ابعاد تازه از پرونده روغنهای آلوده در دولت قبل

کد خبر: 1290598

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر شهید رجایی می‌شود و تنها ۴ محموله مجوز ترخیص دریافت می‌کند، در مورد ۲ محموله توقیف‌شده نیز ادعا شده امکان مرجوع محموله و معاوضه آن با محموله جدید روغن فراهم شده است.

ابعاد تازه از پرونده روغنهای آلوده در دولت قبل

به‌تازگی و بعد از بازدید میدانی رئیس قوه قضاییه، موضوع ترخیص روغن‌های رسوبی در بندر شهیدرجایی بندرعباس، ابهاماتی را در فضای رسانه‌ای ایجاد کرده است.

البته ماجرای ورود این روغن‌های دپوشده به محوطه بندری، به سال 1400 بازمی‌گردد. گفتنی است حدود 91 هزار تن روغن در سال 1400 طی 6 فقره اظهارنامه به گمرک شهیدرجایی بندرعباس اظهار می‌شود.

اسناد خرید محموله روغن توقیفی توسط شرکت واردکننده شفاف شود

هرچند طبق اظهارنامه شرکت بازرگانی دولتی ایران، محموله 91هزارتنی روغن در سال 1400 به گمرک شهیدرجایی اظهار شده است اما با توجه به اینکه ارز ترجیحی 4200تومانی صرف واردات این کالا شده است، بایستی اسناد خرید و تاریخ تأمین این محموله به‌صورت شفاف منتشر شود تا اطلاعات دقیق‌تر مربوط به این محموله و زمان بارگیری آن شفاف شود.

2

سؤالی که در ابتدا مطرح می‌شود، این است که با توجه به موضوع تخصیص ارز ترجیحی به واردات کالای اساسی، سالیانه چقدر روغن وارد کشور می‌شود و محموله توقیفی چه‌سهمی از کل واردات روغن را به خود اختصاص داده است.

شفاف‌سازی گمرک در خصوص آمار تفکیکی واردات روغن به کشور

با توجه به رویکرد جدید گمرک درخصوص شفاف‌سازی آمارهای تجارت خارجی، محمد رضوانی‌فر رئیس‌کل گمرک ایران، در خصوص میزان واردات روغنهای خوراکی در سال 1401 اعلام کرده است؛ میزان واردات روغن خوراکی در مدت یادشده به رقم یک میلیون و 485 هزار تن رسید که 6 درصد از وزن کل 25 قلم کالای اساسی در این سال را به خود اختصاص داد، همچنین ارزش روغنهای خوراکی واردشده در سال 1401 به‌میزان 2 میلیارد و 534 میلیون دلار بوده است، در این سال 12 درصد از ارزش کل کالاهای اساسی واردشده به کشور مربوط به روغنهای خوراکی بوده است.

به گفته معاون وزیر اقتصاد، در سال 1402 نیز یک میلیون و 671 هزار تن روغن خوراکی به ارزش 2 میلیارد و 377 میلیون دلار وارد کشور شده است.

وی افزود، در سال 1402 واردات روغن خوراکی 6.76 درصد از وزن و 12.22 درصد از ارزش کل 25 گروه کالای اساسی را دارا بود.

رضوانی فر خاطرنشان کرد، بررسی آمار واردات روغنهای خوراکی در 3 سال اخیر نشان میدهد که سالانه یک میلیون و 700 هزار تن روغن خوراکی وارد کشور شده است.

همچنین ارزش تفکیکی وزن و ارزش واردات روغنهای خوراکی نیمه جامد و مایع در جدول زیر قابل مشاهده است.

3

همچنین امار تفکیکی واردات روغن های خوراکی در سال 1400 و سهم این کالا از کل واردات و 25 گروه کالاهای اساسی در ادامه قابل مشاهده است.

4

سهم ناچیز 40 هزار تن روغن از کل واردات و واردات کالاهای اساسی

جداول اماری نشان میدهد، در سال 1402 حدود یک میلیون و 670 هزار تن روغن به ارزش 2.4 میلیارد دلار وارد کشور شده که سهم 3.6 رصدی از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است، سهم روغن خوراکی به لحاظ ارزی از کل کالاهای اساسی وارداتی نیز حدود 12 درصد بوده است.

لازم به ذکر است، در سال 1401 نیز حدود 2.5 میلیارد دلار روغن از گمرکات ترخیص شده که سهم 4 درصدی از کل واردات کشور مربوط به این کالاست.

در سال 1400 نیز حدود 2 میلیون تن روغن به ارزش 2.7 میلیارد دلار وارد کشور شده که سهم 5 درصدی از کل واردات و سهم 14 درصدی از 25 قلم کالای اساسی داشته است.

بر این اساس میتوان نتیجه گرفت 40 هزار تن روغن توقیفی سهم بزرگی از کل واردات روغن و هم چنین واردات 25 قلم کالای اساسی و کل واردات کشور ندارد.

به گزارش تسنیم، بررسی آمارهای اعلامی گمرک در سالهای 1400 الی 1402 نشان میدهد، هرچند محموله 90 هزار تنی روغن مورد بحث،  در مقایسه با کل واردات یک میلیون و 700 هزار تنی سالیانه  روغن خوراکی رقم بزرگی محسوب نمی‌شود از ما از آنجا که این کالا با سلامت جامعه ارتباط مستقیم دارد خرید خارجی و ورود حتی یک گرم از این دست محصولات، بایستی با نظارت کامل صورت گیرد.

جزئیات کامل مربوط به 6 محموله روغن خوراکی وارداتی

شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران از مردادماه 1400 تا پایان همان سال جمعا 6 فقره اظهارنامه واردات روغن خوراکی به گمرک شهید رجایی بندر عباس اظهار می کند که انجام تشریفات گمرکی دو فقره از اظهارنامه ها که قبلا توضیح داده شد بدلیل عدم صدور مجوز سازمان غذا و دارو در درب خروج متوقف و فرآیند ترخیص کالای موضوع این اظهار نامه ها که روغن خوراکی بوده، متوقف می شود.

بنابراین  بدلیل عدم تایید سازمان غذا و دارو و مطابق ماده 14 قانون مواد خوراکی و آشامیدنی دو محموله یاد شده باید معدوم و مرجوع گردد.

تاییدیه غذا و دارو برای 4 محموله روغن خوراکی شرکت بازرگانی دولتی چگونه صادر شد؟

اما  در خصوص جزئیات فرآیند انجام تشریفات گمرکی و ترخیص 4 فقره اظهارنامه  روغن خوراکی متعلق به شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران در سال 1400 که پس از صدور مجوز سازمان غذا و دارو مجوز ترخیص گرفته بود  ابهامات تازه ای در فضای رسانه ای مطرح شد.

پیگیری از سامانه جامع تجارت نشان میدهد بر خلاف ادعای مطرح شده در فضای رسانه ای کشور سازمان غذا  و دارو در تاریخ 16 اردیبهشت سال 1402 به صورت سیستمی ترخیص کالای مذکور را بلامانع اعلام کرده است. در ادامه جزئیات مجوز های صادر شده  توسط سازمان غذا و دارو قابل توجه است.

5

1-یک اظهارنامه از روغنهای خوراکی در 4 مهر 1400 به وزن 11 هزار تن به گمرک اظهار و پس از صدور مجوز سازمان غذا و دارو و انجام تشریفات گمرکی آن از 11 آبان 1400 تا 28 مرداد 1402 در چندین مرحله، صاحب کالا (شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران) پس از اخذ مجوزهای قانونی از جمله سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو اقدام به خروج این محموله ها میکند.

2-اظهارنامه بعدی هم در تاریخ 4 مهرماه 1400 به وزن 2 هزار و 400 تن به گمرک اظهار و پس از تاییدیه سازمان غذا و دارو و انجام تشریفات گمرکی از 31 فروردین 1402 تا 23 تیر 1402 در مراحل مختلف پس از اخذ تاییدیه سلامت از سازمان غذا و دارو از سوی صاحب کالا (شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران) از گمرک خارج می شود.

3-اظهارنامه بعدی از محموله های روغن خوراکی نیز در تاریخ 4 مهرماه 1400 به میزان 2 هزار و 988 تن به گمرک اظهار و با صدور مجوز از سوی سازمان غذا و دارو تشریفات ترخیص آن انجام و از 23 تیرماه 1402 تا 28 تیرماه 1402 با تاییدیه سلامت سازمان غذا و دارو توسط صاحب کالا (شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران) نسبت به خروج این محموله ها از گمرک اقدام شده است.

4-اظهارنامه چهارم از اظهارنامه های مورد بحث،  شامل روغنهای خوراکی نیز در تاریخ 30 دی ماه 1400 به وزن 31 هزار تن به گمرک اظهار و با تأیید سازمان غذا و دارو، تشریفات گمرکی آن انجام و طی چندین مرحله از تاریخ 13 اردیبهشت 1402 تا 29 خرداد 1402 با اخذ تاییدیه سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو توسط صاحب کالا شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران از گمرک خارج می شود.

جزئیات دو محموله روغن خوراکی توقیفی که اجازه ترخیص نگرفت

پیگیری خبرنگار تسنیم نشان میدهد،  محموله های روغن خوراکی  متعلق به شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی، پس از ورود به بندر شهید رجایی در سال 1400 طی دو فقره اظهارنامه به مقدار 28000 تن و 16000 تن به گمرک شهید رجایی بندر عباس اظهار میشود.

از آنجاییکه  ترخیص کالای مزبور مستلزم نمونه برداری آزمایش و تاییدیه سازمان غذا و دارو از حیث سلامت و داشتن قابلیت مصرف است، گمرک با ارجاع به سازمان مزبور ترخیص را منوط به تاییدیه سازمان غذا و دارو مینماید. 

پس از چندین مرحله نمونه برداری و آزمایش و اعتراض صاحب کالا نهایتا این سازمان در اواخر سال 1402 به صورت قطعی این دو محموله را غیر قابل ترخیص و غیر قابل مصرف اعلام می نماید که کالای هر دو اظهارنامه به طور کامل موجود و ترخیص نگردیده است.  پس از این نظریه، مرجع قضایی نیز در اسفندماه سال 1402 دستور توقیف محموله را اعلام مینماید.

معاون حقوقی گمرک: امکان فروش مزایده ای 2 محموله روغن توقیفی وجود ندارد

معاون حقوقی گمرک ایران، با اشاره به آخرین وضعیت محموله روغن خوراکی رسوبی اعلام کرد، روغن خام اظهاری تحت تعرفه 15121100 ، به جهت اینکه قانونگذار در راستای اهمیت و حساسیت بهداشت مواد غذایی وارده و صیانت جامعه و پیشگیری از ورود هرگونه مواد غذایی بی کیفیت و غیر قابل مصرف برابر ماده 16 قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و بهداشتی ، ترخیص مواد غذایی ( از جمله روغن خام ) به هر شکل و کیفیت ، علاوه بر دارا بودن گواهی بهداشتی و قابلیت مصرف از کشور مبداء ، مستلزم تحصیل پروانه ورود از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی سازمان غذا و دارو میباشد که پس از اظهار محموله روغن از سوی صاحب کالا و ارجاع موضوع به سازمان غذا و دارو و نمونه برداری از محموله توسط سازمان مذکور و انجام آزمایشات لازم به صراحت غیرقابل مصرف و غیر قابل ترخیص بودن محموله از سوی سازمان غذا و دارو اعلام شده است.

وی افزود،‌ با توجه به قانون حاکم بر موضوع و اهمیت سلامت مردم و حساسیت صیانت جامعه از ورود کالای غیر قابل مصرف، گمرک از ترخیص آن جلوگیری کرده است و کالا در بندر شهیدرجایی همچنان موجود و پلمپ شده است و گمرک تحت هیچ شرایطی اجاره ورود آن را نخواهد داد.

به جهت اینکه سازمان مسؤول محموله مزبور را غیر قابل مصرف دانسته برابر مواد 42 و 43 قانون تأسیس سازمان  جمع آوری و فروش اموال تملیکی نیز قابلیت فروش و مصرف انسانی ندارد.

نقدی در خاتمه گفت: یکی از حساسیت های جدی گمرک ، نسبت به کالاهای سلامت محور میباشد که اجازه ورود حتی یک کیلوگرم کالاهای حوزه سلامت محور را بدون تأیید مراجع ذیصلاح قانونی و صدور مجوزهای قانونی مربوطه را نخواهد داد.

لزوم شفاف سازی در خصوص ضرروزیان وارد شده به کشور با واردات روغن آلوده

به گزارش تسنیم،  همانطور که اشاره شد یکی از نکات مورد بحث در این پرونده نحوه تعیین تکلیف 2 محموله توقیف شده در بندر شهید رجایی است. به هر حال این محموله با ارز ترجیحی در سال 1400 وارد کشور شده و منابع ارزی قابل توجهی صرف خرید آن شده است. این موضوع در بازدید رئیس قوه قضاییه نیز مورد سوال قرار گرفت. در بازدید مذکور که مسئولان گمرک، اموال تملیکی، سازمان بنادر و همچنین نمایندگان شرکت واردکننده حضور داشتند، از سوی نماینده شرکت اعلام شد که با مکاتبات صورت گرفته امکان ارجاع محموله روغن توقیفی به کشور مبدا فراهم شده و با شرکت صادرکننده برای جبران ضرر و زیان وارد شده به کشور توافق شده است. بر این اساس بایستی در خصوص سرنوشت مرجوعی این محموله به کشور مبدا و محموله جایگزین شفاف سازی شود و خبرگزاری تسنیم ابعاد مذکور را پیگیری خواهد کرد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها