خبر خوش دولت برای همه کارگران | ارسال اطلاعات بیمه‌ای شاغلان ماهانه با پیامک | کارگران در این سامانه es.tamin.ir ثبت‌نام کنند

کد خبر: 1293294

سازمان تامین اجتماعی در اقدامی جدید از ابتدای خرداد، ماهانه اطلاعات بیمه‌ای شاغلان کارگاه‌های مشمول قانون تامین ‌اجتماعی را با پیامک برای کارگران ارسال می کند تا در صورت وجود مغایرت امکان پیگیری و احقاق حق وجود داشته باشد. ما جزئیات این طرح قابل تحسین را مرور کردیم

خبر خوش دولت برای همه کارگران | ارسال اطلاعات بیمه‌ای شاغلان ماهانه با پیامک | کارگران در این سامانه es.tamin.ir ثبت‌نام کنند

سازمان تامین اجتماعی در ابتکاری جدید، بنا دارد یک مشکل بزرگ جامعه کارگران شاغل را برطرف کند. با این توضیح که این سازمان ماهانه اطلاعات بیمه‌ای شاغلان کارگاه‌های مشمول قانون تامین‌اجتماعی را از طریق پیامک به آنان اطلاع رسانی خواهد کرد تا چنان چه، مغایرتی در اطلاعات توسط کارگر مشاهده شد، امکان پیگیری برای رفع مشکل و احقاق حق وجود داشته باشد. این طرح که در یک نگاه کلی شاید، یک اقدام ساده است اما فرایندی از شفاف سازی برای حدود 16 میلیون بیمه شده تامین اجتماعی را فراهم می آورد.

یک سال دوندگی برای تغییر عنوان شغلی

به طور قطع این اقدام تامین اجتماعی در جهت احقاق حقوق کارگر و شفاف سازی اطلاعات را نمی توان تحسین و قدرشناسی نکرد. متاسفانه این آسیب در گروه های شغلی کارگری کم نیست و چه بسا کارگران در برخی از این موارد به حقوقشان نمی رسیدند. نمونه اش را بارها دیده و شنیده ایم. آشنایی که 20 سال در یکی از مشاغل سخت کار کرد اما کارفرما حدود 5 سال، عنوان شغلی او را به بیمه به عنوان «نگهبان» ارسال کرده بود. نتیجه این اقدام غیرقانونی، یک سال دوندگی آن کارگر برای رفع مشکلی بود که خودش در آن هیچ نقشی نداشت.

یک پیامک، 3 کارکرد

حالا اما با طرح جدید سازمان تامین اجتماعی این مشکل برطرف خواهد شد و کارگران می توانند سوابق کاری خود را ماهانه مشاهده کنند. میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی در توضیحات بیشتر گفته است: این طرح با هدف افزایش شفافیت، اطلاع بیمه‌شدگان از حقوق خود و همچنین حمایت از حقوق بیمه‌ای کارگران از سوی سازمان تامین‌اجتماعی اجرا شده تا سه موضوع مهم دستمزد مبنای کسر حق بیمه، تعداد روزهای کارکرد در ماه و همچنین عناوین شغلی به‌صورت ماهانه به اطلاع بیمه‌شدگان برسد. درصورتی‌که بیمه‌شده مغایرتی در اطلاعات دریافتی مشاهد کند، می‌تواند با مراجعه به شعب سازمان یا سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین‌‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir  اعتراض خود را ثبت کند.

شفافیت این اطلاعات چرا اهمیت دارد؟

حال این که اقدام جدید سازمان تامین اجتماعی، از چه رو دارای اهمیت است، مدیرعامل این سازمان توضیح داده است: تمامی خدماتی که سازمان تامین‌اجتماعی در مواردی مانند بازنشستگی، ازکارافتادگی، برقراری مستمری بازماندگان و برخی غرامت‌ها به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد، تابعی از حقوق مبنای کسر حق بیمه، روزهای کارکرد در هر ماه و نیز عناوین شغلی بیمه‌شدگان است. اگر عنوان شغلی، دستمزد مبنای کسر حق بیمه و همین طور روزهای کارکرد در هر ماه افراد مشمول قانون تامین‌اجتماعی به شکل واقعی به سازمان تامین‌اجتماعی اعلام نشود و حق بیمه افراد برمبنای اطلاعات واقعی در این زمینه محاسبه و پرداخت نشود، بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی در زمان نیاز به بهره‌مندی از خدمات و مواهب بیمه تامین‌اجتماعی دچار مشکل شده و متضرر می‌شوند.

کارفرما اصلاح نکند، قانون وارد می شود

چه تضمینی وجود دارد که در صورت وجود مغایرت، کارفرما احقاق حق کند؟ مدیرعامل به این سوال پاسخ داده است: «امیدواریم اگر مشکلی در این مورد وجود دارد، در ابتدا با تعامل بین کارگران و کارفرمایان حل شود و اگر از این طریق مشکلات احتمالی حل نشد، ما هم آمادگی داریم برای کمک به حل اختلافات درباره دستمزد مبنای کسر حق بیمه، عناوین شغلی و نیز روزهای کارکرد ماهانه، اقدامات قانونی لازم را انجام دهیم.»

اجرا از اول خرداد

این طرح از ابتدای خرداد ماه جاری  عملیاتی شده و کارگران باید از همین ماه منتظر پیامک هایی باشند که اطلاعات شغلی شان در آن گزارش شده باشد: «پیامک‌های ماهانه واریز حق بیمه، به‌منظور اطلاع ذی‌نفعان از روزهای کارکرد در هر ماه، دستمزد مبنای کسر حق بیمه و عنوان شغلی؛ از انتهای سال گذشته در دو استان کشور اجرایی شده بود و از ابتدای خرداد  امسال، برای عموم بیمه‌شدگانی که در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانیes.tamin.ir  ثبت‌نام کرده‌اند، ارسال می‌شود.  

هادی جعفری، کارشناس تامین اجتماعی درباره این طرح می گوید: در صورتی که میزان دستمزد پیامک شده با میزان دستمزد واقعی فرد مغایر باشد و عنوان شغلی خاصی هم درج شده باشد، احتمالی که وجود دارد این است که بیمه شده در کارگاهی مشغول کار است که دارای دستمزد مقطوع است که با پرسش از نزدیک ترین شعبه تامین اجتماعی می توان اطمینان حاصل کرد.کارشناس تامین اجتماعی گفت: کارفرما می تواند در چارچوب قانون کار بین سقف و کف دستمزد اعلامی هر سال با کارگرش توافق کند ولی در حالتی که کارگاه دارای دستمزد مقطوع است، کارفرما برای پرداخت حق بیمه باید از جدول مشاغل دارای دستمزد مقطوع اعلامی از طرف سازمان تامین اجتماعی تبعیت کند که دارای دستمزد و مشاغل مشخصی است.

اگر در سامانه غیرحضوری ثبت نام نکرده ایم...

تامین اجتماعی از تمامی بیمه‌شدگانی که تاکنون در این سامانه ثبت‌نام نکرده‌اند‌ درخواست کرده در اسرع وقت نسبت به ثبت‌نام در این سامانه به نشانی es.tamin.ir و نسبت به ثبت شماره تماس خود اقدام کنند. از آن‌جا که این پیامک به شماره تلفن همراهی که در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین‌اجتماعی ثبت شده ارسال می‌شود، بیمه‌شدگانی که پیش از این در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و اطلاعات آن ها به‌ویژه شماره تلفن همراهشان تغییر کرده است، نیز باید سریع‌تر به این سامانه مراجعه و اطلاعات خود را به‌روزرسانی کنند.

خراسان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها