بسته پیشنهادی انرژی تهران به برلین

کد خبر: 431877

وزیر نیرو با تشریح بسته جدید سرمایه گذاری ۵ محوری ایران به آلمان خواستار مشارکت شرکت‌های آلمانی در ساخت نیروگاه‌های برق در داخل و خارج کشور شد.

مهر: حمید چیت‌چیان امروز در جمع هیات ۶۰ نفره شرکت‌های آلمانی در تهران در تشریح مهمترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت در صنایع آب، برق و انرژی بین ایران و آلمان، گفت: شرکت‌های ایرانی و زیمنس آلمان در طول چند سال گذشته تاکنون همکاری‌های مشترک و موفقی در صنایع برق و انرژی داشته اند به طوری که برای نخستین بار ساخت توربین های کلاس E و انتقال دانش تکنولوژی این تجهیزات برقی در ایران با مشارکت زمینس انجام شد.

وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت و پتانسیل مشارکت ایران با شرکت‌های آلمانی به ویژه زیمنس به منظور طراحی و ساخت انواع ترانس برق، تاسیسات صنایع آب، شبکه خطوط لوله و انتقال آب و تصفیه خانه های آب و فاضلاب، اظهار کرد: بر این اساس اخیرا با مشارکت یک شرکت انگلیسی امکان ساخت توربین‌های ۲.۵ مگاواتی برق در کشور فراهم شده است.

این عضو کابینه دولت با یادآوری اینکه هم اکنون ظرفیت نصب شده نیروگاه و تولید برق ایران به بیش از ۷۴ هزار مگاوات افزایش یافته است، بیان کرد: هم اکنون ایران ۱۴.۵ ظرفیت بزرگ تولید برق در جهان را در اختیار دارد.

وی از برنامه جدید ایران به منظور طراحی، ساخت و راه اندازی ۳۷ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی و یا تبدیل نیروگاه های گازی به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی سخن گفت و بیان کرد: در حال حاضر ایران یکی از بزرگترین بازارهای بزرگ برق در سطح منطقه و حتی جهان به شمار می رود.

چیت‌چیان با بیان اینکه طراحی و ساخت حدود ۵ هزار مگاوات نیروگاه انرژی‌های نو و تجدید پذیر همچون نیروگاه های برق بادی خورشیدی و نیروگاه های مقیاس کوچک برق آبی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: علاوه بر این، تکمیل نیروگاه های حرارتی، احداث واحدهای بخار در نیروگاه های گازی و تبدیل نیروگاه های گازی به سیکل ترکیبی و ساخت ۴ هزار مگابایت نیروگاه اتمی از دیگر برنامه های در دست اجرای برقی ایران است.

وزیر نیرو از ساخت نیروگاه های مقیاس کوچک و تولید پراکنده برق، تکمیل خطوط انتقال برق و هوشمند سازی شبکه برق به عنوان دیگر فرصت‌های همکاری مشترک با شرکت‌های آلمانی نام برد و افزود: علاوه بر این، فرصت‌های متعدد سرمایه گذاری و مشارکت در صنایع آب و فاضلاب شرکت‌های ایرانی و آلمانی وجود دارد.

وی با اعلام اینکه هم اکنون حدود ۴۱ درصد جمعیت شهری ایران تحت پوشش شبکه فاضلاب و آب‌ها قرار دارند، تصریح کرد: در کنار بازار بزرگ برق، یک بازار بزرگ آب و تصفیه آب و فاضلاب هم در ایران پیش روی شرکت‌های آلمانی وجود دارد.

وزیر نیرو با بیان اینکه ایران قصد دارد یک میلیارد متر مکعب پروژه جدید شیرین سازی آب دریا را اجرایی کند، تاکید کرد: علاوه بر این، احداث خطوط انتقال آب، تکنولوژی حفاری تونل‌ها، ارتقای بهره وری آب و توسعه شبکه آبیاری در صنایع کشاورزی از دیگر فرصت‌های سرمایه گذاری در صنایع آب و فاضلاب ایران است.

چیت‌چیان در تشریح نحوه سرمایه گذاری و مشارکت شرکت‌های آلمانی در صنایع آب و انرژی ایران توضیح داد: امکان مشارکت شرکت‌های آلمانی با شرکت‌های بخش خصوصی ایران و یا سرمایه‌گذاری ۱۰۰ درصدی شرکت‌های آلمانی در صنایع آب برق و انرژی کشور وجود دارد.

وی با یادآوری اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران براساس قوانین موجود سرمایه گذاری مستقیم خارجی‌ها را در صنایع آب و انرژی کشور تضمین می کند، گفت: در کنار سرمایه گذاری انتقال دانش تکنولوژی هم می تواند به توسعه همکاری های ایران و آلمان کمک کند به طوری که تجربه نشان داده است هر شرکت آلمانی که یک دانش و تکنولوژی جدید را وارد ایران کرده، از یک بازار تضمین شده بلندمدت تری برخوردار شده است.

وزیر نیرو، سومین زمینه همکاری‌های مشترک اقتصادی بین ایران و آلمان را مشارکت شرکت‌های دو کشور برای ساخت نیروگاه و یا تاسیسات صنعت برق در سایر کشورهای مختلف خاورمیانه عنوان کرد و افزود: هم اکنون شرکت‌های ایرانی در کشورهایی همچون عراق، سوریه، عمان، تاجیکستان و کنیا نیروگاه هایی ساخته‌اند که امکان همکاری‌های مشترک با شرکت‌های آلمانی وجود دارد.

این مقام مسئول از فاینانس پروژه های ارتقای تکنولوژی و همکاری‌های فنی در قالب طرح های پژوهشی و فناوری و دانشگاهی به عنوان دیگر فرصت‌های همکاری‌های مشترک بین ایران و آلمان یاد کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها