پیشنهاد معافیت‌مالیاتی برای بخش معدن

کد خبر: 420910

وزیر صنعت معدن و تجارت از تشکیل ستاد بازسازی معادن ذغال سنگ خبر داد و گفت: معادن ذغال سنگ نیازمند ایجاد تحول جدی و اصلاح ساختار هستند.

فارس: محمدرضا نعمت‌زاده در اجلاس معدن که صبح امروز برگزار شد، اظهار داشت: برای بازسازی معادن ذغال سنگ ستادی در وزارت صنعت تشکیل شده تا بر این اساس اصلاح ساختار در این بخش از جمله تجهیزات، روش‌ها و ادغام واحدهای کوچک صورت گیرد.

وی با اشاره به ضرورت حمایت مالی از فعالیت‌های معدنی افزود: صندوق توسعه ملی در این زمینه فعال شده ولی در بخش معدن متقاضی وجود نداشته که اگر متقاضی داشته باشیم، هیچ محدودیتی برای بخش خصوصی وجود نخواهد داشت و اولویت‌ در این است که از منابع ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی برای بخش معدن استفاده شود.

وی از بازنگری در قانون و آئین‌نامه‌های معدنی در جهت تسهیل امور و دادن اختیارات بیشتر به سرمایه‌گذاران و حمایت مالی در این بخش خبر داد.

نعمت‌زاده تصریح کرد: همان طور که بخش کشاورزی از معافیت مالیات بر درآمد برخوردار است، ما پیشنهاد داده‌ایم که بخش معدن نیز از پرداخت مالیات بر درآمد معاف شود.

وی با بیان اینکه طبق مقررات، اگر فردی در پهنه‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت سرمایه‌گذاری کند و به مواد معدنی مناسب دست یابد، پروانه معدن به نام آن فرد صادر خواهد شد، تا اکتشافات خود را تکمیل کند.

وی در ادامه از برنامه‌ریزی برای اکتشاف معادن رادیو اکتیو در کشور خبر داد و گفت: معادن رادیو اکتیو بدون مطالعه باقی مانده بودند که اخیرا مطالعه و تکمیل اطلاعات در زمینه این ذخایر معدنی با سرعت بیشتر آغاز شده است.

وی ادامه داد: سازمان زمین‌شناسی به دلیل محدودیت در اعتبارات عمومی نتوانسته به وظایف خود عمل کند که برای رفع این مشکل از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دعوت به همکاری کرده‌ایم.

وزیر صنعت اظهار داشت: واگذاری حدود 80 درصد پهنه‌های معدنی کشور که قبلا بلوکه شده بودند، آغاز شده تا کار اکتشاف آنها توسط بخش‌های داخلی و خارجی انجام شود.

نعمت‌زاده با اشاره به شناسایی 40 میلیارد تن ذخیره در معادن فعال کشور گفت: طبق برآورد برخی کارشناسان در صورت تکمیل مطالعات، این ذخایر حداقل تا 50 درصد افزایش خواهد یافت. هر چند برخی نیز معتقد هستند که میزان ذخایر به دو برابر خواهد رسید.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به رشد 10 درصدی ارزش افزوده بخش معدن در سال گذشته نسبت به سال 92 اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی ما این است که امسال 450 میلیون تن مواد معدنی در کشور استخراج شود که 65 میلیون تن آن سنگ آهن، 200 میلیون تن سنگ آهک، 50 میلیون تن سنگ مس و 20 میلیون تن سنگ ساختمانی خواهد بود.

به گفته وزیر صنعت در سال جاری میزان تولید فولاد خام کشور به 18 میلیون تن می‌رسد و ایران در رتبه چهاردهم در جهان قرار خواهد گرفت.

وی همچنین میزان تولید سیمان را برای سال جاری 70 میلیون تن و میزان تولید کاشی و سرامیک را 420 میلیون تن پیش‌بینی کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها