75 درصد بازار لوازم خانگی ایران در اختیار بیگانگان است

کد خبر: 485678

دبیر انجمن صنفی کارآفرینان ایران گفت: ارزش بازار لوازم خانگی ایران حدود 20 هزار میلیارد تومان است که 15 هزار میلیارد تومان (75 درصد) آن در دست بیگانگان است.

خبرگزاری ایسنا: حمیدرضا غزنوی در یک نشست خبری درباره وضعیت بازار لوازم خانگی ایران اظهار کرد: ارزش بازار مصرف لوازم خانگی در کشور حدود 20هزار میلیارد تومان است که در حال حاضر بیش از 15 هزار میلیارد تومان آن در دست خارجی‌هاست.
وی با بیان اینکه میزان واردات لوازم خانگی هفت برابر خودرو است ادامه داد: می‌توان گفت که هیچ کالایی به اندازه لوازم خانگی وارد کشور نمی‌شود. بازار لوازم خانگی ایران اصلا کوچک نیست و برای یکی از تولیدکنندگان خارجی، بازار ایران بعد از آمریکا دومین است.
دبیر انجمن صنفی کارآفرینان ایران ادامه داد: کارت بازرگانی معضلی است که هنوز حل نشده است، چرا که براساس قوانین سازمان توسعه تجارت، واردات محصول نهایی مشمول 70 درصد تعرفه می‌شود و همه نیز شهادت می‌دهند که واردات این محصول کاهش یافته است.
غزنوی افزود: اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که واردکنندگان به سراغ واردات تکه‌ای محصولات می‌روند و با توجه به این که با کارت‌های بازرگانی متفاوت و از گمرک‌های مختلف اقدام به واردات این قطعه‌ها می‌کنند موفق می‌شوند که قاعده 2- الف را دور بزنند. چرا که براساس این قاعده اگر یک محصول به سه تکه تقسیم شده و به کشور وارد شود، باید تعرفه واردات نهایی را پردازد، اما با توجه به واردات این قطعات از گمرکات مختلف و با نام‌های غیرمشابه این قاعده دور زده می‌شود.
وی با اشاره به بودجه تبلیغاتی 6800 میلیارد ریالی دو برند بزرگ لوازم خانگی تصریح کرد: بودجه تبلیغاتی بزرگترین شرکت تولیدکننده داخلی هشت درصد از بودجه شرکت خارجی است. عوارض تابلوهای تبلیغاتی خارجی و داخلی نزدیک به هم است اما در آمریکا تفاوت برای این دو 35 برابر به نفع داخلی‌هاست. شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان برای هر ثانیه تبلیغ 100 هزار تومان دریافت می‌کنند اما هزینه تبلیغ در تلویزیون ایران با تخفیف ثانیه‌ای یک میلیون تومان است.
غزنوی با بیان اینکه خارجی‌ها هیچ آورده‌ای ندارند اما حدود 30 تا 40 درصد سود می‌کنند افزود: برندهای خارجی در ایران بیش از شش هزار تومان سود به جیب می‌زنند.
دبیر انجمن کارآفرینان ایران با اشاره به اینکه بانک مرکزی با اعلام اعطای کارت خرید اقساطی کالای داخلی موجب دست نگه داشتن مردم در خرید لوازم خانگی شد ادامه داد: در همین مدت خارجی‌ها فروش خود را داشتند و عده‌ای هم موج‌سواری کردند و کالاهای داخلی و خارجی را به روش فروش اقساطی فروختند.
غزنوی با بیان اینکه به اعتقاد ما حداکثر 700 هزار کارت اعتباری خرید کالا صادر شده گفت: این کارت‌ها فقط در اختیار گروه‌های هدف از جمله بازنشستگان و زوج‌های جوان قرار خواهد گرفت.
وی درباره این که معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صدور 70 هزار کارت اعتباری برای خرید کالا برای بازنشستگان دو شهر خبر داده بود، گفت: 70 هزار کارتی که معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صدور آنها خبر داده بود هیچ ربطی به کارت‌های اعتباری خرید کالا ندارد و کارت‌های این وزارتخانه است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها