واریزی فوق العاده به حساب کارمندان | فرمول افزایش حقوق کارمندان با واریز «فوق العاده خاص» | کدام کارمندان مشمول شدند؟

کد خبر: 1291112

دولت برای اینکه به نیروی انسانی خود توجه داشته باشد، از ابزارهای مختلف مانند امتیازدهی برای افزایش حقوق و مزایای کارمندان و کارکنان دستگاه‌های اجرایی استفاده می کند.

واریزی فوق العاده به حساب کارمندان | فرمول افزایش حقوق کارمندان با واریز «فوق العاده خاص» | کدام کارمندان مشمول شدند؟

«فوق العاده خاص» تنها به کارمندان و کارکنانی تعلق می گیرد که مشمول قانون «مدیریت خدمات کشوری» شوند.

اگر جزو کارمندان و کارکنان دولتی محسوب می شوید، برای اینکه انگیزه کافی برای کار داشته و کارایی بیشتری داشته باشید و دولت نیز بیشتر به نیروی انسانی خود توجه داشته باشد، از ابزارهای مختلف مانند امتیازدهی برای افزایش حقوق و مزایای کارمندان و کارکنان دستگاه‌های اجرایی استفاده می شود.

بر همین أساس از ابتدای سال ۱۴۰۳ سازمان و اداره ای که در آن خدمت می کنید از این سیستم امتیازدهی برای ارتقای شما استفاده می کند که بر أساس کیفیت کار انجام شده توسط کارمندان می تواند به شما ۳ هزار امتیاز بدهد که در ضریب ریالی ضرب می شود و همان مبنای تعیین حقوق و مزایای کارمندان و کارکنان دولتی قرار می گیرد و معادل ریالی آن به حساب شما ریخته می‌شود که به آن «فوق‌العاده خاص کارکنان و کارمندان دولت» می گویند.

البته باید بدانید که فوق العاده خاص تنها به کارمندان و کارکنانی تعلق می گیرد که مشمول قانون «مدیریت خدمات کشوری» شوند، قانونی که در ۱۳۸۶ تصویب شده و معادل ریالی این امتیاز برای آنان که جزو قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت  که در سال ۱۳۷۰ تصویب شده و دیگر قوانین و مقررات استخدامی تحت عنوان فوق العاده خاص در احکام کارگزینی و یا قراردادهای آنها منظور می گردد.

در ماده ۶۸ این قانون اینگونه آمده که با پیشنهاد سازمان مربوطه و تصویب دولت امتیاز ویژه برای تا ۲۵ درصد شغلها و برای بعضی از دستگاههای اجرایی تا ۵۰ درصد امتیاز حقوق ثابت و فوق العاده مستمر داده شود.

مواردی که دولت و سازمان محل کار کارمندان را موظف می کند تا از این امتیاز استفاده کنند اینها هستند: «حساسیت‌ کار»، «انجام فعالیت و وظایف تخصصی و ستادی و تحقیقاتی»، «تأثیر اقتصادی فعالیتها در درآمد ملی»، «ریسک‌پذیری» و «بازار کار داخلی و بین‌المللی».

بر همین أساس مبلغی که به حقوق شما افزوده می شود به حقوق دریافتی و تجربه و سابقه کاری مربوط می شود و با کارمندان دیگر متفاوت خواهد بود. بر أساس آنچه که کمیسیون تلفیق بودجه تصویب کرده  اگر شما کارمندی هستید که حقوقتان تا ۲۰ میلیون تومان نیز می رسد،اینگونه تا ۴۰ درصد افزایش حقوق خواهید داشت و اگر بیشتر از آن حقوق می گیرید تقریبا ۳۰ درصد به حقوق شما اضافه خواهد شد.فوق العاده خاص، یک و نیم برابر جمع «حق شغل» و «حق شاغل» است.

البته باید این نکته را نیز در نظر داشته بشید که میزان فوق العاده خاص مشمول کسورات بازنشستگی نیز می شود و هنگام بازنشستگی شما در محاسبه «پاداش پایان خدمت» و «ذخیره مرخصی استحقاقی»تاثیر دارد.

منبع: اکونگار

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها