کاهش سود به سود بانک ها

کد خبر: 493339

به دنبال جلسات هماهنگی مشترک مدیران عامل نظام بانکی کشور که روز شنبه هفته جاری هم‌زمان به ٢۴بهمن‌ماه با حضور مدیران عامل بانک‌ها و مقامات بانک مرکزی در محل بانک پارسیان تشکیل شد، در فاصله یک ماه مانده به پایان سال توافق برای کاهش نرخ سود انجام شد.

روزنامه شهرآرا؛ موسوی‌زاده: به دنبال جلسات هماهنگی مشترک مدیران عامل نظام بانکی کشور که روز شنبه هفته جاری هم‌زمان به ٢۴بهمن‌ماه با حضور مدیران عامل بانک‌ها و مقامات بانک مرکزی در محل بانک پارسیان تشکیل شد، در فاصله یک ماه مانده به پایان سال توافق برای کاهش نرخ سود انجام شد.
بر این اساس سود سپرده سالانه از ٢٠ به ١٨درصد و سود روزشمار به کمتر از ١٠درصد کاهش می‌یابد. نرخ‌های جدید سود بانکی از اول اسفند ماه سال جاری اجرایی خواهد شد.
در این زمینه کورش پرویزیان، رئیس کانون بانک‌های خصوصی در پاسخ به این سوال که برای سپرده‌های کمتر از یک سال چه نرخی تعیین شده است، گفت: برای سپرده‌های کمتر از یک سال نرخی تعیین نشد اما تاکید شد نرخ سود سپرده‌های جاری (بدون مدت) به زیر ١٠درصد کاهش یابد. به گفته طبق توافق بانک‌ها از ابتدای اسفند ماه این تصمیم در شبکه بانکی اجرایی
می‌شود.
نجات بازار مسکن از رکود
کاهش نرخ سود بانکی علاوه بر مدیران بانک‌ها مدافعان دیگری نیز دارد. یکی از این مدافعان حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی است که معتقد است برای بازگشت رونق به بازار مسکن نیازمند افزایش توان مالی خریداران بالقوه هستیم و ساده‌ترین راه تسهیل و ارزان‌کردن تسهیلات بانکی است.
عبده تبریزی معتقد است: در شرایطی که نرخ سود بانکی کاهش یابد بانک‌ها می‌توانند ١٨‌درصد وام دهند و دولت نیز می‌تواند کمک کند و با این شرایط همه بانک‌ها شروع به وام‌دادن خواهند کرد. امروز نیز که بانک مسکن تسهیلات بلندمدت را در اختیار متقضیان قرار می‌دهد، به این خاطر است که دولت تفاوت نرخ سود را پرداخت می‌کند و بانک مسکن نیز اینکار را انجام می‌دهد.
مصادره به نفع بانک ها نشود
همچنین عضو هیئت‌رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی با بیان اینکه کاهش نرخ سپرده در‌صورتی به نفع تولید است که نرخ سود تسهیلات نیز کاهش بیابد، گفت: در‌صورتی‌که نرخ سود سپرده کاهش اما نرخ تسهیلات تغییری نکند این مسئله بیشتر به نفع سیستم بانکی و نه تولید
خواهد بود.
فرامرز مرادی افزود: با این حال اگر نرخ سود تسهیلات بخش تولید کاهش بیابد به‌دلیل اینکه هزینه تمام شده پول برای تولیدکننده کم می‌شود، در نتیجه تولید می‌تواند نقدینگی بیشتری جذب کرده در نتیجه این بخش رونق می‌‌گیرد.
این کارشناس اقتصادی در این‌باره عنوان کرد: هرگاه تورم افزایش یابد، لازم است نرخ تسهیلات افزایش پیدا کند و زمانی که تورم کاهش یافت یا با رکود اقتصادی روبه‌رو باشیم، لازم است نرخ بهره نیز کم شود تا معاملات رونق گیرد.
وی تصریح کرد: با این حال کاهش نرخ سود بانکی باید همراه با سیاست‌های تشویق تولید همراه باشد تا نرخ سود سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش بیابد؛ چرا‌که اگر فقط نرخ سود بانکی کم شده و تولید حمایت نشود، این کار ممکن است موجب خروج سرمایه‌ها از بانک‌ها و روانه شدن آن‌ها به بازارهای غیرمولد بشود.
مرادی تصریح کرد: هم‌اکنون بخش تولید به دلیل نرخ سود بالای بانک‌ها با مشکلات متعددی مواجه است که امید می‌رود با کاهش نرخ سود شرایط برای تولیدکنندگان بهتر شود.
برنده کاهش سود، بانک ها هستند
با این حال منوچهری، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نرخ‌ سود بانکی دستوری تعیین می‌شود، اما هیچ‌گاه از سوی بانک‌ها اجرایی نمی‌شود، ادامه داد: بانک‌ها به‌دنبال منافع خود هستند و به دستورها پایبند نمی‌مانند.وی گفت: کاهش نرخ سود بانکی آن هم به میزان ٢‌درصد چندان تاثیرگذار نخواهد بود.وی تصریح کرد:برنده کاهش نرخ سود بانکی به دلیل افزایش حاشیه سود خود بانک ها هستند.
بی تاثیری بر بازار طلا
همچنین تقی زادگان، بازرس اتحادیه طلا و جواهر کشور نیز گفت: با توجه به نوسانات بازار طلا مردم علاقه ای به سرمایه گذاری کلان در این حوزه ندارند از این رو کاهش نرخ سود بانکی موجب روانه شدن نقدینگی به بازار طلا نمی شود.
شایان ذکر است این دومین بار است که در سال ١٣٩۴ نرخ سود بانکی کاهش می یابد. پیش از این در ٩اردیبهشت ماه بر اساس تفاهم بانکداران نرخ سود سپرده‌های بانکی ۲۰درصد تعیین شد. پیش ازاین نرخ سود بانکی ٢٢درصد بود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها