افزایش نظارت دلال بازی را کاهش داد

کد خبر: 503498

نظارت بیشتر بر فروش بلیت هواپیما در ایام تعطیلات نوروزی امسال و تعیین قیمت ها بر اساس بازار رقابتی، سبب شده است که از جولان واسطه ها کاسته شده و مسافران نوروزی بتوانند بلیت های خود را با قیمت مناسب تهیه کنند.

خبرگزاری ایرنا: همه ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال قیمت بلیت، افزایش می یافت و واسطه ها در این بازار جولان می دادند به گونه ای که در سال های گذشته برخی اخبار از افزایش چند برابری قیمت ها در مسیرهای پرتردد حکایت داشت.
نبود نظارت سبب می شد که شماری از آژانس های مسافری سوءاستفاده کرده و به بهانه پروازهای چارتری، بلیت ها را به قیمت گزاف در اختیار مسافران نوروزی قرار دهند.
اما امسال به نسبت سال های گذشته کنترل بیشتری برای فروش بلیت هواپیما در ایام تعطیلات نوروزی انجام شد تا مردم بتوانند با قیمت های مناسبی بلیت مورد نیاز خود را تهیه کنند.
سال گذشته شرکت های هوایی تابع نرخ های تکلیفی بودند و قیمت رفت و برگشت هواپیماها، یکسان تعیین و این سبب می شد که مردم برای تهیه بلیت با مشکلات زیادی مواجه شده و با گاهی با واسطه، قیمت های بسیاری برای آن پرداخت کنند.
اما امسال، شرکت های هوایی با آزاد شدن نرخ خدمات هوایی، قیمت بلیت خود را براساس بازارهای رقابتی تعیین کردند و در این شرایط مردم نیز با استقبال بیشتر از سفرهای هوایی، توانستند بلیت های خود را با قیمت مناسبی تهیه کنند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همزمان با آغاز سفرهای نوروزی به خبرنگار ایرنا گفت: برای انجام سفرهای نوروزی مجوز بیش از 20 هزار پرواز برنامه ای و فوق العاده صادر شده است تا مردم بتوانند به سهولت سفرهای نوروزی خود را با استفاده از ناوگان حمل و نقل هوایی انجام دهند.
علی عابدزاده با بیان اینکه در روزهای عادی برای عرضه بلیت هواپیما مشکلی نداریم، افزود: در زمان تعطیلات با استقبال زیاد، مشکلاتی به وجود می آید، اما امسال با نظارت بیشتر بر بازار توانستیم شرایط مناسبی را برای هموطنان به وجود آوریم.
وی گفت: جلسه های متعددی با حضور نمایندگان شرکت های هوایی و آژانس های دفاتر خدماتی در سازمان هواپیمایی کشوری برگزار و قرار شد که در تعطیلات نوروزی شرکت ها بازار را مدیریت کنند تا مردم بتوانند بلیت های مورد نیاز خود را براساس قیمت های شرکت های هوایی تهیه کنند.
تعدادی از مسافرانی هوایی که عازم شهرهای مختلف بودند در فرودگاه مهرآباد به خبرنگار ایرنا گفتند: امسال بلیت مورد نیاز خود را با قیمت مناسبی تهیه کرده ایم و حتی قیمت بلیت برگشت در برخی از مسیرها بسیار پایین بوده است.
یک مسافر در ترمینال شماره یک فرودگاه مهرآباد که عازم کیش بود، گفت: امسال بلیت رفت و برگشت خود را کمتر از پنج میلیون و 500 هزار ریال تهیه کرده ایم.
مسافر دیگری که عازم شیراز بود، گفت: بلیت مورد نیاز خانواده خود را طبق قیمت مصوب شرکت های هوایی خریداری کرده ایم و امسال شاهد دلال بازی و واسطه گری در بازار بلیت هواپیما نبودیم.
مدیرکل نظارت بر شرکت های هواپیمایی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، گفت: همزمان با آغاز تعطیلات نوروزی 14 شرکت داخلی با 163 فروند هواپیما به هموطنان خدمت رسانی می کنند.
مرتضی دهقان افزود: همچنین 35 شرکت هواپیمایی خارجی نیز در انجام پروازهای بین المللی در کنار شرکت های داخلی در این روزها به هموطنان خدمت رسانی می کنند و برای سفر به 50 مقصد بین المللی برنامه ریزی شده است.
وی گفت: از سه ماه پیش، برنامه ریزی برای انجام سفرهای هوایی در تعطیلات نوروزی آغاز و جلسه های متعددی با شرکت های هوایی و انجمن های صنفی برگزار شد تا بلیت با قیمت مناسبی به دست مردم برسد.
وی با بیان اینکه در گزارش های بازرسان از بازار فروش بلیت هواپیما، مردم رضایتمندی بیشتری داشتند، اضافه کرد: ممکن است در برخی از روزها از جمله 28 اسفندماه به دلیل شلوغی، مردم با مشکلاتی بلیت های مورد نیاز خود را تهیه کنند.
دهقان، به ظرفیت خالی شماری از پروازهای ایام نوروز اشاره کرد و گفت: هم اکنون، پروازهای برگشت از کیش، مشهد و قشم بسیاری از ظرفیت ها خالی مانده است و مردم به راحتی می توانند در این مسیر بلیت های مورد نیاز خود را تهیه کنند.
وی به ابلاغ دستورالعمل رعایت حقوق مسافران به شرکت های هوایی اشاره کرد و گفت: با پیگیری های انجام شده همه شرکت های هوایی این دستورالعمل را به خوبی به مورد اجرا گذاشته اند و مردم در این خصوص مشکلی ندارند.
دهقان اظهار داشت: پیش بینی ما این است که در ایام تعطیلات نوروزی حدود سه میلیون مسافر از طریق ناوگان حمل ونقل هوایی در مسیرهای داخلی و خارجی جابه جا شوند.
بررسی های میدانی روزهای اخیر خبرنگار ایرنا در ترمینال های شماره دو، چهار و 6 فرودگاه مهرآباد نشان می دهد که بسیاری از هموطنانی که عازم سفرهای نوروزی به خصوص به شهرهای پرتردد بودند بلیت های خود را با قیمت مناسب و مصوب شرکت های هوایی تهیه کرده و از نحوه فروش بلیت رضایت نسبی داشتند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها