بیش اظهاری ۲ برابری در واردات چوب برای دریافت ارز نیمایی

کد خبر: 1290600

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب، تخته و فرآورده‌های خام چوبی گفت: درگذشته در واردات چوب بیش اظهاری توسط برخی از وارد کنندگان انجام و قیمت هر متر مکعب تخته چندلا به جای ۴۵۰ دلار ۸۰۰ دلار اعلام می‌شد تا ارز نیمایی بیشتری از بانک مرکزی دریافت کنند.

 بیش اظهاری ۲ برابری در واردات چوب برای دریافت ارز نیمایی

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب، تخته و فرآورده‌های خام چوبی گفت: درگذشته در واردات چوب بیش اظهاری توسط برخی از وارد کنندگان انجام و قیمت هر متر مکعب تخته چندلا به جای ۴۵۰ دلار ۸۰۰ دلار اعلام می‌شد تا ارز نیمایی بیشتری از بانک مرکزی دریافت کنند.

عباس هادی‌زاده در نشست خبری اظهار کرد: ایران نهمین تولید ام‌دی‌اف در دنیا را دارد و صنعت چوب سهم 11 درصدی از اشتغال کشور را دارد اما به اندازه تولید نتواستیم در صادرات موفق باشیم.

وی افزود: در سال های اخیر شاد افت فروش تولیدات این صنف به دلیل نوسانات نرخ ارز هستیم؛ در قانون سود ناشی از تورم  را هم مشمول مالیات می‌شود، در حالی است که اصناف مجبورند کالای مورد نیاز خود را با نرخ بالاتری جایگزین کنند.

وی تصریح کرد: بیشترین صادرات این صنف به کشور های عراق و حوزه خلیج فارس است و اخیرا در نمایشگاه ایران اکسپو نشست‌هایی با برخی کشورهای آفریقایی داشتیم و امیداور به صادرات به این کشور ها نیز هستیم.

بیش اظهاری 2 برابری چوب های وارداتی در گمرک

هادی‌زاده در پاسخ به سوال خبرگزاری تسنیم گفت: در واردات چوب در گذشته بیش اظهاری توسط برخی واردکنندگان در گمرک انجام می شد تا بتوانند ارز نیمایی بیشتر دریافت کنند و مبلغ اضافی را در بازار بفروشند.

وی گفت: برای مثال برخی تخته چندلای که هر متر مکعب آن 450 دلار قیمت داشت، 850 دلار اظهارمی شد؛ به این موضوع رسیدگی و حالا اصلاح شده است.

هادی‌زاده اظهار داشت: سالانه حدود 2.5 میلیون متر مکعب اوراق فشرده در کشور تولید و یک میلیون متر مکعب نیز واردات انجام می شود اما در صورتی که بازار کشش داشته باشد ظرفیت تولید بیشتر نیز وجود دارد.

وی درباره طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت در کشور گفت:  فضاهای زیادی در کشور برای کاشت جنگل داریم و در صورتی که پنج سال این درختان نگهداری میشوند بعد از آن درختان حتی نیاز به آبیاری نیز نخواهند داشت؛ کاشت درخت سود زیادی دارد و در دنیا از تجارت‌های بزرگ است.

هادی‌زاده افزود: طرح کاشت یک میلیارد درخت برای ترغیب و ایجاد انگیزه برای کشت نهال است که می تواند آثار مثبتی برای کشور داشته باشد و باید از رئیس جمهور در خصوص دستور اجرای این طرح قدردانی کرد.

مشکلات کارگاهای اطراف تهران برای دریافت مجوز از اتحادیه

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب، تخته و فرآورده‌های خام چوبی ادامه داد: از مشکلات این صنف آن است که وقتی واحدهای مستقر در شهرک صنفی خاوران در درگاه صدور مجوزها کد پستی خود را وارد می‌کنند، چون خارج از تهران هستند، به اتحادیه درودگران ارجاع داده می‌شود که متفاوت با فعالیت اتحادیه مرتبط است. علاوه بر این این درگاه، ارتباط مستقیم واحدها با اتحادیه‌ها را گرفته است.

وی گفت: بر اساس قانون شهرداری‌ها در سال 1368 واحدهای این صنف در مرکز استان بودند به شهرک‌های اقماری منتقل شدند و سال 1373 اولین واحدها آنجا شروع به فعالیت کردند. سال 1392 هم این شهرک کامل جانمایی شد و تعداد زیادی از اعضا به شهرک صنفی خاوران منتقل شدند. همچنین هیئت امنایی به‌عنوان امنای اتحادیه انتخاب شد و تعدادی از املاک آنجا در اختیار هیئت امنا قرار گرفت. بنابراین در حال حاضر بیشترین معضل در این راه عدم شفافیت است و تقاضای اعضای شهرک صنفی هم مدیریت شفاف است./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها