آغاز سرشماری آزمایشی نفوس و مسکن سال ۹۴

کد خبر: 459618

سرشماری آزمایشی نفوس و مسکن سال ۹۴ به دو شیوه اینترنتی و حضوری از ۲۱ مهرماه تا ۴ آذرماه در حال اجراست.

فارس: سرشماری آزمایشی عمومی نفوس و مسکن به شیوه حضور از سوی ماموران مرکز آمار ایران از 21 مهرماه شروع و تا 4 آذر ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

برای نخستین بار آزمایش سرشماری عمومی نفوس و مسکن در کشور به دو شیوه مدرن و الکترونیکی (بدون استفاده از کاغذ) اجرا می‌شود. روش خود تکمیلی و ثبت اطلاعات توسط خانوار با استفاده از اینترنت در سامانه سرشماری اینترنتی به آدرس WWW.sarshomari94.ir و تکمیل فرم خانوار اجرا می‌شود.

از 4 آبان تا 4 آذر سال جاری نیز در مناطق مورد آزمایش، ماموران سرشماری به صورت حضوری به خانوارها مراجعه کرده و فرم‌های سرشماری را با استفاده از تبلت تکمیل می‌کنند.

به گزارش فارس در کشور تاکنون 7 بار سرشماری نفوس و مسکن انجام شده که از سال 35 تا 85 به صورت 10 سال یکبار و از سال 85 تا 90 برای اولین بار به صورت 5 ساله این سرشماری انجام شده و طبق مصوبه هیات وزیران از این به بعد نیز این مهم 5 ساله صورت می‌گیرد.

بنابراین سرشماری نفوس مسکن به صورت سراسری سال 95 از سوی مرکز آمار ایران عملیاتی می‌شود.

مطابق با توصیه‌های سازمان‌ ملل متحد و قوانین داخلی هر کشور، سرشماری‌ها هر 5 یا 10 سال یکبار توسط مراکز آماری کشورها اجرا می‌شود.

سرشماری عمومی نفوس و مسکن چیست؟

سرشماری یک طرح آمارگیری است که در این طرح به همه واحدها یا افراد مورد نظر جامعه آماری مراجعه و اطلاعات تک تک افراد جمع‌آوری می‌شود. سرشماری نفوس به معنای شمارش تمام افرادی است که در 31 استان کشور زندگی می‌کنند.

سرشماری آزمایشی در چه مناطقی اجرا می‌شود

اجرای سرشماری یک کار پرهزینه بوده و بنابراین قبل از اجرای سرشماری اصلی، سرشماری دیگری در مقیاس کوچکتر به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و هدف اصلی آزمایش سرشماری شناسایی موانع و مشکلات احتمالی و ارزیابی برنامه‌ها و فعالیت‌ها در عملیات میدانی به منظور جلوگیری از هر گونه خطا و اشکال احتمالی است.

آزمایش سرشماری در نقاط شهری شهرستان میناب (استان هرمزگان) و مناطق شهری و روستایی شهر‌ستان‌های بندر ترکمن (استان گلستان)، دهلران (استان ایلام)، آبیک (استان قزوین) و منطقه 3 شهر تهران، اجرا می‌شود.

مدارک مورد نیاز پاسخگو هنگام مراجعه مامور

کد پستی، کارت ملی یا مدارکی که نام و نام خانوادگی، شماره ملی و تاریخ تولد تمامی اعضای خانوار در آن درج شده است در دسترس باشد.

مامور سرشماری کیست؟

ماموران سرشماری افرادی قابل اعتماد و آموزش دیده با جلیقه‌ای به رنگ طوسی با آرم سرشماری در پشت‌ آن که کارت شناسایی در سمت چپ آن نصب شده هستند و با استفاده از تبلت به جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازند. آنها مجاز نیستند سوالاتی خارج از فرم طراحی شده در تبلت پرسش نمایند.

آیا اطلاعات جمع‌آوری شده خانوارها محرمانه می‌ماند؟

براساس ماده 7 قانون مرکز آمار ایران، اطلاعات و داده‌هایی که در آمارگیری‌های مختلف از افراد، خانوارها، بنگاه‌های اقتصادی و موسسات مختلف جمع‌آوری می‌شود. محرمانه بوده و تحت هیچ شرایطی در اختیار هیچ فرد یا سازمانی قرار نمی‌گیرد و از اطلاعات جمع‌آوری شده صرفا برای تهیه آمارهای کلی و عمومی استفاده می‌شود.

چه سوالاتی در آزمایش سرشماری 1394 پرسیده می‌شود؟

الف) اطلاعات فردی اعضای خانوار:

نام و نام خانوادگی، شماره ملی/ کد اتباع خارجی، بستگی با سرپرست خانوار، وضع اقامت در مکان مورد سرشماری، جنس، تاریخ تولد، وضع زناشویی، دین، تابعیت، وضع تحصیل و سواد، آخرین دوره یا مدرک تحصیلی، تعداد خانوار ساکن در مکان، وضعیت باروری و ...

ب) ویژگی‌های مسکن خانوار

نوع محل سکونت خانوار، نحوه مصرف واحد مسکونی، مساحت زیربنا، تلفن ثابت، کد پستی و ...

اهداف سرشماری

هدف سرشماری جمع‌آوری اطلاعات و ویژگی‌های عمده افراد و برخی از اطلاعات واحدهای مسکونی کشور به منظور تامین اطلاعات پایه‌ای مورد نیاز توسعه اجتماعی- اقتصادی کشور تهیه چارچوب‌های آماری مناسب در زمینه خانوار و مسکن است.

اجرای سرشماری چه نتایج و کاربردهایی دارد؟

سرشماری نفوس و مسکن فقط شمارش جمعیت نیست بلکه از سرشماری عمومی نفوس و مسکن، اطلاعات مهمی درباره ساختار جمعیت، مهاجرت، ویژگی‌های اجتماعی، باروری، آموزش و ویژگی‌های مسکن تا پایین‌ترین سطوح جغرافیایی به دست می‌اید نتایج حاصل از سرشماری مورد استفاده برنامه‌ریزان، تصمیم‌گیران، پژوهشگران و سایر کاربران قرار می‌گیرد.

کاربردهای سرشماری

به گزارش فارس،‌ برنامه‌ریزی برای توزیع عادلانه منابع، خدمات و امکانات در مناطق مختلف کشور، شناسایی اوضاع اجتماعی و اقتصادی مانند وضع سواد و تحصیلات و ارائه خدمات آموزشی و برنامه‌ریزی‌های مربوط به سیاست‌های آموزشی، تهیه برآوردها و پیش‌بینی‌های جمعیتی برای برنامه‌ریزی‌های درازمدت توسعه و عمران کشور، تولید آمارهای اختصاصی و پایه‌های برنامه‌ریزی جمعیتی مانند محاسبات مربوط به شاخص‌های مرگ و میر، ولادت و باروری، مهاجرت و جابه‌جایی جمعیت از جمله کاربردهای آن است.

علاوه بر آن،‌ فراهم کردن نیازهای برنامه‌ریزی‌های سیاسی مانند انتخابات محلی، تشکیل انجمن‌ها و شوراهای اسلامی، انتخابات دوره‌ای و میان دوره‌ای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، انتخابات ریاست جمهوری، تعیین تقسیمات کشوری و تفکیک و تعیین محدوده روستاها، دهستان‌ها، بخش‌ها، شهرستان‌ها و استان‌ها، شناخت ویژگی‌های خانوارهای مهاجر به کشور، فراهم ساختن چارچوب آماری لازم برای آمارگیری‌های مختلف، بهنگام سازی نقشه‌های شهری یا روستایی برای استفاده در طرح‌های آماری و سایر سرشماری‌ها را می‌توان بر شمرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها