تولید خودرو نصف شد/ 100 هزار خودرو روی دست خودرو سازان/ آیا کمپین نخریدن خودرو می تواند تاثیر بگذارد؟

کد خبر: 452815

جدیدترین آمارهای وزارت صنعت نشان می‌دهد که تولید خودرو در مقایسه با سال گذشته به نصف کاهش یافته است. این موضوع بیانگر این است که خودرو سازان حال و روز خوشی ندارند. مشکل اساسی هم این است که عرضه خودرو فراوان اما تقاضا برای آن کم است.

تولید خودرو نصف شد/ 100 هزار خودرو روی دست خودرو سازان/ آیا کمپین نخریدن خودرو می تواند تاثیر بگذارد؟
تولید خودرو نصف شد/ 100 هزار خودرو روی دست خودرو سازان/ آیا کمپین نخریدن خودرو می تواند تاثیر بگذارد؟
سرویس اقتصادی فردا: جدیدترین آمارهای وزارت صنعت نشان می‌دهد که تولید خودرو در مقایسه با سال گذشته به نصف کاهش یافته است. این موضوع بیانگر این است که خودرو سازان حال و روز خوشی ندارند. مشکل اساسی هم این است که عرضه خودرو فراوان اما تقاضا برای آن کم است. صنعت خودرو از جمله صنایعی بود که در دو سال گذشته و به مدد حمایت‌های دولت توانست از آن وضعیت اسفبار در اواخر دولت گذشته خارج شده و تولید خود را افزایش دهد. اما این رونق تولید دیری نپایید. دلیل آن هم این بود که تقاضا برای آن کم بود. کارشناسان دلایل متعددی را برای این موضوع بیان می‌کنند که مهمترین آن کاهش قدرت خرید مردم است. البته کمپینی هم که در ماه‌های اخیر برای نخریدن خودرو صفر به راه افتاد در کاهش تولید خودرو بی‌تاثیر نبود. اکنون بر اساس برخی آمارها حدود 100هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان انباشته شده و خریداران کمی برای آنها وجود دارد. نکته جالب توجه این است که نه فقط در تولید خودروهای سواری بلکه در تولید سایر خودروها هم کاهش قابل توجهی مشاهده می‌شود.
کاهش تقریبا 50 درصدی تولید خودرو
تولید انواع خودرو در کشور در شهریورماه امسال 47.6درصد کاهش یافت.براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع خودرو در کشور در شهریور ماه امسال با افت 47.6 درصدی از 115 هزار و 462دستگاه در شهریور 1393 به 60 هزار و 533دستگاه کاهش یافت.در این مدت تولید انواع سواری با افت 44 درصدی از 97 هزار و 264 دستگاه در شهریور 1393 به 54هزار و 503 دستگاه کاهش یافت.
تولید انواع وانت نیز با کاهش 68.5 درصدی از 16هزار و 281 دستگاه در شهریور 1393 به 5134 دستگاه کاهش یافت.شهریور ماه امسال تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس با رشد 150 درصدی از 20دستگاه در شهریور 1393 به 50دستگاه افزایش یافت.در این مدت تولید انواع اتوبوس با افت 53.1 درصدی از 49 دستگاه در شهریور 1393 به 23 دستگاه کاهش یافت.شهریور ماه امسال تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده با کاهش 55.5 درصدی از 1848 دستگاه در شهریور 1393 به 823 دستگاه کاهش یافت. براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت شش ماهه نخست امسال نیز تولید انواع خودرو با کاهش 3.8 درصدی از 520 هزار و 932دستگاه در شش ماهه نخست سال گذشته به 501هزار و 104دستگاه کاهش یافت.در این مدت تولید انواع سواری با رشد چهار درصدی از 442 هزار و 594دستگاه در شش ماهه نخست سال گذشته به 460هزار و 192 دستگاه افزایش یافت.
شش ماهه نخست امسال تولید انواع وانت با کاهش 51.1 درصدی از 71هزار و 32دستگاه در شش ماهه نخست سال گذشته به 34هزار و 730 دستگاه کاهش یافت.در این مدت تولید مینی‌بوس و میدل‌باس با رشد 129.6 درصدی از 115 دستگاه در شش ماهه نخست سال گذشته به 264 دستگاه افزایش یافته است.شش‌ماهه نخست امسال تولید انواع اتوبوس با کاهش 33.3درصدی از 441 دستگاه در شش ماهه نخست سال گذشته به 294دستگاه کاهش یافته است.تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز با افت 16.7 درصدی از 6750 دستگاه در شش ماهه نخست سال گذشته به 5624 دستگاه کاهش یافته است.
قدرت خرید مردم کم شده است. در همین حال داوود میرخانی رشتی مدیرعامل سابق ایران خودرو مشاور انجمن خودروسازان در گفتگو با آفتاب یزد در خصوص دلایل کاهش تولید خودرو تصریح کرد: به طور کلی رکود از سال 91 شروع شد و تا اواسط سال93 این رکود ادامه داشت اما با توجه به روی کارآمدن دولت جدید و خوشبینی مردم برای حل مسئله هسته ای از طریق مذاکرات، این موضوع باعث شد که تولید یک تکانی بخورد ولی از اواخر سال 93 رکود به همان شکل ادامه پیدا کرد و کماکان هم ادامه دارد.
میرخانی گفت: قدرت خرید مردم کم شده است. بانک‌ها در دادن تسهیلات مشکل دارند. گردش مالی خودروسازان کاهش پیدا کرده و وضعیت آنچنان نامطلوب شده که حتی مصرف شیر روزانه مردم 50 درصد کاهش پیدا کرده است. این موضوع نشان می‌دهد که نه فقط صنعت خودرو که سایر بخش‌های اقتصادی هم دچار رکود هستند.
نکته جالب این است که با وجود کاهش فروش خودروهای نو در خرید و فروش خودروهای دست دوم هم کاهش 20 درصدی را داشته ایم. حتی فروش موتورسیکلت هم 20 درصد کاهش پیدا کرده و این موضوع نشان می‌دهد که اصولا کل اقتصاد و کل صنعت خودرو به دلیل کاهش قدرت خرید مردم با رکود مواجه است. میرخانی در پاسخ به این سوال که آیا کمپین نخریدن خودروی صفر هم در کاهش تولید خودرو اثرگذار بوده است؟ گفت: حتما اثرگذار بوده و نمی‌شود اثر آن را کتمان کرد.البته عدد و رقم دقیق این تاثیر را نمی‌توان حساب کرد.
وقتی قدرت خرید مردم کم است و حتی فروش خودرو دست دوم و موتورسیکلت هم کمتر شده - که ربطی به کمپین هم نداشته- نشان‌دهنده رکود است. باز هم می‌گویم اینکه کمپین چند درصد در کاهش تولید خودرو اثر داشته را نمی‌توان محاسبه کرد. وی در پاسخ به این سوال که چرا صنعت خودرو که در سال گذشته افزایش تولید داشت نتوانست این روند را حفظ کند گفت: بالاخره بازار اشباع می‌شود. در سال 93 که افزایش تیراژ دادیم و از 600 هزار دستگاه به یک میلیون دستگاه رساندیم یک مقدار از تقاضای به جا مانده از قبل را جواب دادیم ولی پس از اینکه بازار اشباع شد تقاضا کاهش یافت.
منبع: آفتاب یزد
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها