافت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۸۶۳ هزار و ۴۷۲ تومان رسیده است.

لیست مدارک مورد نیاز جهت انتقال سهام عدالت متوفیان به ورثه:

۱. تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی

۲. اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت (رسید متقاضی کارت ملی یا گواهی شماره ملی مهر شده توسط سازمان ثبت احوال، می‌تواند جایگزین کارت ملی باشد)

۳. اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی انحصار وراثت (اگر مادر متوفی طبق گواهی انحصار وراثت، یکی از ورثه باشد؛ در این صورت، همراه داشتن شناسنامه مادر و پدر متوفی الزامی است)

۴. اگر متوفی دارای وصیت‌نامه رسمی باشد، اخذ و ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت‌نامه نیز ضروری است. (باید در گواهی حصر وراثت به وجود وصیت‌نامه اشاره شده باشد.)

۵. افرادی که پس از تاریخ ۱۳۹۹/۰۵/۰۱ فوت شده‌اند باید برای انتقال سهام عدالت، مالیات بر ارث پرداخت کنند.

در صورتی که ورثه در سامانه سجام ثبت نام نکرده‌اند می‌توانند از طریق کارگزاری فارابی نسبت به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی اقدام کنند. لازم به ذکر است در حال حاضر امکان فروش سهام عدالت وجود نداشته و تنها سود نقدی سالانه سهام عدالت به شماره حساب بانکی ذینفعان واریز می شود.

فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث که محمود حسنلو، معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در خصوص آن گفته بود: تمامی فرآیند اجرای این اقدام رایگان بوده و لازم نیست وراث هیچ‌گونه مبلغی را پرداخت کنند.

پیش از این هم مهدی حاجی‌وند در خصوص رایگان بودن فرآیند انتقال سهام عدالت به وراث گفت: باید بر این نکته تاکید کرد که وراثی که از طریق بازار سرمایه (شعب کارگزاری‌ها و شعب بانک‌های منتخب) اقدام به انحصار وراثت سهام عدالت کنند فرآیند برای آن‌ها رایگان خواهد بود.

به تازگی هم معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مطرح کرده است: در پایان سال فرآیند توزیع سود سهام عدالت را خواهیم داشت، اگر فرآیند تقسیم سود سهام عدالت متوفیان حداکثر تا ۱۰ اسفند ماه به پایان برسد، سود سهام عدالت امسال و سال‌های گذشته به حساب وراث پرداخت خواهد شد.

بر همین اساس هم مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت: تا ۱۰ اسفندماه هر کسی که مراجعه کند و اقدامات مربوط به کار انتقال سهام عدالت متوفی خود را انجام دهد سود امسال و سالیان گذشته را با واریز سود سهام عدالت دریافت خواهد کرد. اگر هم فردی بعد از ۱۰ اسفند مراجعه و اقدامات را انجام دهد سود آن محفوظ خواهد ماند، اما آن را در در زمستان سال آینده دریافت خواهد کرد.

او افزود: نکته مهم دیگر این که برای دریافت سود هیچ لینک و پیامکی برای افراد ارسال نخواهد شد و افراد هم باید در این زمینه هوشیار باشند.

منبع: اقتصاد آنلاین

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها