وقتی پراید سالار می‌شود!

کد خبر: 245719

در فروردین‌ماه سال جاری، در خبرها منعکس شد که تولید انواع خودرو در اولین ماه سال ١٣٩١ نسبت به سال گذشته، حدود ٣٣ درصد کمتر شده و به پایین‌ترین سطح خود طی سه سال اخیر رسیده است. اما این کاهش همچنان ادامه یافت و گویی در ماه‌های اخیر شتاب بیشتری نیز گرفته است؛ شتابی که 33درصد کاهش فروردین را به 52 درصد کاهش در آذرماه تبدیل نمود.

وقتی پراید سالار می‌شود!
سرویس اقتصادی «فردا»: علاوه بر تمام صعوبات اقتصادی که ماه‌هاست بر جامعه حاکم شده و معیشت مردم را با اختلال روبرو کرده است، قیمت‌های انفجاری خودرو در هفته‌های اخیر نیز داستان خاص خود را دارد. به طور کلی، همیشه در روزهای پایانی هر سال تقاضای انباشته‌ای برای خودرو جریان می‌یابد اما در شرایط کنونی این جریان انباشته با قیمت‌هایی مواجه می‌شود که سرسام آور است. پرایدی که در ابتدای امسال حدود 10 میلیون تومان بود، امروز به قیمت‌هایی در حدود 15 میلیون تومان رسیده است تا نبض بازار خودروی داخلی را نمایش دهد. همان‌طور که قیمت‌های نمودار زیر نمایش‌دهنده است، افزایش آرام آرام خودرو از تابستان آغاز شد و در پاییز با جهشی دیگر به سطوحی که هرگز تجربه نکرده بود رسید. نقشه وضعیت قمیتی خودرو، نشان‌گر این است که افزایش قیمت خودروها از بهار امسال تا الآن، در خودروهایی نظیر تندر90 یا پژوه206 نزدیک به 100درصد بوده است و این افزایش 100درصدی خریداران را دچار چالش‌های فراوانی نموده است.
نمودار روند افزایش قیمت خودرو در ماه‌های اخیر سال 91
بر اساس آخرین آمارهای انجمن خودروسازان، تولید خودرو با کاهش 52درصدی در آذرماه امسال روبرو بوده است و این یعنی نسبت به مدت مشابه سال قبل، تولیدات خودرو نصف شده است. کاهش عرضه و فشار تولیدکنندگان، باعث شده است تا عرضه خودرو با چنین قیمت‌هایی روبرو گردد. قیمت‌هایی که البته دلالان نیز در صعود آنها بی نقش نبوده‌اند و در چنین مواقعی برخی با رویکرد منفعت‌طلبی بیش از حد به بازار آشفته دامن می‌زنند. اما از سوی دیگر، چند شب پیش، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که با ابلاغ مصوبه جدید، قیمت کارخانه و بازار آزاد خودروها به تدریج به هم نزدیک خواهند شد؛ بنابراین کسانی که نیاز فوری به خرید خودرو ندارند، فعلا به بازار مراجعه نکنن و طی هفته‌های آینده شاهد متعادل شدن بازار خودرو خواهیم بود. اما گذشته از تاکیدات صورت گرفته درباره کاهش قریب‌الوقوع قیمت خودروها در بازار، مصوبه دولت در زمینه کاهش تعرفه واردات خودرو نیز تاثیر مثبتی بر متعادل شدن قیمت‌ها خواهد داشت. البته کاهش تولیدات خودرویی در ایران، مسأله‌ای نیست که همین چند روزه صورت گرفته باشد، بلکه از ماه‌ها پیش چنین رویه‌ای بر خودروسازی کشور حاکم شد. در فروردین‌ماه سال جاری، در خبرها منعکس شد که تولید انواع خودرو در اولین ماه سال ١٣٩١ نسبت به سال گذشته، حدود ٣٣ درصد کمتر شده و به پایین‌ترین سطح خود طی سه سال اخیر رسیده است. در آن زمان، دبیر انجمن خودروسازان دلیل این کاهش را «مجموعه‌ای از عوامل داخلی و خارجی» عنوان کرد و گفته بود که کمبود منابع مالی باعث مشکلاتی در زمینه تامین قطعات از داخل شده و همچنین برخی مشکلات خارجی ورود مواد اولیه مورد نیاز قطعه‌سازان را تحت تاثیر قرار داده است. اما این کاهش همچنان ادامه یافت و گویی در ماه‌های اخیر شتاب بیشتری نیز گرفته است. شتابی که 33درصد کاهش فروردین را به 52 درصد کاهش در آذرماه تبدیل کرده است. به نظر می‌رسد، هرچقدر که بستر خودروسازان در قالب گلخانه‌ای ادامه می‌یابد، کار برای مدیریت بازار آنها سخت‌تر می‌شود و حتی در تأمین خودروهای ملی و داخلی نیز گره‌های عمیقی بروز می‌کند. خودروسازی ما در شرایط تحریمی قرار گرفته است و اگر در این شرایط نتواند خود را به شرایط ایده‌آل و مطلوب و معمول نزدیک گرداند، فلسفه سال‌ها سرمایه‌گذاری بر روی صنعت خودرو به شکل داخلی از بین می‌رود. فلسفه‌ای که عموماً بر جلوگیری از واردات تمرکز می‌کرد و گسترش صادرات!
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها