خبر خوش تامین اجتماعی از واریزی هدیه 10 میلیونی | تامین اجتماعی واریز یک پایه حقوق برای این افراد دارد

کد خبر: 1293496

سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرده به بیمه‌شدگان زن یا مرد که برای اولین بار ازدواج می‌کنند مبلغی به عنوان کمک هزینه ازدواج پرداخت می‌کند و در صورتی که هم مرد و هم زن واجد شرایط باشند کمک هزینه ازدواج به هر دو نفر داده خواهد شد.

خبر خوش تامین اجتماعی از واریزی هدیه 10 میلیونی | تامین اجتماعی واریز یک پایه حقوق برای این افراد دارد

خبرنگار شکیبا بقال زاده: اگر متأهل و جزو بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی هستید می‌توانید معادل حقوق یک ماه خود را به‌عنوان هدیه ازدواج از سامان تأمین اجتماعی دریافت کنید.

سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرده به بیمه‌شدگان زن یا مرد که برای اولین بار ازدواج می‌کنند مبلغی به عنوان کمک هزینه ازدواج پرداخت می‌کند و در صورتی که هم مرد و هم زن واجد شرایط باشند کمک هزینه ازدواج به هر دو نفر داده خواهد شد.

 به گفته سازمان تامین اجتماعی، هدف از اجرای این طرح ترغیب بیمه‌شدگان به ازدواج و فرزندآوری است و میزان کمک هزینه ازدواج برابر با یک‌ماه متوسط حقوق یا مزد بیمه شده است. یعنی جمع دریافتی مشمول کسر حق بیمه در آخرین دو سال قبل از ازدواج تقسیم بر ۲۴ می‌شود. درصورتی که عدد حاصل کمتر از حداقل دستمزد کارگر عادی در تاریخ عقد باشد مبلغ مذکور تا حداقل دستمزد زمان عقد تعدیل می‌شود.

متقاضیان برای دریافت کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی نیازی به مراجعه حضوری ندارند بلکه کلیه امور ثبت‌نام از طریق سایت تامین اجتماعی انجام می‌شود. برای این کار ابتدا وارد سایت es.tamin.ir شوید و از منوی بیمه‌شدگان وارید قسمت حمایت‌های کوتاه‌مدت شده و درخواست کمک هزینه ازدواج را انتخاب کنید و اطلاعات خودتان و همسرتان را وارد کنید و ثبت را بزنید.

هدیه ازدواج تامین اجتماعی چقدر است و شامل چه کسانی می‌شود؟

کمک هزینه ازدواج  تامین اجتماعی

ازدواج و تشکیل خانواده امر پسندیده‌ای است که شارع مقدس به آن توصیه نموده است اما در هر حال اقدام به ازدواج مستلزم خرج و هزینه است. بنابراین قانونگذار این امر را فراموش نکرده و برای کسی که ازدواج می‌کند تسهیلاتی در نظر گرفته است.

پرداخت هدیه ازدواج تامین اجتماعی یکی از تعهدات قانونی تامین اجتماعی است که در ماده «۸۵» به آن اشاره شده است. بر اساس این ماده به بیمه شده زن و یا مرد که برای اولین بار ازدواج می‌کند، مبلغی معادل یک ماه متوسط مزد یا حقوق به صورت بلاعوض به عنوان هدیه ازدواج تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

نکته مهم

باید توجه داشت که هدیه ازدواج تامین اجتماعی فقط برای یک بار پرداخت می‌شود و برای ازدواج‌های مجدد مبلغی پرداخت نمی‌شود.

شرایط دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی

برای برخورداری از مزایای کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی داشتن سه شرط الزامی است:

شرط اول: بیمه شده نباید در تاریخ ازدواج رابطه استخدامی‌اش با کارفرما قطع شده باشد، بنابراین باید هنگام درخواست هدیه ازدواج تامین اجتماعی، ارتباط بیمه‌ای نیز با سازمان برقرار بوده و حق بیمه دوران کاریش کماکان پرداخت گردد.

برای بیمه شده‌ای که در دوران خدمت سربازی بسر می‌برد وجود این شرط یعنی ارتباط با کارفرما الزامی نیست. البته این امر منوط به آنست که فرد مذکور قبل از اعزام به خدمت سربازی بیمه شده بوده و ارتباط استخدامی‌اش قطع نشده باشد و سپس به خدمت سربازی اعزام گردد.

شرط دوم: شرط دوم دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی آنست که بیمه شده ظرف مدت «۵» سال قبل از تاریخ ازدواج حداقل هفتصد و بیست (۷۲۰) روز سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی داشته باشد.

شرط سوم: عقد ازدواج دائم باشد و در دفترخانه رسمی ازدواج به ثبت رسیده باشد. بنابراین ازدواج‌های موقت و یا ازدواج‌هایی که غیر رسمی بوده باشند مشمول کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی نخواهند بود.

مشمولین هدیه ازدواج تامین اجتماعی

کلیه بیمه شدگان در صورت داشتن شرایط ذکر شده در قسمت قبل، می‌توانند از کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی برخوردار شوند. البته فقط بیمه شده اصلی از این حق برخوردار است و افراد تحت تکفل و فرزندان مشمول این کمک نخواهند بود.

نکته مهم

در صورتی که هم زن و هم شوهر بیمه شده تامین اجتماعی باشند، هر دو می‌توانند از کمک هزینه ازدواج برخوردار شوند .

فرزندان کارکنان شاغل (رسمی و آزمایشی) و بازنشسته، ازکارافتاده کلی و متوفای سازمان تامین اجتماعی تا حداکثر سه فرزند و فقط برای یک بار بر اساس ماده «۷» قانون اصلاح پاره ای از مقررات مصوب ۷۹/۰۲/۱۳ و مصوبه مورخ ۸۶/۱۲/۰۶ شورای عالی سازمان تامین اجتماعی (از تاریخ ۱۳۸۷/۰۱/۰۱) از هدیه ازدواج تامین اجتماعی برخوردار شده‌اند. مبلغ هدیه ازدواج تامین اجتماعی برای افراد مذکور معادل «۲۰» برابر حقوق پایه استخدام کشوری می‌باشد.

مبلغ هدیه ازدواج تامین اجتماعی

مبلغ هدیه ازدواج تامین اجتماعی معادل یک ماه متوسط مزد یا حقوق بیمه شده است که به ترتیب زیر بدست می‌آید: 

جمع حقوق دریافتی بیمه شده ظرف دو سال قبل از ازدواج که بر اساس آن حق بیمه به سازمان پرداخت شده است تقسیم بر «۲۴» می‌شود.

نحوه محاسبه کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی

مبلغ کمک هزینه ازدواج معادل یک ماه متوسط حقوق دو سال (۷۲۰ روز) قبل از ازدواج می‌باشد. فرمول آن عبارت است از:

مبلغ قابل پرداخت= ۲۴ ÷ جمع حقوق و دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه در ۷۲۰ روز قبل از ازدواج

به عنوان مثال: بیمه شده‌ای در تاریخ ۱۴۰۲/۵/۲۵ ازدواج نموده است. با فرض این که جمع حقوق و دستمزد ماخذ حق بیمه وی در ۷۲۰ روز قبل از ازدواج ۱,۰۸۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال باشد، محاسبه هدیه ازدواج تامین اجتماعی به شرح زیر است:

۴۵,۰۰۰,۰۰۰ =۲۴ ÷ ۱,۰۸۰,۰۰۰,۰۰۰ (به ریال)

مأخذ محاسبه هدیه ازدواج تامین اجتماعی، دستمزد مبنای حق بیمه سالی است که بیمه شده ازدواج نموده است، بنابراین چنانچه بیمه شده‌ای در سال‌های بعد از ازدواج درخواست نموده باشد، کمک هزینه مذکور بر اساس سالی که عقد در آن منعقد شده پرداخت می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی

✔ اصل دفترچه درمانی 

✔ اصل و فتوکپی تمامی صفحات شناسنامه متقاضی و همسرش 

✔ اصل و فتوکپی عقدنامه

✔ ارائه تعهد کتبی مبتنی بر ازدواج اول

مراحل ثبت نام هدیه ازدواج تامین اجتماعی

۱. مراجعه به سایت سازمان تامین اجتماعی به آدرس eservices.tamin.ir

۲. انتخاب “بیمه شدگان” از منو سایت

۳. انتخاب “خدمات نام نویسی” و سپس روی “اعلام شماره حساب بانکی” کلیک نمایید.

۴. در این قسمت باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید. (اگر ثبت نام نکرده‌اید از این قسمت اقدام به ثبت نام کنید).

۵. سپس از صفحه باز شده شماره حساب خود را وارد کرده و ثبت کنید و منتظر پیامک تایید باشید.

۶. مجدد از قسمت “بیمه شدگان” در منو سایت، “حمایت‌های کوتاه مدت” را انتخاب کنید.

۷. بر روی “درخواست هدیه ازدواج” کلیک کنید.

۸. در این قسمت فرمی باز می‌شود که باید تمامی قسمت‌های خواسته شده را پر نمایید.

۹. بر روی تایید و ادامه کلیک کرده و مراحل را طی نمایید تا درخواست شما با موفقیت ثبت شود./محاسبان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها