ایران در مکان 62 در رقابت پذیری اقتصادی

کد خبر: 218992

موسسه مجمع جهانی اقتصاد، گزارش سالانه خود را از وضعیت رقابت پذیری اقتصادی در 144 کشور مورد مطالعه را انتشار داد. در گزارش امسال، کشور سوییس در صدر جدول و به عنوان توسعه یافته ترین اقتصاد دنیا به لحاظ رقابت پذیری قرار گرفته است و سنگاپور و سوئد در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. ایران در گزارش امسال نیز رتبه 62 دوم را به خود اختصاص داده است.

ایران در مکان 62 در رقابت پذیری اقتصادی

تابناک: موسسه مجمع جهانی اقتصاد، گزارش سالانه خود را از وضعیت رقابت پذیری اقتصادی در 144 کشور مورد مطالعه را انتشار داد. در گزارش امسال، کشور سوییس در صدر جدول و به عنوان توسعه یافته ترین اقتصاد دنیا به لحاظ رقابت پذیری قرار گرفته است و سنگاپور و سوئد در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. ایران در گزارش امسال نیز رتبه 62 دوم را به خود اختصاص داده است. مطالعه مجمع جهانی اقتصاد، به مقایسه 144 کشور و بر اساس 113 شاخص اقتصادی که از منابع متفاوت جمع آوری شده است، و در نهایت نظر سنجی از 115 هزار مدیر اجرایی که در این کشورها مشغول تجارت و سرمایه گذاری هستند انجام می‌شود. در این مطالعه، مراحل توسعه کشورها در روند رقابت پذیری، به سه گروه تقسیم شده است که ایران در سال اخیر از مرحله اول به مرحله دوم گام گذاشته است. مرحله اول مرحله ای است که اساساً در آن کشورها بر اساس فاکتورهای اقتصادی صرف عمل می‌کنند و مبنی عمل، صرف منابع طبیعی و نیروی کار غیر متخصص است و رقابت شرکت‌ها بر مبنای بهای کالاها پایین‌ترین سطح تولید است. شاخص‌های اساسی در این مرحله عبارتند از: نهادها، زیر ساخت‌ها، شرایط اقتصاد خرد و سلامت و آموزش اولیه مرحله بعد، با نام مرحله کارآمدی مشخص شده است و در آن کشورها وارد حوزه افزایش کیفیت تولیدات و کارامدی در تولید می‌شوند. شاخص‌های این مرحله: آموزش و تجربه بالاتر، کارامدی بازار کالاها، کارامدی بازار کار، توسعه بازار مالی، آمادگی تکنولوژیک و حجم و اندازه بازار است. در نهایت مرحله آخر مرحله ای است که کشورها با وارد شدن در آن قادر به بهبود و توسعه کسب و کار سطح استاندارد زندگی هستند و تنها کالاهای جدید و ابتکاری در آن قابلیت رقابت ایجاد می‌کنند که بر همین اساس نام این مرحله، مرحله ابتکار محور گذاشته شده.

بر این اساس و با توجه به شاخصه های مربوطه، ایران در رتبه بندی سال اخیر در مکان 62 و بعد از کشورهایی همچون، قطر (14)، عربستان سعودی (17)، مالزی (21)، امارات متحده عربی (27)، عمان (32)، کویت (34)، بحرین (37)، اندونزی (46)، هند (56) و ترکیه (59) قرار گرفته است. در گزارش امسال، کشور سوییس همانند سال قبل مکان اول، کشور سنگاپور مکان دوم و سوئد به جای فنلاند در مکان سوم قرار گرفته‌اند.

ده کشور اول رتبه بندی در سال 2011-2012

نکته جالب در این میان آن است که در گزارش امسال، ایالات متحده از رتبه چهارم به رتبه پنجم سقوط کرده است که دلایل آن در گزارش، مشکلات سیاسی و اقتصادی عنوان شده است.

جدول رتبه بندی کشورها در سال جاری:
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها