خواهش وزیر اقتصاد از مجلسی ها

کد خبر: 394286

وزیر اقتصاد با بیان این که دولت هنوز تصمیمی برای عیدی کارمندان نگرفته است در مورد قیمت نفت در بودجه گفت: دولت خود را برای تمام گزینه های ممکن آماده می کند.

تسنیم: وزیر اقتصاد با بیان این که دولت هنوز تصمیمی برای عیدی کارمندان نگرفته است در مورد قیمت نفت در بودجه گفت: دولت خود را برای تمام گزینه های ممکن آماده می کند.

علی طیب نیا در حاشیه جلسه دوشنبه شب شورای پول و اعتبار با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار ما مبنی براینکه باتوجه به اظهارات متناقض دولتی ها برای سناریوهای مطرح در خصوص قیمت نفت در بودجه 94 لطفا توضیح دهید برنامه مشخص دولت برای قیمت نفت در سال 94 چیست؟ اظهار داشت: پیش بینی دقیق قیمت نفت برای سال آینده امکان پذیر نیست. برخی نهادها پیش بینی می کنند که روند نزولی ممکن است ادامه یابد و به زیر 40 دلار هم برسد و همزمان برخی می گویند بالای 70 دلار هم می شود.

وی با بیان اینکه میانگین قیمت نفتی که نهادهای معتبر جهانی پیش بینی کرده اند حدود 65 دلار است؛ تصریح کرد: در شرایطی که با اطمینان نمی توانیم اظهار نظر کنیم دولت خود را برای تمام گزینه های ممکن آماده می کند.

طیب نیا همچنین گفت: مشغول برنامه ریزی و طراحی برای تمام حالت هایی که ممکن است برای نفت رخ دهد، هستیم؛ چراکه یکی از احتمال ها همین است که قیمت نفت شاید به 70-80 دلار برسد. برنامه ریزی ها صرفا برای بودجه نیست.

وی گفت: سیاست های پولی، مالی و ارزی را با فرض سناریوهای مختلف انجام میدهیم؛ در بودجه همه می دانید پیش بینی ها در حوزه منابع و درآمدها قید می شود که ممکن است با درجاتی از عدم تحقق همراه شود. هزینه های بودجه جنبه برنامه ریزی دارد و الزامی برای مصرف آنها نداریم؛ آنچه الان تقدیم شده چه منابع و برنامه ریزی هزینه ها قابل مدیریت است.

* با قیمت فعلی نفت در بودجه می توانیم کشور را اداره کنیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین تصریح کرد: علی رغم اتفاقاتی که برای نفت ممکن است رخ دهد با همین لایحه می توانیم حالت های مختلف را مدیریت کنیم و اگر قیمت نفت را هم تغییر دهیم باز هیچ تضمینی برای واقعیت های سال آینده نیست. بودجه پیش بینی است. اگر نفت به 40 دلار تنزل یابد نسبت به لایحه 20-25 هزار میلیارد از درآمد دولت کاسته می شود.

* 30 هزار میلیارد از منابع بودجه امسال محقق نشد اما به مشکل نخوردیم

طیب نیا ادامه داد: عملکرد امسال تا انتهای سال بیش از 30 هزار میلیارد تومان تفاوت دارد و این هیچ خللی در امور ما ایجاد نکرد؛ تا امروز 23 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی پرداخت کردیم و 11 هزار میلیارد تومان هم سال قبل در روزهای پایانی دادیم مجموعاً 33 هزار میلیارد تومان در هزینه های عمرانی عملکرد داشتیم.

* قیمت نفت برای سال 94 قابل پیش بینی نیست

این عضو کابینه دولت یازدهم همچنین در پاسخ به تسنیم مبنی براینکه بنابراین دولت پیشنهاد تازه ای برای قیمت نفت در لایحه بودجه 94 به مجلس ارائه نخواهد داد؟ گفت: گزینه های مختلفی برای نفت پیش بینی می شود امکان پیش بینی عدد مشخصی نیست.

* سناریوی جدیدی برای نفت به مجلس نمی دهیم

طیب نیا در پاسخ به تاکید خبرنگار تسنیم مبنی براینکه دولت عملا برای تغییر قیمت نفت در بودجه 94 پیشنهادی را به مجلس نخواهد داد؟ گفت: خیر. همین قیمت 72 دلار می ماند.

* هنوز تصمیمی برای عیدی کارمندان نگرفتیم

وی در خصوص مصوبه هیات وزیران برای عیدی کارمندان دولت، تصریح کرد: تا جایی که می دانم هنوز تصمیمی برای عیدی نگرفتیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تورم پایان سال بین 15 تا 16 درصد خواهد شد، گفت: نرخ رشد در شش ماهه اول 4 درصد مثبت ثبت شد.

* سکوت طیب نیا درباره حذف یارانه ثروتمندان شکست

طیب نیا در خصوص حذف یارانه ثروتمندان نیز گفت: می توانیم افراد پردرآمد را شناسایی کنیم ولی هرچقدر حوزه شناسایی ما بالاتر می رود و سراغ افراد بیشتری می رویم، میزان خطای ما بیشتر می شود. مشکل دولت هم همین است. خطای نوع اول و دوم در شناسایی بالاست. در زمانی که پرداخت یارانه صورت گرفت باید در ابتدا به صورت هدفمند شناسایی انجام می شد ولی متاسفانه انجام نشد. امسال با افزایش قیمت حامل های انرژی درآمدهای حاصل به صورت هدفمند توزیع شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن اشاره به روش های موجود برای شناسایی کم درآمدها گفت: از روز اول پرداخت نقدی باید اینگونه عمل می کردند و درباره مرحله دوم که ما ابتکار عمل را به دست داشتیم نیازمندان را مورد توجه قرار دادیم هرچند اگر به ثروتمندان متمرکز می شدیم درصد خطا بالا می رفت.

* خواهش وزیر اقتصاد از مجلسی ها؛ مالیات را افزایش ندهید

وی با بیان اینکه دولت بنا ندارد سال بعد مالیات را افزایش دهد، گفت: الان به صلاح نیست که فشار به تولید را از طریق مالیات افزایش دهیم اما پایه های مالیاتی را گسترش خواهیم داد تا بدون اینکه نرخ مالیات را بالا ببریم به درآمد مالیاتی بالاتری برسیم. خواهش من از نمایندگان مجلس هم این است که مالیات را افزایش ندهند.

این عضو کابینه دولت یازدهم در خصوص مالیات بر ارزش افزوده هم تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده بر اساس قانون برنامه پنجم یک واحد درصد افزایش می یابد؛ طبق قانون برنامه مالیات ارزش افزوده برای سال بعد یک درصد افزایش می یابد.

طیب نیا در پاسخ به اینکه اگر نفت به زیر 40 دلار برسد چه برنامه ای دارید؟ افزود: اگر نفت به 25 دلار برسد بازهم بودجه را به نحو مناسب اداره خواهیم کرد.

رئیس شورای گفت وگو همچنین گفت: در جلسه امروز شورای گفت وگو گزارشی از عملکرد شورای گفت وگوی استان البرز ارائه شد و مواردی که در این شورا مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته نیز مطرح شد.

وی با بیان اینکه مشکلات کشاورزی و سایر بخش های این استان به شورا ارائه شد، افزود: همچنین پیشنهاد تشکیل صندوق برای تامین مالی صنعت خوراک دام و طیور مطرح و پیشنهاد تصویب شد و به نهاد مربوطه ارجاع می شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها