معرفی فرصت های صنعت انرژی ایران به نمایندگان 35 کشور

کد خبر: 481901

کیش میزبان سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع برتر انرژی جهان بود تا آخرین ظرفیت‌های سرمایه گذاری در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، آب و برق و انرژی‌های نو را ارائه کند

ایران: ظرفیت‌های عظیم نفت و گاز ایران با نزدیک شدن به زمان «اجرای برجام» جاذبه ویژه‌ای را برای سرمایه گذاران خارجی ایجاد کرده است. بسیاری از سرمایه گذاران خارجی عقیده دارند در پساتحریم ایران به بازیگر کلیدی در بازار انرژی جهان بدل خواهد شد و آنها به دنبال خرید بلیت ورودی این صنعت برای دوران پسابرجام هستند.
دوازدهمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی کیش که از روز دوشنبه هفته جاری کار خود را آغاز کرده است و تافردا نیز پابرجاست، یک بار دیگر این تمایل خارجی‌ها به حضور در عرصه انرژی ایران را به معرض نمایش گذاشت. در این چند روز کیش میزبان بسیاری از سرمایه‌گذاران، صاحبنظران و صاحبان صنایع برتر انرژی در جهان بود تا آخرین فرصت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه گذاری و سرمایه پذیری و دستاوردهای سازندگان و تولیدکنندگان نفت، گاز، پتروشیمی، آب و برق و انرژی‌های نو را در آخرین فرصت‌های باقیمانده تا لغو تحریم‌ها به جهان ارائه کند. این رویداد که در آن نمایندگان ٣٥ کشور خارجی حضور دارند، کار خود را با سخنان سید کاظم وزیری هامانه، قائم مقام وزیر نفت، مونسان، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش، جوزپه پریزوسو، عضو شورای جهانی انرژی ایتالیا و جمعی از فعالان این حوزه آغاز کرد که شنیدن و خواندن آنها خالی از لطف نیست.
صنعت نفت اصلی ترین مزیت اقتصاد ایران
وجود ذخایر عظیم نفت و گاز در کشور علاوه بر تأمین نیازهای داخلی می‌تواند زمینه ساز توسعه تعاملات بین‌المللی بوده و جایگاه کشورمان را در بازار پررونق انرژی جهان تثبیت کند. به این منظور قائم مقام وزیر نفت از امکان افزایش تولید منابع هیدروکربوری برای ایجاد ثروت‌های مولد و پایدار و شتاب بخشیدن به رشد همه جانبه کشور و آینده‌ای بسیار روشن برای شرایط پساتحریم خبر می‌دهد. سید کاظم وزیری هامانه در این باره در مراسم گشایش دوازدهمین همایش بین‌المللی انرژی کیش اظهار کرد: در افزایش تولید منابع هیدروکربوری توجه به مؤلفه‌های مهمی از جمله آمایش سرزمین، تأمین نیاز داخلی نفت و گاز و فرآورده‌ها و محصولات پتروشیمی و ملاحظات زیست محیطی در بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و منابع هیدروکربوری ضروری است.به عقیده وی، در شرایط پساتحریم استفاده بهینه و هدفمند از توان بخش خصوصی فعال در عرصه نفت و گاز و تقویت ارتباط بخش‌های دولتی و خصوصی حرکت در مسیر موفقیت و رونق اقتصادی را تسهیل می‌کند.
«اصلی ترین مزایای اقتصاد ایران را باید در صنعت نفت جست‌و‌جو کرد و با تکیه بر صنعت نفت ضمن حفظ استقلال بودجه کشور از درآمدهای نفتی زمینه لازم برای توسعه اقتصادی پایدار کشور فراهم کرد» وزیری هامانه با بیان این مطلب پیشبرد دیپلماسی اقتصادی و انرژی ایران، کمک به تضمین امنیت ملی کشور از طریق توسعه همکاری‌ها و تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز تأمین سهم عمده‌ای از تولید ناخالص داخلی و درآمدهای ارزی کشور و امکان تأمین ٩٥ درصد انرژی اولیه مورد نیاز کشور را از اصلی ترین مزیت‌های صنعت نفت برشمرد.
نمایشگاه متفاوت امسال
علی اصغر مو نسان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش یکی از ویژگی‌های مهم اقتصاد ایران را رشد درآمد نفت با افزایش تولید در سایر بخش‌های صنعتی کشور دانست و بیان کرد: این امر موجب رونق در کسب و کار بویژه در بازار مالی کشور می‌شود و بدیهی است که در شرایط حاضر نفت و اقتصاد وابسته به آن، تنها مسیر سریع برون رفت از شرایط پساتحریم در اقتصاد کشور و ایجاد ارتباط با اقتصاد بین‌الملل است. پیش‌بینی می‌شود چنانچه در خصوص بازاریابی، فروش، انتقال پول و جلب سرمایه برای نفت اقدام‌های مناسبی انجام دهیم تولید نفت کشور یک میلیون بشکه به ظرفیت فعلی افزوده شده و با مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب این ظرفیت به حدود 4 میلیون بشکه در روز برسد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با توجه به نیاز سرمایه‌ گذاری در این صنعت گفت: با آزاد‌سازی سرمایه‌های ایران در خارج از کشور و همچنین از طریق جذب سرمایه‌گذاری خارجی امکان تأمین منابع مالی طرح‌های توسعه‌ای امکان پذیر خواهد شد.
وی ادامه داد: جذابیت‌ها‌ی صنعت نفت ایران شامل بهره‌ مندی از امکانات خوب نظیر دسترسی به گاز و آب برای تزریق به چاه‌ها و هزینه پایین تولید در ایران، میان سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی در کشورهای اروپایی، امریکایی و آسیایی رقابت برای ورود به بازار ایران به وجود خواهد آورد، همانطور که در گذشته این جاذبه‌ها در مقاطعی باعث نادیده گرفتن تحریم‌ها از سوی برخی شرکت‌های خارجی شده بود.
مونسان گفت: قطعاً در حالی که کشور به لحاظ ساختار قراردادی و تبیین فرصت‌های سرمایه‌گذاری، خود را آماده کرده است بدیهی است که شرکت‌هایی که در میدان‌های بسیار گران آلاسکا، سیبری، دریای شمال، آب‌های عمیق آفریقا و استرالیا و حتی در اعماق فراتر از سه هزار متری کار می‌کنند و هزینه‌های سنگین 60 دلاری را برای یک بشکه پرداخت می‌کنند، به طور طبیعی برای هزینه 10 دلاری تولید یک بشکه نفت به تکاپو خواهند افتاد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، برآیند این رخدادها را در داخل کشور کسب درآمدهای حاصل از نفت، استغنای دولت و شکوفایی دیگر ظرفیت‌های تولیدی و درآمد ملی دانست و افزود: به طوری که حتی چنانچه سهم نفت در اقتصاد ملی نیزکاهش یابد، بالفعل کردن این ظرفیت‌ها و استفاده بهینه از منابع موجود، رونق در سایر بخش‌های تولیدی را بهبود بخشیده و کشور را در مسیر کاهش وابستگی به درآمدهای حاصل از نفت قرار داده و موجب تقویت هرچه بیشتر اقتصاد در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد شد.
مونسان تغییر رخ داده در ساختار سیاست‌های خارجی و گشوده بودن درهای جهان امروز به روی اقتصاد کشور را تفاوت عمده نمایشگاه بین‌المللی انرژی امسال در مقایسه با سال‌های گذشته دانست و افزود: باید به خاطر داشت روزها و حتی ساعت‌های پیش رو فرصت‌هایی است که نباید از دست برود و فرصتی که امروز به عنوان نمایشگاه انرژی پیش روی ما است می‌تواند منشأ و مبدأ اتفاق مهم و تأثیرگذاری در سرمایه گذاری و اجرای طرح‌های توسعه صنعت انرژی کشور باشد.
ایتالیا به دنبال افزایش همکاری‌ با ایران
عضو شورای جهانی انرژی در دوازدهمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی انرژی درکیش از علاقه‌مندی به پیشرفت و افزایش همکاری بین ایران و ایتالیا خبرداد.جوزپه پریزوسو که اهل کشور ایتالیاست ضمن ابراز خرسندی واحساس افتخار از حضور درکشور ایران گفت: خوشحالم که در این رویداد بسیار مهم و بزرگ شرکت کرده ام.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها