به کجا پناه ببریم از این همه اعتماد به نفس؟

کد خبر: 135283

بهبهانی با درک موقعیت کنونی، بیکار ننشسته است و ضمن افزایش رایزنی با نمایندگان مجلس که خاطره خوبی هم از آن‌ها دارد، سیاست افتتاح و قیچی و روبان را باردیگر در دستور کار خورد قرار داده است، هرچند برای اینکار مجبور شد پای احمدی‌نژاد را هم به میان بکشد و آزادراه تهران پردیس را دوباره افتتاح کند.

به کجا پناه ببریم از این همه اعتماد به نفس؟

پدر راه و ترابری ایران آخرین لقبی است که حمید بهبهانی، وزیر راه، معاون اسبق شهرداری تهران و استاد محمود احمدی‌نژاد در دانشگاه از آن خود کرده است، وزیری که به واسطه حجم روز افزون انتقاد‌ها درباره عملکردش درآستانه استیضاح قرار دارد. به گزارش خبرنگار اقتصادی «فردا» ، بهبهانی که در دوران شهرداری احمدی‌نژاد، سمت معاونت وی را در امور حمل و نقل و ترافیک عهده دار بود در میانه راه دولت نهم، جانشین رحمتی، وزیر به جا مانده از دولت سید محمد خاتمی شد و تا به امروز عمر وزارت بهبهانی تحت تأثیر ارتباط استاد و شاگردی‌اش با رئیس جمهور طول کشیده است. وی علیرغم پیش بینی‌ها در دولت دهم نیز وزیر راه باقی ماند تا با کارنامه‌ای از پر از حوادث و سوانح هوایی و حتی ریلی، افتتاح‌های چند باره و حتی ناقص پروژه‌ها و حجم انبوه گلایه‌ها و انتقاد‌ها و البته اقبالی بلند همچنان وزیر راه باقی بماند. سیاست کلنگ و روبان و قیچی! اولین خاطره‌ای که از وزیر راه به ذهن خطور می‌کند، مراسم‌ها و بازدید‌هایی است که با و یا بدون بهانه در آن‌ها حضور داشته و طبیعتا دوربین‌های همیشه حاضر در صحنه سیما نیز حتی اگر بازدید سرزده هم بوده زود‌تر از آقای وزیر حی و حاضر بوده‌اند.

البته در این میان مراسم‌های رسمی هم ماجرای خودش را داشته، از حضور پر سر و صدا در مراسم‌های کلنگ زنی تا افتتاح پروژه‌های نیمه تمام و حتی افتتاح چند باره برخی پروژه‌ها که آخرین موردش همین پروژه آزاد راه تهران پردیس است که به غیر از مراسم‌های غیر رسمی و وعده وعید‌های متعدد یک بار در خرداد ۸۸ افتتاح شده بود. جالب‌ترین افتتاح را هم می‌توان در این میان، افتتاح پروژه راه آهن اصفهان شیراز دانست که قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و با تبلیغات بسیار انجام شد و هنوز معلوم نیست قطاری از آن می‌گذرد یا نه! در این اواخر هم آقای وزیر همه تقصیر‌ها را گردن استاندار سابق انداخته و است و... خلاصه آنکه اگر جستجویی گذرا کنید می‌توانید یک آلبوم کامل از تصاویری که حمید بهبهانی، قیچی یا کلنگ روبان زده در دست دارد پیدا کنید، مهم هم نیست که کدام پروژه است و اصلا سرنوشت پروژه شبیه آزاد راه تهران شمال است یا پروژه‌هایی که نصفه و نیمه افتتاح می‌شوند. وزیر با وجدان... خوشبختانه آمار تلفات پایین است. میزان سوانح در کشور ما پایین‌تر از کشور‌های دیگر است، مردم فشار می‌آورند که در شرایط بد آب و هوایی هواپیما پرواز کند و...

این‌ها همه آن چیزهایی است که بهبهانی پس از حادثه هوایی اخیر بر زبان جاری کرده تا شاید خود و وزارت خانه‌اش را از زیر فشار انتقادات خارج کند، هرچند عمق فاجعه و عزم نمایندگان به استیضاح، چیز دیگری را می‌گوید. فقط کافی است بدانیم که در۳۲ سال اخیر در کشورهای جهان، پنج هزار و ۲۴۸ نفر جان خود را از دست دادند. طی این مدت حدود ۵۵۰۰ نفر در سوانح هوایی کشته شده‌اند که بیش از ۱۷۰۰ نفر از آن‌ها متعلق به کشورمان بوده و نشان می‌دهد بیش از ۳۰ درصد تلفات سوانح هوایی جهان سهم ایران بوده است. حرمت استادی و نبوغ شاگرد بهبهانی، وزیر راه و ترابری در خصوص محمود احمدی‌نژاد گفته است: رییس جمهوری شاگردم بوده است، وی شاگرد خوب و نابغه‌ای بود و برخی اوقات سوال‌هایی می‌پرسید که برای پاسخ به آن‌ها مجبور به مطالعه بودم و هوش بالای رییس جمهوری گاهی اوقات برای ما دردسر ایجاد می‌کرد.

البته رئیس جمهور هم ضمن حمایت از بهبهانی و چشم پوشی از انتقادات گسترده از وزارت راه و ترابری‌آب پاکی را روی دست همه ریخته است، وی در مورد وزیر راه گفته است: استاد من است و به هر حال من نمی‌توانم با هر بهانه‌ای وی را کنار بگذارم. باید حرمتش حفظ شود. با این همه باید پرسید حرمت این مردم و کشته‌های سوانح هوایی چه جایگاهی نزد رئیس جمهور دارند و اصولا بهای حفظ حرمت جایگاه استاد و شاگردی را باید مملکت و مردم بپردازند؟ استیضاح، شاگرد را از استاد جدا می‌کند؟ وزیر راه گرچه با تمام اما و اگر‌هایی که در مورد سوابقش مطرح بود، از مجلس رأی اعتماد گرفت و در دو دولت نهم و دهم وزارت خانه راه و ترابری را در اختیار گرفت ولی کارنامه‌اش آنقدر حجم انتقادات را انباشته کرد که نمایندگان مجلس چاره‌ای جز استیضاح را متصور نباشند. با این همه اقبال بلند وزیر راه این بوده که مجلس عزم جزمی را برای این کار نداشته است و آن شد که در اردیبهشت ماه سال جاری نمایندگان رایزنی‌های انجام شده را جواب مثبت دادند و امضاهای خود را برای استیضاح بهبهانی پس گرفتند.

در این بین وقوع حادثه هوایی ارومیه بار دیگر این زخمه کهنه را تازه کرد و نمایندگان مجلس را یاد استیضاح انداخت، امری که به نظر می‌رسد تا پایان سال جاری تکلیفش روشن شود و شاید بهبهانی عید را بدون سمت وزیری طی کند. اما بهبهانی نیز با درک موقعیت کنونی، بیکار ننشسته است و ضمن افزایش رایزنی با نمایندگان مجلس که خاطره خوبی هم از آن‌ها دارد، سیاست افتتاح و قیچی و روبان را باردیگر در دستور کار خورد قرار داده است، هرچند برای اینکار مجبور شد پای احمدی‌نژاد را هم به میان بکشد و آزادراه تهران پردیس را دوباره افتتاح کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها