خودرو سال آینده ارزان نمی‌شود

کد خبر: 316670

یک مقام مسئول در وزارت صنعت با اعلام اینکه ۷۰درصد خودرو توسط افراد حقیقی و شرکتهای فاقد نمایندگی وارد شده که در بحث خدمات پس از فروش بحرانی را در آینده خواهیم داشت، گفت: بر این اساس احتمالا واردات خودرو توسط افراد حقیقی محدود شود.

تسنیم: این مقام مسئول در وزارت صنعت ، با اشاره به اینکه طی 9 ماهه نخست امسال حدود 44 هزار و 300 دستگاه خودرو وارد کشور شده است، اظهار داشت: این رقم نشان از آن دارد که واردات خودرو امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 44 درصد رشد داشته است. وی با بیان این که از این میزان حدود 30 هزار دستگاه خودرو توسط اشخاص حقیقی و شرکت‌های فاقد نمایندگی در کشور وارد شده است، افزود: در 9 ماهه امسال فقط 14 هزار دستگاه خودرو توسط شرکتهای دارای نمایندگی وارد کشور شده است که این میزان حجم واردات در مقایسه با حجم تولید خودرو در کشور قابل تأمل است.

وی اضافه کرد: در 9 ماهه نخست امسال فقط 490 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 26 درصد کاهش یافته است.

این مقام مسئول با اعلام این که اخیراً بحث مجاز بودن اشخاص حقیقی و حقوقی در واردات خودرو مطرح شده است، گفت: مقامات مسئول در صددند مجاز بودن اشخاص حقیقی و حقوقی بدون نمایندگی را در واردات خودرو مورد بررسی قرار دهند چرا که این افراد بالاترین آمار حجم وارادات خودرو را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: روند واردات خودرو به کشور نشان از آن دارد، مصرف‌کنندگانی که در آینده اقدام به خرید این خودرو‌ها می‌کنند در بخش خدمات پس از فروش با مشکل روبرو می شوند زیرا تقریباً دو برابر فعالیت رسمی شرکت‌های دارای نمایندگی در کشور خودرو وارد شده است.

* واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی محدود می‌شود

وی تصریح کرد:در حال حاضر شرکت‌های دارای نمایندگی در کشور فقط به اندازه حجم واردات خودروی خود اقدام به تامین قطعات نموده اند که بر همین اساس طی 2 سال آینده بحران عدیده ای برای رعایت حقوق مصرف کنندگان در حوزه خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی در کشور به وجود خواهد آمد.

این مقام مسئول در وزارت صنعت با اشاره به اینکه اخیراً موضوعاتی مبنی بررسی عملکرد اشخاص حقیقی در واردات خودرو و انجام این امر فقط از سوی شرکت های دارای نمایندگی مطرح شده است، اظهار داشت: برخی از مباحث نشان از آن دارد که مسئولان تصمیم دارند امکان واردات خودرو را به شرطی در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار دهند که با اطلاع نمایندگی ها صورت گیرد تا آنها مکانیزم های لازم را برای تامین خدمات پس از فروش این خودرو ها به وجود آورند.

وی درباره بحث های مربوط به تأثیر افزایش تیراژ خودرو بر قیمت خودرو در سطح بازار نیز گفت: در حال حاضر قیمت خودرو براساس فرمول شورای رقابت با مبنای ارز مبادله ای تعیین شده است پس تغییرات قیمت ارز تأثیری بر قیمت خودرو نخواهد گذاشت مگر آنکه سایر عوامل تولید همانند نیروی انسانی و مواد اولیه با کاهش قیمت مواجه شوند که باید بگویم این عوامل نیز هر ساله روند افزایشی را طی می کند.

*خودرو سال آینده ارزان نمی‌شود

این مقام مسئول اضافه کرد: براین اساس احتمال کاهش قیمت خودرو در سال آینده حتی با افزایش تولید بعید به نظر می رسد.

وی با بیان این که قیمت فعلی خودروها بر مبنای ارز مبادله ای اعلام شده است، گفت: نکته قابل تأمل آنکه هنوز خودروسازان ارز مبادله ای را برای چرخه تولید خود دریافت نکرده اند.

* رویکرد دولت افزایش تعرفه واردات خودرو است

وی افزود: به نظر می رسد در تعیین تعرفه واردات خودرو نیز رویکرد دولت افزایش تعرفه واردات باشد اما این امر نیز تأثیری بر تولید داخل نخواهد گذاشت چرا که در حال حاضر فقط حدود 9 درصد از میزان کل خودروی کشور به واردات خودرو اختصاص دارد.

ای مقام مسئول درباره ورود سازمان حمایت به حوزه قیمت گذاری خودرو نیز گفت: هم اکنون شورای رقابت مسئول تعیین دستور العمل قیمت گذاری خودرو است و اعلام کرده اند که بحث نظارت بر بازار و تعیین دستور العمل قمیت گذاری خودرو را در دست دارند و سازمان حمایت این روزها مشغول رسیدگی به شکوائیه‌ها است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها