قیمت‌ها با آغاز هدفمند کردن یارانه‌ها تغییر کرد

کد خبر: 129030

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی خود گفت طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از فردا (یک‌شنبه ۲۸ آذر) آغاز خواهد شد. وی از سیاسیون خواست تا در اجرای این طرح کمک کنند چرا که «این طرح، طرح احمدی‌نژاد نیست». رئیس‌جمهور تاکید کرد ملت باید با هم باشند.

طرح هدفمند کردن یارانه‌ها رسما با اصلاح قیمت‌ها آغاز شد. به گزارش «فردا»، به گفته رئیس‌جمهور اسلامی ایران، طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از یک‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۹ با «طرح اصلاح قیمت‌ها» آغاز شد. با این اعلام رسمی رئیس‌جمهور که در گفت‌وگوی تلویزیونی حاضر شده بود، طرح هدفمند کردن یارانه‌ها رسما آغاز گردید. رئیس‌جمهور معتقد است مردم خواهان اجرای این طرح هستند و آن را «بزرگ‌ترین طرح مردمی» و «بزرگ‌ترین طرح اقتصادی تاریخ ایران» دانست. طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، طرحی است که حذف یارانه‌های خدمات و کالاهای مصرفی و واقعی کردن قیمت‌های حامل انرژی را در دستور کار خود دارد. رئیس‌جمهور در رابطه با اهمیت اجرای این طرح گفت «با استفاده 4 برابر از انرژي متاسفانه رفاه نداريم» که این طرح می‌تواند این مسئله را برطرف کند. احمدی‌نژاد گفت قیمت جدید حامل‌های انرژی و آب‌بها تغییر خواهد کرد و رسما اعلام خواهد شد. بنابر اعلام وی، افزایش قیمت آب و برق و گاز پلکانی خواهد بود. روز شنبه (۲۷ آذر)، رئیس‌کل بانک مرکزی گفته بود قیمت‌ها «شدیدا تحت کنترل است.» احمدی‌نژاد هم از نظارت پیوسته و هماهنگی اصناف با وزارت بازرگانی خبر داد. در اولین اطلاعیه ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها آمده که مرحله نهایی اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها با اصلاح قیمت‌های «حامل‌های انرژی آرد و نان و آب شرب روستا و شهر» آغاز خواهد شد. حامل‌های انرژی ذکر شده در این اطلاعیه، بنزین موتور؛ نفت گاز(‌گازوئیل)؛ نفت کوره؛ گاز مایع؛ گاز خودرو؛ نفت سفید؛ گازطبیعی و برق هستند. بنزين معمول سهميه‌ای، به قيمت هر ليتر ۴۰۰ تومان و بنزين معمولي غيرسهميه‌ای به قيمت هر ليتر ۷۰۰ تومان و گازخودرو(CNG) هر متر مكعب به قيمت ۳۰۰ تومان تعيين می‌شو د. روز گذشته اعلام شد که سهمیه بنزین خودروهای شخصی به ۵۰ لیتر کاهش پیدا کرده است. مبلغ ۸۱ هزار تومان برای هر ایرانی مشمول دریافت یارانه‌های نقدی که در این طرح ثبت‌نام کرده، برای یارانه دو ماه واریز شده و با آغاز اجرای این طرح، اجازه برداشت از آن را خواهد داشت. به گفته رئیس‌جمهور، حدود دو دهک از دریافت یارانه‌ها انصراف داده‌اند که از آنان تشکر کرد. احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی تلویزیونی خود گفت با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، قیمت‌ها در برخی بخش‌ها کاهش پیدا خواهد کرد ولی اگر صنفی آسیبی دید، «قیمت‌ها را زیاد نکند، به ما اطلاع دهند و ما کاری می‌کنیم که به سود برسند.» به گفته رئيس‌جمهور، بزودی نفری هشت هزار تومان برای دو ماه بدلیل افزایش قیمت نان به یارانه‌های مردم اضافه خواهد شد که رقم یارانه‌ها را به ۸۹ هزار تومان برای هر دو ماه می‌رساند. در همین حال وی از مردم خواست تا سریعا به بانک‌ها هجوم نبرند و «بگذارند دو ماه صبر کنند تا قبض‌ها بیاییند و بعد با مشورت هم، مدیریت اقتصادی خانواده را تغییر دهند.» با این‌که عده‌ای می‌گویند هدفمند کردن یارانه‌ها می‌تواند عواقب سوء داشته باشد، احمدی‌نژاد گفت بدلیل علاقه مردم و آمادگی آنان، این طرح اثرات منفی نداشته و یا به حداقل می‌رسند. احمدی‌نژاد وعده داد تا با شیب ملایم افزایش قیمت‌ها، «کمترین فشار» به مردم وارد آید. با این حال وی گفت برخی دهک‌های جامعه باید سبک زندگی خود را تغییر دهند. به گفته رئیس‌جمهور، «شش دهک از همان روز اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، آثارش را حس می‌کنند. دو دهک باید صرفه جویی کنند، دو دهک هم باید خیلی صرفه جویی کنند.»

آن‌چه در گفت‌وگوی تلویزیونی گذشت و نظرات کاربران فردا

وی از مردم خواست تا به شایعات اعتنا نکنند و تنها به اطلاعیه‌های رسمی توجه نمایند. رئیس‌جمهور در این باره گفت «عدالت مخالف داخلی و خارجی دارد» و برخی‌ها که نمی‌خواهند پیشرفت ایران را ببینند نیز دست به کار شده‌اند تا علیه این طرح فعالیت کنند. وی احتمال داد تا عده‌ای برای «اخلال» در این طرح اقتصادی، «تحریک» شوند. احمدی‌نژاد در بخشی دیگر از گفت‌وگوی تلویزیونی خود گفت «این طرح، طرح احمدی‌نژاد نیست» و از سیاسیون خواست تا به جای ایراد گرفتن‌ها، همکاری کنند. رئیس‌جمهور هم‌چنین از مردم خواست تا «همه با هم باشیم» و « آینده ایران آینده فرداست، ما داریم فردا را می‌سازیم.» به گفته احمدی‌نژاد، با طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، ایران می‌تواند پیشرفته‌ترین کشور دنیا بشود و «همه از آن نفع خواهند برد.» وی در عین حال تاکید کرد مکانیزمی برای رفع مشکلات این طرح طراحی شده است، گرچه تمامی موانع و مشکلات بررسی شده و برای آن راهکاری پیدا شده است و گفت اگر طرح نیاز به اصلاح داشته باشد، مراحل بعدی اصلاحات صورت خواهد گرفت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها