خلاقيت‌شجاعانه چين براي حذف دلار/اسناد

کد خبر: 296499

چين، نخستين كشور مرتبط با بحران بودجه آمريكا به شمار مي‌رود و از ميان تمام كشورهايي كه آمريكا بدهكار آن‌هاست، چين، بيشتر از همه نگران است و رفع اين نگراني را در پايان بخشيدن به غلبه ژئوپليتيكي آمريكا بر جهان مي‌بيند.

خلاقيت‌شجاعانه چين براي حذف دلار/اسناد
باشگاه خبرنگاران: چين، نخستين كشور مرتبط با بحران بودجه آمريكا به شمار مي‌رود و از ميان تمام كشورهايي كه آمريكا بدهكار آن‌هاست، چين، بيشتر از همه نگران است و رفع اين نگراني را در پايان بخشيدن به غلبه ژئوپليتيكي آمريكا بر جهان مي‌بيند. "پيپ اسكوبار" (Pepe Escobar) متولد 1954 پژوهشگر و ژورناليست برزيلي است. وي روز سه شنبه 15 اكتبر 2013 (23 مهر) در مقاله‌اي ظهور "جهاني بدون غلبه آمريكا" را نويد داد. بر اين اساس، پكن قصد دارد دلار آمريكا را با واحد پول ديگري جايگزين كند: *** واشنگتن، بيشترين بدهي را به چين دارد طبق آمارهاي اعلام شده در مطبوعات آمريكا، ميزان بدهي‌هاي ايالات متحده در هفته جاري، با افزايش 328 ميلياردي، به 17/075 بيليون دلار رسيد. منابع رسمي چين، روز جمعه 18 اكتبر 2013 (26 مهر) اعلام كردند كه نگران‌ترين كشوري كه ممكن است از بحران بدهي‌هاي آمريكا متضرر شود، چين است، چون طلب چين از آمريكا با توجه به خريد اوراق قرضه اين كشور به بيش از يك هزار و پانصد ميليارد دلار مي‌رسد.
در يك ماه اخير، حجم مطالب تند و انتقادآميز نسبت به دولت "باراك اوباما" در روزنامه‌هاي وابسته به احزاب گوناگون چين به طور قابل توجهي افزايش يافته است. *** خلاقيت شجاعانه پكن: ديگر جايي براي "دلار" نيست خبرگزاري رسمي چين، "شين هوا" نوشت: جاسوسي از كشورهاي ديگر، شكنجه زندانيان، تحميل جنگ‌هاي ناخواسته، دامن زدن به تنش ها و منازعات منطقه‌اي كشتار غيرنظاميان با هواپيماهاي بدون سرنشين، از اتهامات مهم دولت آمريكا است. آمريكا بحران‌هاي مالي متعددي به دنيا وارد مي‌كند و هميشه براي خروج از فجايع اقتصادي، با "وال استريت" درگير است. اين ابرقدرت از مسئوليت‌هاي خود شانه خالي مي‌كند. "شين هوا" در اين گزارش از كشورهاي ديگر مي‌خواهد با توجه به مشكلات به وجود آمده براي اقتصاد دنيا، بيايند و به صورت متحد، جهاني غيرآمريكايي بسازند!
در اين جهان بايد سامانه‌هاي مالي از انحصار خارج شوند و اصلاحات اساسي و زيربنايي روي آنها صورت گيرد. اصل ديگر رهايي از بحران مالي ايجاد شده توسط دولت آمريكا، معرفي يك ارز جديد است تا دنيا از تكيه به "دلار" خلاصي يافته و مشكلات سياسي- اقتصادي جامعه بين‌الملل حل شود. زمان آن رسيده كه غلبه آمريكا بر جهان، شكسته شده و يك واحد پول جديد، جايگزين "دلار" شود. براي ايجاد اين تحول در صندوق بين‌المللي پول، بايد اقتصاد كشورهاي نوظهور حرف بيشتري براي گفتن داشته باشند. واحد پول كشورهاي "بريكس" (برزيل،‌ روسيه، هند، چين، آفريقاي جنوبي) گزينه‌هاي احتمالي چين شمرده شده‌اند. اين پيشنهاد "شجاعانه" به اين معني است كه پكن، خواستار فروپاشي سيستم "برتون وودز" (Bretton Woods system) شده است. در سال ۱۹۴۴ بعد از جنگ جهاني دوم، كشورهاي متحد آمريكا، انگليس و فرانسه طي كنفرانسي به همين نام، پيماني منعقد كردند كه به موجب آن، يك ارز مشترك به نام "دلار" انتخاب شد و از آن پس، بقيه ارزهاي ديگر و طلا بر حسب دلار ارزش‌گذاري شدند. استانداردهاي این پيمان، نه تنها معیارهای نرخ مبادله و سیستم پرداخت‌ها را در بر می‌گرفت، بلکه علاوه بر مقررات خاص نرخ مبادله، صندوقی را ایجاد کرد که کشورها در صورت روبرو شدن با مشکلات پرداختی موقتی، می‌توانستند از آن برداشت نمایند. همزمان "بانك جهاني" نیز تاسیس شد تا به ادغام اقتصادهای کمتر توسعه‌یافته به اقتصاد سرمایه‌داری جهانی کمک کند. حال، با گذشت 69 سال از سيطره تمام‌عيار اقتصاد سرمايه‌داري بر جهان، بحران اقتصادي آمريكا سبب شده تا چين، سخن از حذف اين سيستم به ميان آورد. شايان ذكر است چین بیش از 3 هزار میلیارد دلار ذخایر ارزی در اختیار دارد که بخش مهمی از آن با دلار نگهداری می‌شود، لذا ورشکستگی دولت آمریکا می‌تواند موجب بازنگری جدی چین در ذخایر ارزی دلار و كاهش سهم دلار در ذخاير ارزي‌شان شود. زيرا اقتصاد پكن در سال‌هاي اخير به شدت به صادرات وابسته بوده است. البته اين پيشنهاد چين، فقط به حرف محدود نبوده و اين كشور در هفته‌هاي گذشته، به تقويت روابط با شركاي تجاري مهم خود در جنوب شرق آسيا پرداخته است. "شي جين پينگ" (Xi Jinping) رئيس جمهور چين قراردادهاي تجاري متعددي با اندونزي، مالزي، استراليا و همچنين كشورهاي آسياي مركزي به امضاء رسانيد.
*** جمع‌بندي پيشنهاد حذف آمريكا از جهان، و حذف دلار از اقتصاد، موضعي خط ‌شكنانه از پكن بود. اين كشور به عنوان دومين اقتصاد بزرگ جهان، نقش مهمي در تحولات بين‌المللي دارد. اگر دولت آمريكا در شرايط كنوني نتواند هر چه سريعتر بحران مالي پيش آمده را رفع و رجوع كند، بهاي جهاني دلار به شدت سقوط خواهد كرد. اين مسئله، اگرچه براي چين (با ذخيره ارزي 3500 ميليارد دلار) وخيم و نگران‌كننده خواهد بود اما منفعت اين قدرت اقتصادي ايجاب مي كند كه سرمايه‌گذاري‌هاي ارزي خود در آينده را از آمريكاي ورشكسته، به ديگر كشورها انتقال دهد. واكنش به موقع و البته صريح دولت چين به تبعات منفي ورشكستگي آمريكا، مي‌تواند در هفته‌‌هاي پيش‌رو صداهاي مشابهي را نيز از ساير دولت‌هاي نگران (مانند ژاپن با 1140 ميليارد دلار)، بلند كند. منابع: http://atimes.com/atimes/World/WOR-02-151013.html http://nattvandare.blogspot.se/2013/10/die-geburt-einer-nicht-mehr-von-den-usa.html
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها