دولت به قانون هدفمندی عمل نکرد/ نتایج‌ جالب نظرسنجی‌ یارانه‌ای در یک روستا

کد خبر: 244327

ما در سال اول اجرای هدفمندی یارانه ها تصویب کردیم که دولت قیمت ها را 20 درصد افزایش دهد. اما دولت این قانون را از اواخر سال 89 اجرا کرد و قیمت ها را 30 درصد افزایش داد. در سال دوم ما تصویب کردیم که 20 درصد افزایش قیمت داشته باشیم اما دولت در سال 90 فعالیتی نداشت. در سال سوم نیز ما اجرای 30 درصدی را تصویب کردیم اما دولت در سال 91 هم هیچ درصدی اجرا نکرد تا فقط همان 30 درصد سال اول اجرا شده باشد.

دولت به قانون هدفمندی عمل نکرد/ نتایج‌ جالب نظرسنجی‌ یارانه‌ای در یک روستا
سرویس اقتصادی «فردا»- امیر قربانی- ماجرای اختلافات دولت و مجلس درخصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها همچنان ادامه دارد و تاکنون حتی جلسات شبانه و مشترک نمایندگان با دولتی ها نیز موجب اجماع نظر در خصوص اجرای فاز دوم نشده است. در این بین نظر سنجی « فردا » نیز نشان داد که اکثر قریب به اتفاق کاربران با اجرای فاز دوم یارانه ها مخالف هستند. در نظرسنجی صورت گرفته که بیش از 13هزار نفر در آن شرکت کردند، بیشتر از 86 درصد کاربران با اجرای فاز دوم مخالفت کرده و تنها حدود 14 درصد رای موافق دادند. در همین خصوص موسی الرضا ثروتی، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی از نتایج جالب نظرسنجی انجام شده بین اهالی حوزه انتخابیه خود خبر داد و به «فردا» گفت: بنده در حوزه انتخابیه خودم که اکثر اهالی آن جزو روستاییان به شمار می روند یک نظر سنجی درباره موافقت یا مخالفت مردم با 5 برابر شدن یارانه ها برگزار کردم و در نهایت از بین 1000 نفر فقط 7 نفر با این کار موافق بودند و مابقی همه مخالف 5 برابر شدن یارانه ها بودند. این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان مطلب فوق خاطر نشان کرد: اگر دولت قانون مجلس در بحث هدفمندی یارانه ها را اجرا می کرد، الان حدود 70 درصد از این قانون اجرا شده بود. اما متاسفانه دولت بر اساس قانون مجلس پیش نرفت. وی همچنین افزود: ما در سال اول اجرای هدفمندی یارانه ها تصویب کردیم که دولت قیمت ها را 20 درصد افزایش دهد. اما دولت این قانون را از اواخر سال 89 اجرا کرد و قیمت ها را 30 درصد افزایش داد. در سال دوم ما تصویب کردیم که 20 درصد افزایش قیمت داشته باشیم اما دولت در سال 90 فعالیتی نداشت. در سال سوم نیز ما اجرای 30 درصدی را تصویب کردیم اما دولت در سال 91 هم هیچ درصدی اجرا نکرد تا فقط همان 30 درصد سال اول اجرا شده باشد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه بالا رفتن نرخ ارز را موجب پایین آمدن درصد اجرای یارانه ها دانست و اظهار داشت: با بالا رفتن نرخ ارز و عدم توانایی دولت در مهار آن، همین 30 درصد اجرای هدفمندی یارانه ها به زیر 10 درصد کاهش یافت و عملا دولت در این 3 سال حدود 10 درصد از قانون هدفمندی را اجرا کرده است. ثروتی تصریح کرد: الان از نظر مجلس باید گام چهارم هدفمندی اجرا شود اما دولت دو گام عقب افتاده و سعی دارد همراه با اجرای گام دوم، فاز سوم، چهارم و پنجم را هم عملی کند. مجلس نیز مخالف این موضوع است. ما به هیچ عنوان مخالف اجرای فاز دوم هدفمندی نیستیم، بلکه با عملکرد دولت در زمینه اجرای یکباره 4 فاز باقی مانده مخالفیم. ماجرای جلسه رهبری با نمایندگان دولت و مجلس نماینده مردم بجنورد در خصوص مفاد جلسه نمایندگان دولت و مجلس با رهبر معظم انقلاب نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ابتدا نمایندگان مجلس بعد از اظهارات رئیس جمهور مبنی بر 5 برابر شدن یارانه ها، نامه ای به رهبر انقلاب نوشتند و در آن عواقب موضوع 5 برابری یارانه ها از نظر نمایندگان مجلس را مطرح کردند. سپس مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و رئیس مجلس و همچنین اقتصاددانان مجلس و دولت را دعوت کردند. وی در ادامه افزود: در این جلسه رئیس جمهور از رهبری تقاضا کردند که فاز دوم هدفمندی یارانه ها اجرایی شود و رهبری نیز اعلام کردند که هر اقدامی در ارتباط با هدفمندی یارانه ها باید با هماهنگی مجلس و دولت در راستای قانون انجام شود. بعد از آن جلسه بود که رئیس جمهور درخواست کردند که در مجلس حضور یابند. چند نکته درباره اظهارات رئیس جمهور در مجلس موسی الرضا ثروتی در بخش دیگری از اظهارات خود به چند نکته در خصوص اظهارات رئیس جمهور در مجلس و 4 پیشنهاد مطرح شده از سوی ایشان در خصوص مسائل کلان اقتصادی اشاره کرد که در ادامه آن را می خوانید: 1- آقای احمدی نژاد در ابتدا عنوان کرد که زمین و جنگل زیاد داریم و با واگذار کردن آنها به مردم درآمد زایی ایجاد کنیم. این اظهارات رئیس جمهور در شرایطی مطرح شد که ایشان در طول 7 سال گذشته هیچ لایحه ای در این باره به مجلس ارائه نکرده اند تا مجلس بتواند آن را تایید یا رد کند. 2- رئیس جمهور بحث معادن و واگذاری آن به مردم را مطرح کردند. در این باره نیز باید بگوییم که ما سال گذشته قانون جامع معدن را در مجلس تصویب کردیم اما در آن زمان دولت هیچ طرحی را در خصوص معادن به مجلس ارائه نکرد. 3- مسئله سوم بحث اصلاح نظام بانکی بود که از سوی رئیس جمهور مطرح شد. این طرح یکی از 7 طرح تحول اقتصادی کشور بوده که دولت تا به حال 3 مورد از آن را لایحه کرده و مجلس نیز این 3 مورد را به قانون تبدیل کرده است. اما در بحث اصلاح نظام بانکی که آقای رئیس جمهور آن را مطرح کرده هیچ لایحه ای به مجلس ارائه نشده که ما بخواهیم آن را تصویب کنیم. بحث اصلاح نظام بانکی یکی از 7 مورد تحول اقتصادی کشور است. اما4 مورد آن هنوز به مجلس ارائه نشده است. 4- مورد آخر نیز بحث اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بود که همانگونه که گفته شد اگر دولت قانون مجلس را در این زمینه اجرا می کرد، الان 70 درصد کل قانون اجرای هدفمندی یارانه ها اجرا شده بود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها