متن لايحه تشکیل شورای ايمني حمل و نقل

کد خبر: 316363

جزئیات لايحه تشکیل شورای عالي ايمني حمل و نقل كشور که به تصویب دولت رسید، منتشر شد.

مهر: لايحه شوراي عالي ايمني حمل و نقل كشور تصريح كرده است كه تصويب خط مشي هاي لازم در زمينه ايمني و حمل و نقل براي دستگاه هاي ذي ربط و نظارت عاليه بر فعاليت دستگاه هاي موضوع اين قانون در زمينه ايمني حمل و نقل بر عهده شورايعالي ايمني حمل و نقل كشور است.

در ماده 1 شوراي عالي ايمني حمل و نقل كشور آمده است: به منظور ارتقاي ايمني و كاهش سوانح حمل و نقل و ايجاد هماهنگي موثر بين دستگاه هاي ذي ربط و هماهنگ سازي اقدامات لازم در جهت ارتقاي ايمني تمام شقوق حمل و نقل، شورايعالي ايمني حمل و نقل كشور به رياست رئيس جمهور يا معاون اول رئيس جمهور (قائم مقام رئيس شورا) و عضويت وزير راه و شهرسازي (دبير)،‌ وزير كشور، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، وزير صنعت، معدن و تجارت، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، وزير آموزش و پرورش، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح ، معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ، رئيس سازمان صدا و سيما، ‌دادستان كل كشور، فرمانده نيروي انتظامي، ‌رئيس سازمان ملي استاندارد ايران، رئيس بيمه مركزي ايران، رئيس جمعيت هلال احمر و دو نفر از نمايندگان مجلس به عنوان ناظر به انتخاب مجلس تشكيل مي‌شود.

سياست گذاري در زمينه ارتقاء‌ ايمني حمل و نقل و پيشگيري و كاهش وقوع سوانح حمل و نقل؛ ايجاد هماهنگي هاي لازم ميان دستگاه‌ها و نهادهاي ذي ربط و تعيين وظايف مرتبط آنها به منظور تحقق اهداف اين قانون و تصويب برنامه‌هاي ميان مدت و بلند مدت ايمني حمل و نقل با اولويت جاده هاي كشور و معابر درون شهري از جمله وظايف و اختيارات اين شورا است.

همچنين از ديگر وظايف و اختيارات، سياست گذاري و ساماندهي مناسب خدمات امدادي، فوريت ها و نجات جاده اي با اولويت استفاده از خدمات بخش خصوصي؛ تصويب خط مشي هاي لازم در زمينه ايمني و حمل و نقل براي دستگاه هاي ذي ربط موضوع اين قانون؛ نظارت عاليه بر فعاليت دستگاه هاي موضوع اين قانون در زمينه ايمني حمل و نقل و جهت دهي و ارتقاء‌ فرهنگ عمومي جامعه درخصوص ايمني حمل و نقل و كاهش سوانح است.

همچنين فراهم سازي بستر جلب مشاركت بخش خصوصي و نهاهاي مردمي و نيكوكاران در اقدامات مرتبط با بهبود ايمني حمل و نقل؛ بررسي علل و تحليل سوانح مهم براي بهره برداري در جهت اهداف موضوع اين قانون و بررسي و پيشنهاد اعتبارات مورد نياز دستگاه هاي ذي ربط براي انجام وظايف محوله شورا در زمينه ايمني حمل و نقل از ديگر وظايف و اختيارات شورايعالي ايمني حمل و نقل كشور است.

بنابر اين گزارش دبيرخانه شورا در وزارت راه و شهرسازي مستقر بوده و جلسا آن حداقل فصلي يكبار تشكيل مي شود و مصوبات شورا توسط زير راه وشهرسازي ا بلاغ شده و مسئوليت نظارت بر حسن اجراي آنها بر عهده وي مي باشد.

همچنين جلسات شورا در غياب رئيس جمهور و يا معاون اول رئيس جمهور به رياست وزير راه و شهرسازي تشكيل مي شود و اعتبارت مورد نياز برنامه هاي ايمني حمل و نقل توسط دولت در لوايح بودجه سنواتي پيش بيني مي شود.

ذكر اين نكته ضروري است آيين نامه هاي اجرايي مورد نياز اين قانون توسط وزارت راه و شهرسازي تهيه و به تصويب هئيت وزيران مي رسد.

برای دریافت متن کامل این لایحه " اینجا " را کلیک کنید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها