چراغ سبز سازمان تجارت جهانی برای الحاق ایران

کد خبر: 456837
جمهوری اسلامی: رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی در دستور کار جدی دولت قرار دارد، گفت: از طرف سازمان تجارت جهانی چراغ سبز لازم برای پیوستن ایران به این سازمان داده شده است و وزارت امور خارجه موضوع را دنبال می‌کند.
ولی‌الله افخمی‌راد در مراسم روز ملی صادرات، اظهار کرد: الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی در دستور کار جدی دولت قرار گرفته است و از طرف این سازمان نیز چراغ سبز لازم به ایران داده شده است.
وی افزود: از طریق دیپلماسی و وزارت امور خارجه فرایند‌های الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی در حال طی شدن است و آثار آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی خاطر نشان کرد: قبل از هر چیز لازم است، تا یکسری اصلاحات گسترده در قوانین و مقررات بخش تجاری کشور در راستای ایجاد شفافیت انجام شود.
وی افزود: در فضای قانونی کشور نیز نیازمند حمایت‌ها از صنایع نوپا برای جلوگیری از قاچاق و ایجاد حمایت‌های لازم از صادر کنندگان برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی هسیتم. این مقام مسئول با بیان اینکه ایران 10 سال است که عضو ناظر سازمان تجارت جهانی است گفت: اما اقدمات اولیه را نیز هنوز انجام نداده‌ایم. در حالی که افغانستان و عراق مراحل اولیه را در این ارتباط طی کرده‌اند.
همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم گفت: طی هفته جاری با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی 200 میلیون دلار به سرمایه صندوق ضمانت صادرات اضافه شد تا این صندوق بتواند از صادرکنندگان حمایت لازم را به عمل آورد.
محمدرضا نعمت زاده اظهار داشت: کفایت سرمایه این صندوق اجازه نمی‌داد تا به وظایفش عمل کند بنابراین با مبلغ یادشده افزایش سرمایه پیدا کرد.
وی خاطرنشان ساخت: سیستم بانکی کشور طی 10 سال گذشته از مراودات بین‌المللی برخوردار نبود اما اکنون باید با یک برنامه فشرده در این زمینه، نارسایی این بخش را برطرف کند تا صادرکنندگان بتوانند از این بانک استفاده بیشتری کنند.
نعمت زاده ضرورت تولید درون‌زا و برون نگر را مورد تاکید قرار داد و گفت: چنانچه به توانمندی خود باور نداشته باشیم با روابط خوب سیاسی نمی‌توانیم مشکل صادرات را برطرف نمائیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر که در اردیبهشت‌ماه به تصویب مجلس رسیده و هم‌اکنون اغلب آیین‌نامه‌های آن مصوب شده است، گفت: ما نیز مشوق‌ها و تسهیلاتی در رابطه با صادرات در این قانون در نظر می‌گیریم. مشوق‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاری خارجی، تخفیف مالیاتی خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری و تسریع در استرداد مالیات بر ارزش افزوده از جمله مواردی است که در این قانون در نظر گرفته‌ایم.
رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز با حضور دراین مراسم با بیان اینکه مشکلات صادرکنندگان با سازمان امور مالیاتی هنوز حل نشده است، گفت: در حالی ما به دنبال فراهم آوردن و تسهیل شرایط صادرات هستیم که هنوز مسائلی مانند مالیات بر ارزش افزوده با سازمان یاد شده پا برجاست.
مقام مسئول بخش خصوصی تاکید کرد: برای اینکه تولید و صادرات هدفمندی داشته باشیم، باید برای تولید و صادرات را تا 20 سال آینده برنامه ریزی و مشخص کنیم که باید چه کالاهایی در کشور تولید شود. وی با ابراز رضایت از اختصاص 200 میلیارد ریال برای تسهیلات برای بخش صادرات و خدمات فنی و مهندسی تصریح کرد: این امر حرکت رو به جلو و مهم برای بخش‌های یاد شده به حساب می‌آید.جلال پور گفت: اجرای برجام شرایط رقابتی را پیش روی ما قرار می‌دهد که باید در چهار چوب برنامه‌ای برای توسعه پایدار به آن توجه شود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها