اعلام جزییات تامین برق صنایع در اوج بار ۱۴۰۳

کد خبر: 1293401

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در فصل گرم سال جاری تلاش می‌شود تا بالاترین میزان انرژی برق برای صنعت فولاد تامین شود، گفت: در تابستان سال جاری بنا داریم مدیریت میزان برق تحویلی به صنایع فولادی را با همکاری انجمن فولاد پیش ببریم.

اعلام جزییات تامین برق صنایع در اوج بار ۱۴۰۳

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در جلسه مشترک با اعضای انجمن فولاد ایران که با هدف هماهنگی برای تامین مصرف برق صنایع فولادی برگزار شد، گفت: صنعت فولاد ایران از جمله صنایع بالنده و پیشران صنعت کشور است که برای استمرار روند تولیدات به انرژی برق کافی نیاز دارد و وزارت نیرو تلاش می‌کند در قالب برنامه‌های تعاملی که با انجمن فولاد اجرایی خواهد کرد، بالاترین میزان برق ممکن برای این صنعت را در فصل گرم پیش رو فراهم کند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در دو سال گذشته از طریق جابجایی بار امکان تامین برق کافی و مورد نیاز صنایع انرژی بر کشور محقق شد، افزود: صنایع فولادی با کاهش میزان برق مصرفی در ساعات اوج بار مصرف و افزایش میزان مصرف برق در ساعات کم باری نه تنها به حفظ پایداری شبکه سراسری کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند در فصل گرم سال میزان تولید محصول خود را افزایش دهند.

یک سوم برق تولیدی کشور توسط صنایع انرژی بر مصرف می‌شود

وی با بیان اینکه یک سوم برق تولیدی کشور توسط صنایع انرژی‌بر مصرف می‌شود و این روند سال به سال روند افزایشی دارد، بیان کرد: در تابستان 1402 و در مقایسه با تابستان 1400 میزان برق تحویلی به کل صنایع انرژی‌بر به واسطه مدیریت باری که انجام شد 25 درصد افزایش یافت.

محرابیان اضافه کرد: صنایع فولادی نیمی از کل انرژی برق صنایع را به خود اختصاص داده‌اند و تلاش وزارت نیرو این است که با تامین برق کافی، امکان افزایش تولید این صنعت را در فصل گرم سال جاری نیز فراهم کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه به طور کل صنعت ایران به واسطه ظرفیت‌های ذاتی کشور انرژی محور هستند، افزود: در طول سال‌های اخیر بسیاری از صنایع تلاش کردند میزان شدت انرژی مصرفی را کاهش دهند و انتظار می‌رود صنایع بزرگ دیگر نیز با اجرای برنامه‌هایی مانند استاندارد سازی تولید، شدت مصرف انرژی خود را کاهش دهند.

تشریح برنامه‌های وزارت نیرو برای تامین برق صنایع در فصل گرم سال جاری

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح برنامه‌های وزارت نیرو برای تامین برق کل صنایع کشور در فصل گرم سال پرداخت و گفت: در برنامه‌های مدیریت مصرف برق سال جاری صنایع به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که شامل صنایع کوچک و کارگاهی، صنایع متوسط و صنایع بزرگ و انرژی‌بر می‌شود.

محرابیان تصریح کرد: برق مورد نیاز صنایع کوچک و کارگاهی که 92 درصد کل صنایع را شامل می‌شوند و میزان اشتغال زایی آن‌ها بسیار بالاست، بدون محدودیت در فصل گرم سال جاری تامین خواهد شد.

وزیر نیرو در مورد نحوه تامین برق صنایع متوسط و شهرک‌های صنعتی اظهار کرد: دسته دوم صنایع متوسط و شهرک‌های صنعتی هستند که 56 هزار واحد صنعتی را شامل می‌شوند. برق مورد نیاز این صنایع به مدت 6 روز در هفته و به صورت شبانه روزی تامین خواهد شد و این صنایع تنها یک روز در هفته آنهم مطابق قانون کار تعطیل خواهند بود.

وی همچنین در مورد صنایع گروه سوم توضیح داد: 700 واحد صنعتی بزرگ و انرژی‌بر مانند صنعت فولاد، مس، آلومینیوم، سیمان و... نیز هیچ‌گونه تعطیلی به واسطه انرژی برق نخواهند داشت و تنها اقدامی که این صنایع برای حفظ پایداری شبکه سراسری انجام می‌دهند، این است که ساعت پرباری خود را به نیمه شب منتقل خواهند کرد و در ساعات گرم روز که مصرف برق شبکه اوج می‌گیرد، برق کمتری دریافت می‌کنند.

محرابیان در بخش پایانی سخنان خود به برنامه ویژه وزارت نیرو برای ترغیب مشترکان بخش خانگی برای کاهش مصرف برق اشاره کرد و افزود: مقایسه میزان مصرف برق بخش خانگی در فصل گرم سال 1400 و 1402 نشان می‌دهد، باوجود افزایش دما، افزایش 1.5 میلیون مشترک خانگی و عدم اعمال خاموشی در سال 1402، در سایه برنامه‌های تشویقی و فرهنگ سازی وزارت نیرو از 48 تراوات ساعت در تابستان 1400 به 46 تراوات ساعت در تابستان 1402 کاهش یافت.

وزیر نیرو در همین خصوص تصریح کرد: با توجه به اعطای پاداش‌های جذاب و ویژه مانند صد‌ها خودرو و میلیون‌ها جایزه دیگر برای مشترکان کم مصرف بخش خانگی در تابستان سال جاری، انتظار داریم در تابستان سال جاری نیز مشترکان خانگی به صورت ارادی مصرف برق خود را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند که این اتفاق می‌تواند به افزایش برق تحویلی به بخش‌های مولد کمک کند./تسنیم

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها