روابط‌تجاری‌ایران‌و‌بلاروس‌راضی‌کننده‌نیست

کد خبر: 229321

روابط تجاری ایران و بلاروس حجم و ظرفیت بالایی برای گسترش دارد و واقعیت این است که این روابط می تواند از رشد مناسبی برخوردار باشد.

مهر: رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران به توافق روسای جمهور ایران و بلاروس برای رساندن سطح روابط تجاری دو کشور به یک میلیارد دلار اشاره کرد و گفت: این روابط هم اکنون رضایت بخش نیست.

یحیی آل‌اسحاق در جلسه مشترک هیات تجاری اعزامی ایران به بلاروس با رئیس اتاق بازرگانی مینسک گفت: روابط تجاری ایران و بلاروس حجم و ظرفیت بالایی برای گسترش دارد و واقعیت این است که این روابط می تواند از رشد مناسبی برخوردار باشد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: هم اکنون حجم روابط تجاری ایران و بلاروس تنها ۱۰۰ میلیون دلار است در حالیکه وعده دو رئیس جمهور کشور، رسیدن به حجم روابط تجاری مشترک به یک میلیارد دلار بوده است.

وی تصریح کرد: البته یک میلیارد دلار غیرقابل دسترس نیست؛ چراکه ظرفیت اقتصادی دو کشور به گونه ای است که می تواند مکمل یکدیگر باشند و البته در کشورهای ثالث نیز همکاریهای مشترکی داشته باشند.

به گفته آل اسحاق، موقعیت جغرافیایی بلاروس در منطقه، همسایگان و قوانین و مقررات به نوعی است که بازاری 170 میلیون نفری را پیش روی ایران ترسیم می کند؛ البته تهدیدهای پیش رو نیز که از طریق برخی کشورها پیش روی ایران قرار گرفته که بلاروس را نیز در توسعه روابط با ایران تحتالشعاع خود قرار می دهد.

وی اظهار داشت: بلاروس هم اکنون به معبری برای عبور ایران و کالاهای ایرانی به کشورهای دیگر شناخته شده است و شرکتهای علاقمند ایرانی به دنبال این هستند که دفترهای خود را برای حضور پررنگ تر در منطقه، در بلاروس تاسیس کنند.

آل اسحاق گفت: شرایط امن موجود در بلاروس، نوع ادبیات، رفتار و قوانین و مقررات حاکم بر بلاروس و نیز سرویس های حمل و نقل و روابط پولی و بانکی و اقتصادی از جمله مزیتهای پیش روی ایران برای گسترش روابط خود در بلاروس است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران خاطرنشان کرد: در شرایط تحریمی که پیش روی ایران قرار گرفته است، ایران توانسته در سال گذشته 100 میلیارد دلار صادرات و 100 میلیارد دلار واردات داشته باشد. بنابراین در یک تجارت چند صد میلیارد دلاری ایران، گسترش روابط با بلاروس در حد یک میلیارد دلار غیرقابل دسترس نیست.

به گفته آل اسحاق، هم اکنون شرکتهای قدر ایرانی حدود 30 تا 35 پروژه نیروگاهی در حال اجرا در کشورهای مختلف دنیا دارد که تعدادی از اینها نیز به پایان رسیده است. ضمن اینکه شرکتهای بزرگ بین المللی ایرانی نیز در کلاس منطقه ای و بین المللی هم اکنون مشغول به کار هستند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران خاطرنشان کرد: نیازهای کشور بلاروس از طریق ایران قابل تامین است و البته کالاهایی در بلاروس نیز وجود دارد که مورد نیاز جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین سطح روابط تجاری 100 میلیون دلاری برای دو کشور قابل پذیرش نیست و باید گسترش یابد.

وی از رئیس اتاق بازرگانی مینسک دعوت کرد تا در صدر هیاتی تجاری به ایران سفر کرده تا از نزدیک با پتانسیل های ایران در زمینه صنایع مختلف آشنا شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها