شروع غیر رسمی فاز دوم هدفمندی و شبهاتی که پاسخی منطقی می‌طلبد

کد خبر: 205084

افزایش قیمت نان موضوعی بود که بیشتر تذکرات نمایندگان را در جلسه علنی روز گذشته به خود اختصاص داد. نادر قاضی پور در تذکری آیین‌نامه‌ای ضمن اعتراض به افزایش 30 درصدی قیمت نان، اظهار داشت: حقوق کارگران 30 درصد افزایش نیافته که قیمت نان 30درصد افزایش یافته است. با فشار مجلس قیمت تضمینی خرید گندم تنها 6 درصد افزایش یافته اما دولت امروز قیمت نان را 30 درصد بالا برده، دولت پولی را که برای خرید گندم‌های خارجی اختصاص می‌دهد، اگر به کشاورزان داخلی اختصاص دهد، بسیاری از مشکلات حل می‌شود

شروع غیر رسمی فاز دوم هدفمندی و شبهاتی که پاسخی منطقی می‌طلبد
سرویس اقتصادی «فردا»؛ خبر کوتاه بود "نان گران شد" اما همین جمله کافی است تا افکار عمومی را سخت به این مهم مشغول کند. سومین مرحله افزایش قیمت نان بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در حالی اجرا شد که چندی بعد و با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی، قوت غالب مردم برای چهارمین بار نیز رنگ افزایش قیمت را به خود خواهد دید.

این افزایش قیمت در حالی صورت گرفته که پیش از این اعلام شده بود تا قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها قمیت نان افزایش نخواهد داشت. در عین حال محمدرضا فرزین می گوید که افزایش قیمت نان ارتباطی با هدفمندی یارانه ها ندارد و مربوط به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان است.

اردیبهشت ماه بود که دولت نرخ خرید تضمینی گندم را بالا برد و این وعده را به کشاورزان داد که گندم با کیفیت آنها را با قیمتی بالاتر از سال گذشته خریداری می‌کند. ابتدای هفته جاری نیز بر گمانه های چگونگی این افزایش قیمت مهر تایید زده و اعلام شد: نان سنگک در استان تهران از 500 به 600 تومان، نان بربری از 400 به 500 تومان، نان تافتون از 250 به 300 تومان و نان لواش از 125 به 160 تومان رسيد. اين در حالی است که پيش از اين، در آذرماه سال 89، دولت قيمت هر قرص نان لواش را به 100 تومان، تافتون را به 200 تومان، بربري را به 300 تومان و سنگک را به 400 تومان تغيير داده بود.

نان گران شد اما دولت یارانه جدیدنمی‌دهد

دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها می گوید که چون این افزایش قیمت ارتباطی با هدفمندی یارانه ها نداشته، دولت هم بابت آن هیچ یارانه ای پرداخت نخواهد کرد. او در اینباره توضیح داده: زمانی که موضوع نان در ستاد هدفمندی یارانه ها مطرح شد ما کل یارانه مربوط به نان را حذف و قیمت فروش آن را با قیمت خرید تضمینی گندم کشاورزان توسط دولت برابر کردیم ضمن آنکه دولت هم گندم خریداری شده به همان قیمت خریدبه آسیاب ها می فروشد و علت افزایش قیمت نان مربوط به افزایش خرید تضمینی گندم کشاورزان توسط دولت در سال جاری است .

در قانون بودجه سال گذشته رقمي حدود 35 هزار ميليارد ريال به عنوان يارانه نقدي نان اختصاص يافت و براساس آن ماهانه 5000 تومان همراه با يارانه نقدي حاصل از اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي به حساب مردم واريز شد . همزمان با آن قيمت انواع نان در كشور اصلاح و نحوه قيمت گذاري آن به كارگروه‌هاي استاني به سرپرستي استانداران واگذار شد .

پس ازاين اقدام به دفعات اعلام شد كه قيمت‌ها همزمان با اجراي فاز دوم هدفمندي‌ يارانه‌ها دوباره اصلاح مي‌شود، اما تاكيد ستاد هدفمندي‌ يارانه‌ها اين بود كه پيش از اجراي فاز دوم اين قانون هيچ قيمتي تغيير نكند . با این وجود كارگروه‌هاي استاني براي افزايش قيمت نان تصميم گيري كردند.

جزئیات افزایش قیمت نان

نخستین اعتراض مجلس جدید به دولت

افزایش قیمت نان موضوعی بود که بیشتر تذکرات نمایندگان را در جلسه علنی روز گذشته به خود اختصاص داد. نادر قاضی پور در تذکری آیین‌نامه‌ای ضمن اعتراض به افزایش 30 درصدی قیمت نان، اظهار داشت: حقوق کارگران 30 درصد افزایش نیافته که قیمت نان 30درصد افزایش یافته است. با فشار مجلس قیمت تضمینی خرید گندم تنها 6 درصد افزایش یافته اما دولت امروز قیمت نان را 30 درصد بالا برده، دولت پولی را که برای خرید گندم‌های خارجی اختصاص می‌دهد، اگر به کشاورزان داخلی اختصاص دهد، بسیاری از مشکلات حل می‌شود .

علیرضا محجوب نماینده مردم تهران نیز با انتقاد شدید از افزایش قیمت نان، گفت: با وجود آنکه مسئولان تضمین کرده‌اند که یارانه برای نان وجود دارد، اما برای افزایش یارانه آن تلاشی نکرده‌اند؛ لذا سفره 15میلیون نفر تهدید می‌شود .

وی گفت: باید پرسید مسئولان با چه جسارتی به صورت غیرمستقیم از افزایش قیمت نان دفاع کرده و درباره آن اظهار بی‌تفاوتی می‌کنند. آیا این دسته از مسئولان از گرسنگی چیزی نمی‌دانند؟ آیا باید فقرا نان خشکیده و غذای گندیده اغنیا را از این به بعد مصرف کنند؟

فریاد اعتراض نمایندگان و مردم در حالی بلند می شود که محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور با تمجید از وضع خوب اقتصادي به دفاع از اوضاع فعلي اقتصادي مردم می پردازد و اینگونه جلوه می دهد که وعده های دولت براي كاهش قيمت‌هاي اقلام خوراكي و غيره محقق شده است.

اجرای فار دوم یارانه ها آغاز شد؟

آنچه مسلم است اینکه با وجود وعده ها و شعارهای داده شده مبنی بر کنترل گرانی و قیمت ها، دولت دیگر هیچ برنامه ای برای -کاهش قیمت که نه- ثبات قیمت اقلام اولیه مردم در دستور کاری خود قرار نداده است. اما به هر روی دولت باید پاسخ دهد که آیا با وجود افزایش این چنینی نان، همزمان با اجراي فاز دوم قانون هدفمندي‌ يارانه‌ها بار ديگر قيمت آن را افزايش خواهد داد يا اين كه افزايش قيمت نان در اين مرحله به معناي آغاز فاز دوم اجراي قانون هدفمندي‌ يارانه‌هاست ؟

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها