احتمال جنگ بر نرخ‌های جهانی چقدر تاثیر دارد؟

کد خبر: 286837

کاهش نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به اقدام نظامی امریکا در سوریه تأثیر زیادی بر افت ۵/۱ درصدی قیمت طلا در روز سه‌شنبه داشته است. این در حالی بود که چندی پیش موسسه مالی سیتی گروپ آمریکا پیش بینی کرده بود که اقدام نظامی غرب بر ضد سوریه قیمت طلا را به ۱۵۰۰ دلار در هر اونس افزایش خواهد داد.

احتمال جنگ بر نرخ‌های جهانی چقدر تاثیر دارد؟
سرویس اقتصادی «فردا»: از زمانی که آمریکا و متحدانش ساز جنگ بر علیه سوریه را کوک کرده‌اند و این ساز ابعاد رسانه‌ای یافته است، تحولات منطقه بر اقتصاد جهانی اثرگذار بوده است. همین احتمال وقوع جنگ کافی بود تا اقتصاد منطقه‌ای و جهانی روزهای پرتلاطم و مرددی را طی کند. روزهایی که برخی از اقتصاددانان و سرمایه‌گذران بین‌المللی، تداوم آن را آغازی برای تورم جهانی یاد می‌کنند. از جمله محصولات اساسی که تحت تأثیر فضای روانی جنگ احتمالی سوریه قرار گرفته است، نفت و قیمت صعودی آن است.
سوریه از تولیدکنندگان اصلی نفت به شمار نمی‌رود، اما تجّار نفتی می‌گویند وقوع یک درگیری گسترده احتمالی در منطقه خاورمیانه می‌تواند تولید و انتقال نفت را مختل کند و موجب بالا رفتن قیمت نفت شود. در اواخر ماه آگوست که فضای جنگ بر علیه سوریه توسط آمریکا و متحدانش جدی شده بود، قیمت نفت خام برنت از حوالی ۱۱۱ دلار تا بیش از ۱۱۶ دلار بر هر بشکه رسید. مشابه این روند در حدود یک هفته پس از آن باز هم تداوم یافت. پس از آنکه اوباما تصمیم جنگ را به کنگره آمریکا واگذار کرد و کمیته روابط خارجی این کنگره آن را مثبت ارزیابی نمود، افزایشی دیگر در بازار نقت خام رخ داد. نفت خام برنت روز پنج شنبه (۱۴ شهریور، ۵ سپتامبر) با ۲۱ سنت افزایش به ۱۱۵ دلار و ۱۲ سنت برای هر بشکه رسید. قیمت نفت آمریکا نیز با افزایش ۲۵ سنتی به ۱۰۷ دلار و ۴۸ سنت برای هر بشکه رسید. در همین زمان، تحلیلگران بانک آمریکن مریل‌لینچ و سوشیئت جنرال، قیمت ۱۲۰ تا ۱۳۰ دلار در هر بشکه را درصورت وقوع حمله محدود نظامی به سوریه پیش‌بینی کردند در حالی که یک جنگ طولانی مدت می‌تواند قیمت نفت را ۵۰ دلار دیگر افزایش دهد.
این‌ها در شرایطی است که در روزهای اخیر و پس از ابهام آلود شدن آمریکا در جنگ علیه سوریه، قیمت نفت خام قدری به ثبات کاهشی رسیده است. چندی روز قبل، رویترز در این باره نوشت: پس از اینکه روسیه به منظور کمک به سوریه پیشنهاد کرد تا بازرسان بین‌المللی از سلاح‌های شیمیایی این کشور بازدید کنند، نگرانی‌ها در مورد ایجاد اختلال در عرضه نفت کاهش یافت و قیمت این کالای اساسی به پایین‌ترین میزان در یک هفته اخیر، به کمتر از ۱۱۳ دلار در هر بشکه رسید. بن لی براون، تحلیلگر بازار آپشن اکسپرس در سیدنی در این مورد می‌گوید: ما شاهد کاهش در قیمت‌های نفت هستیم. هنوز احتمال حمله آمریکا به سوریه وجود دارد، اما به نظر نمی‌رسد که این احتمال به قوت هفته گذشته باشد.
جدا از بازار نفت، به نظر می‌رسد در بازار طلا نیز تأثیرات جنگ روانی آمریکا علیه سوریه تا حدودی مشهود بوده است. رویترز در این مورد نیز نوشت: «کاهش نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به اقدام نظامی امریکا در سوریه تأثیر زیادی بر افت ۵/۱ درصدی قیمت طلا در روز سه‌شنبه داشته است». بر همین اساس و با ثبات نسبی که در قضیه سوریه ایجاد شده است، قیمت طلا در روز جمعه با ارزش ۱۳۰۸ دلار در هر اونس به پایین‌ترین میزان خود در یک ماه اخیر رسیده بود. این در حالی بود که چندی پیش موسسه مالی سیتی گروپ آمریکا پیش بینی کرده بود که اقدام نظامی غرب بر ضد سوریه قیمت طلا را به ۱۵۰۰ دلار در هر اونس افزایش خواهد داد.
با این حال در روزهای اخیر که اوباما بیشتر در لاک تردید جنگ‌افروزی فرو رفته و آمریکا عملاً چندگام به عقب رفته، احتمال وجود ثبات قیمتی در عرصه کالاهای اساسی و معیارهای اقتصادی به وجود آمده است. در شرایط کنونی نوسان قیمتی ناشی از عملیات روانی جنگ آمریکا نسبت به قبل کمتر شده و باید دید سرانجام این بازی چه خواهد شد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها