هشدار به متقاضیان وام 10 میلیونی یارانه ای | مدل جدید اعتبارسنجی بانکی در راه است

کد خبر: 1289431

مهران محرابیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی درباره گلایه مردم از سازوکار اعتبارسنجی بانک ها مبنی بر اینکه حتی با تاخیر یک روزه در پرداخت بدهی ها، رتبه اعتبارسنجی آنها کاهش قابل توجهی پیدا می کند، این احتمال وجود دارد که برخی از صنوف وی با توجه به اینکه کارگران دیرکرد حقوق و دستمزد […]

هشدار به متقاضیان وام 10 میلیونی یارانه ای | مدل جدید اعتبارسنجی بانکی در راه است

مهران محرابیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی درباره گلایه مردم از سازوکار اعتبارسنجی بانک ها مبنی بر اینکه حتی با تاخیر یک روزه در پرداخت بدهی ها، رتبه اعتبارسنجی آنها کاهش قابل توجهی پیدا می کند، این احتمال وجود دارد که برخی از صنوف وی با توجه به اینکه کارگران دیرکرد حقوق و دستمزد خود را از کارفرما دریافت می کنند، تصریح کرد: مدل جدید اعتبار سنجی بانکی هنوز اجرا نشده و با اجرای مدل جدید، نحوه احراز صلاحیت افراد تغییر کرده و در مدل جدید، رفتار مردم تغییر کرده است. در پرداخت هزینه تنها بخشی از اعتبار است. در حالی که در مدل فعلی تقریبا بیشتر امتیازها بر اساس رفتار افراد در پرداخت عوارض است و هرکسی که به موقع پرداخت نکند به رتبه پایین تری تنزل می یابد.

وی با بیان اینکه همه این موارد در مدل جدید دیده شده است، گفت: در مدل اعتبارسنجی جدید عوامل دیگری در رتبه بندی موثر خواهند بود و عواملی که در این مرحله اضافه می شود سابقه محکومیت های مالی است.

معاون بانک مرکزی تاکید کرد: علاوه بر این یکی از ویژگی های جدید مدل اعتبارسنجی، طبقه بندی صدک یارانه ها است و از این پس افرادی که اعلام کنند از پایین ترین دهک های جامعه یارانه دریافت می کنند، دیگر نمی توانند آن را دریافت کنند. . وام های بانکی با ارقام بالا یعنی سقف تسهیلات برای مردم با درصد اطلاعات یارانه تعیین می شود.

محرمیان ادامه داد: در مدل جدید مباحث مالیاتی، جرایم رانندگی، نحوه تسویه تعهدات ارزی و سایر موارد مورد نظر به شبکه بانکی اضافه می شود و در مدل جدید طبقه بندی بسیار دقیقتر شده است.

وی در پاسخ به این سوال که افراد برای ارتقای نمره اعتبارسنجی خود چه باید بکنند، آیا پرداخت هزینه زودتر به ارتقای امتیاز کمک می کند، گفت: همه این مشکلات در مدل جدید دیده شده است و این مدل علمی جدید نیز امسال است. در مدل فعلی این امکان وجود دارد که اگر مردم در موعد مقرر هزینه تسهیلات را پرداخت کنند، از تنزل رتبه خودداری کنند، اما پرداخت یک ماه زودتر برای بهبود رتبه موثر نیست و نمی تواند راه حلی باشد.

محرمیان در پاسخ به این سوال که آیا رفتار مردم در پرداخت قبوض در مدل اعتبارسنجی جدید لحاظ می شود، افزود: در این مرحله به رفتار مردم در پرداخت قبوض و پرداخت به موقع یا دیرکرد آن توجه نمی شود.

ایلنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها