٥٠٠ هزار میلیارد تومان گردش مالی «نادرست» بانک‌ها

کد خبر: 511892

چهارشنبه هفته گذشته، نشست زنان کارآفرین و برخی از منتخبان مجلس در تهران برگزار شد، نشستی که در آن زنان کارآفرین دغدغه‌ها و نقطه‌نظرات خود را به نمایندگان منتخب مجلس اعلام کردند. در این نشست، سیدفرید موسوی...

٥٠٠ هزار میلیارد تومان گردش مالی «نادرست» بانک‌ها
٥٠٠ هزار میلیارد تومان گردش مالی «نادرست» بانک‌ها
سرویس اقتصادی فردا؛ روزنامه شرق نوشت: چهارشنبه هفته گذشته، نشست زنان کارآفرین و برخی از منتخبان مجلس در تهران برگزار شد، نشستی که در آن زنان کارآفرین دغدغه‌ها و نقطه‌نظرات خود را به نمایندگان منتخب مجلس اعلام کردند. در این نشست، سیدفرید موسوی، بهروز نعمتی، فاطمه سعیدی، فاطمه ذوالقدر، سهیلا جلودارزاده، پروانه مافی، طیبه سیاوشی، فریده اولادقبا و سیدفاطمه حسینی، راه‌یافتگان به مجلس دهم از تهران و فاطمه دانشور عضو شورای شهر تهران حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، فخرالسادات محتشمی‌پور، عضو هیأت‌مدیره زنان کارآفرین، فعالیت‌های اخیر انجمن زنان کارآفرین را گزارش کرد و پس از آن اعضای انجمن برخی قوانین و موانع پیش‌روی زنان کارآفرین را در حوزه‌های مختلف محیط زیست، تولید، کشاورزی، معدن و آی‌تی بیان کردند. سپس خانم خاوازی، مدیرعامل انجمن ملی زنان کارآفرین، معرفی کوتاهی از انجمن و فعالیت‌های آن بیان کرد و گفت: بیش از یک دهه از عمر انجمن زنان کارآفرین می‌گذرد.

در سال ١٣٨٢، کارگاه‌های آموزشی که توسط معاونت امور زنان وزارت کشور، خانم محتشمی‌پور برگزار می‌شد و با یاری خانم صابر که پایان‌نامه دانشگاهشان در این مورد بود، بسیاری از زنان کارآفرین را شناسایی کرد و کارگاه‌های توانمندسازی برای زنان برگزار شد و حاصل آن انجمن زنان کارآفرین شد که هدف آن اشاعه و ترویج کارآفرینی بود. وی در ادامه افزود: «اهداف انجمن برای خیلی از اعضا شفاف است، توسعه و ترویج کارآفرینی زنان، کمک به اصلاح و بهبود سیاست‌های حمایتی، نهادینه‌کردن فعالیت‌های آموزشی- پژوهشی و مشاوره، کمک و ساماندهی به مراکز کارآفرینی و ایجاد یک ارتباط منطقی با سازمان‌های دولتی و سازمان‌های ذی‌ربط، ایجاد فضا برای تعامل بیشتر بین زنان کارآفرین و کوشش در جهت استیفای حقوق کاری زنان از دیگر اهداف این انجمن است». در ادامه فیروزه صابر، مؤسس انجمن زنان کارآفرین، با اشاره به چرایی و چگونگی کارآفرینی در کشور تصریح کرد: «مرحوم دکتر عظیمی بحث توسعه را بر اساس سه اندیشه باز کردند. اینکه انسان و علم و آینده را باور داشته باشیم. اگر این سه عنصر در باور انسان وجود داشته باشد، آن‌وقت توسعه هم رخ می‌دهد. توسعه هم ابعاد سیاسی و هم ابعاد اجتماعی و فرهنگی دارد. منظور از توسعه این است که سه ضلع دولت، بخش خصوصی و نهادهای مدنی با هم کار کنند. دلیل اینکه در ایران توسعه روال خود را پیدا نمی‌کند، این است که ضلع اول این ماجرا یعنی دولت بسیار قوی است و ضلع بخش خصوصی و نهادهای مردمی هنوز شکل رسمی خود را پیدا نکرده و نتوانسته است به توسعه برسد. همه اینها نیاز به سرمایه اجتماعی دارد و آن سرمایه اجتماعی می‌تواند کارآفرینی باشد که موتور محرک توسعه است».

در ادامه این نشست، نمایندگان مجلس و انجمن زنان کارآفرین و برخی نمایندگان تهران در مجلس به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

لعیا رویایی، مدیرعامل شرکت کومه، نقطه‌نظرات خود را در حوزه صنعت به نمایندگان مجلس بیان کرد و گفت: «امیدواریم مشکلات صنعت هرچه‌زودتر مرتفع شود. من تجربه زیادی در حوزه صنعت دارم و مدت زیادی در وزارت صنایع کار و چندین کارخانه راه‌اندازی کردم و توانستم اشتغال‌زایی کنم. ما در بخش صنعت توانایی و کمک بزرگی نداریم. من انتظارم توجه بیشتر به بخش صنعت است و توانایی ما در بخش صنعت زیاد است و امیدوارم این توانایی دیده شود». در ادامه، شیرین پارسی، شالیکار نمونه، به موانع کارآفرینی در بخش کشاورزی پرداخت و گفت: «نمی‌دانم چند نفر می‌دانند ایران نخستین کشور دنیاست که کشاورزی را آغاز کرده است. اما نمی‌دانم امروز چه خبر است؟ یک‌سوم سرزمین‌های کشور ماهیت کشاورزی دارند. کشاورزی مثل نفت یک سرمایه ملی است که قابلیت بازیابی و ایجاد ارزش‌افزوده دارد. اگر ما بستر مناسب برای اشتغال که تنها بخشی است که بخش خصوصی از ابتدا روی آن کار کرده، ایجاد نکنیم، چگونه می‌توانیم از اقتصاد بسامان صحبت کنیم؟ ٥٠ درصد اقتصاد ملی بر پایه کشاورزی است، اما امروز این درصد پایین آمده و از این می‌شود معناهای زیادی برداشت کرد. یا سرمایه ملی را دیگر سرمایه ملی و پایه اقتصادی نمی‌دانیم و به نظرمان می‌آید بهتر است در حوزه‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنیم». پارسی در ادامه افزود: «نمایندگان قانون‌گذار می‌توانند با نگاهی که به بسترها و فرصت‌ها دارند، باعث رشد و رونق یا باعث رکود آن شوند».

همچنین هایده شیرزادی درباره نقش محیط زیست در کارآفرینی گفت: «من تصمیم گرفته‌ام امسال را سال پیگیری از تمام نمایندگان بدانم. ما نفت می‌دهیم و غذا وارد می‌کنیم، اما یک چیز در کشور قابل‌واردات نیست و آن محیط زیست است. ما همه چیز را می‌توانیم وارد کنیم اما محیط زیست را نمی‌توانیم. سال ٩٢ سهم ما از تولید گازهای گلخانه‌ای ١٠ بود. ما چه سهمی در این وضع داریم؟ من یک فعال محیط زیست هستم و می‌دانم بخش عمده‌ای از گازهای گلخانه‌ای به دلیل پسماندهایی است که تولید می‌شود. سالانه ١٦ میلیون تن زباله در کشور تولید می‌شود، هشت میلیون تن نخاله ساختمانی تولید می‌شود. نابودی هزاران هکتار زمین تقصیر ماست. اگر ما برنامه‌های بازیافت داشته باشیم، می‌شود بخش عمده‌ای از این مسائل را حل کرد... . بهروز نعمتی در این نشست گفت: همه ما یک خانواده هستیم و اگر مشکلات کشور حل شود، حل مشکلات، هم برای زنان و هم برای مردان، اتفاق می‌افتد. وی با اشاره به رتبه نامناسب ایران در فضای کسب‌وکار گفت: این مسائل گریبان مرد و زن را گرفته است. بااین‌حال ایجاد ١٤٠ هزار فرصت اشتغال در همین شرایط، امیدواری‌هایی را برای آینده به‌وجود آورده است. این نماینده مجلس تأکید کرد: زمان آن رسیده تا از چنگ‌انداختن به صورت یکدیگر دست برداریم و به سمت تفاهم و همدلی پیش برویم.

فاطمه دانشور، عضو شورای شهر تهران، نیز در نشست زنان کارآفرین و نمایندگان مجلس، گفت: نمایندگان مجلس باید تلاش کنند در مجلس آینده در حوزه آسیب‌های اجتماعی مسائل را بیان کنند و اطمینان داشته باشند بیان این مسائل باعث خواهد شد این مشکلات بررسی و حل شوند اما کتمان مسائل فایده‌ای نخواهد داشت. وی، نمایندگان زن را نمایندگان زنان و کودکان آسیب‌دیده خطاب کرد و گفت: باید چالش‌ها را شناخت و در برابر کسانی که حقیقت را بیان می‌کنند، چماق به دست نگرفت. دانشور تأکید کرد: نماینده مردم‌بودن با مسئول‌بودن تفاوت دارد و نماینده مردم باید در کنار مردم بماند وگرنه این نمایندگی ارزش ندارد.

مهدوی: اولویت نمایندگان مجلس باید اصلاح سیستم بانکی باشد

واعظ مهدوی نیز در این نشست اظهار کرد: در بررسی و حل مشکلات کشور، توجه به دو موضوع باید در دستورکار قرار گیرد؛ اول اینکه قوانین کشور ما مشوق واردات و مانع تولید است و ما بیشتر از آنکه به فکر جذب سرمایه خارجی باشیم، باید به فکر حل موانع استفاده بهینه از سرمایه داخلی باشیم. وی افزود: اولویت دیگر نمایندگان باید اصلاح سیستم بانکی کشور باشد. درحال‌حاضر ٨٦٠ هزار میلیارد تومان در حساب‌های بلندمدت مردم قرار دارد و بیش از ٢١٠ هزار میلیاردتومان بانک‌ها سالانه به این پول سود پرداخت می‌کنند که چهار برابر درآمد فروش نفت است و تقریبا ٢٧٠ هزار میلیارد تومان هم گردش مالی وام‌هاست که درمجموع گردش نادرست ٥٠٠هزار میلیاردتومانی را به وجود آورده است و حتی رئیس‌جمهور هم نسبت به این ارقام ابراز نگرانی کرده بود. معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مشکل دیگر کشور را ١٢٠ هزار میلیارد تومان مالیاتی عنوان کرد که باید پرداخت شود اما پرداخت نمی‌شود. طیبه سیاوشی، نماینده دیگر تهران، گفت: مقام مشورتی حلقه مفقوده مراکز مختلف ایران است و این یکی از مواردی است که ما آن را پیگیری خواهیم کرد. همچنین در این نشست، پروانه مافی، فاطمه ذوالقدر و فریده اولادقبا به بررسی برخی از مسائل و راهکارهای حل مشکلات زنان کارآفرین پرداختند.

موسوی: معنای اقتصاد مقاومتی درون‌زابودن اقتصاد است

سیدفرید موسوی، منتخب مردم تهران در مجلس دهم، در نشست زنان کارآفرین و نمایندگان مجلس، گفت: معنای اقتصاد مقاومتی درون‌زابودن اقتصاد است. وی با اشاره به اینکه موتور رشد و پیشرفت کشورها کارآفرینی و استفاده از زنان است، ادامه داد: این نشست تلاقی این دو فاکتور مهم است. موسوی با بیان اینکه پتانسیل کشورما بسیار بیشتر از وضعیت فعلی است، گفت: ان‌شاءالله مجلس دهم نقطه عطفی باشد تا این مشکلات حل شود و کشور در مسیر پیشرفت قرار گیرد. وی از زنان کارآفرین خواهش کرد قوانینی را که در مسیر تولید اشکالی ایجاد می‌کند، به دست منتخبان مردم برسانند تا هرچه سریع‌تر اصلاح این قوانین در دستور کار نمایندگان قرار گیردو

نماینده منتخب مردم تهران در مجلس دهم با بیان اینکه توجه به حوزه گردشگری و آی‌تی و البته محیط زیست توضیح مواردی بود که در اولویت‌های نمایندگان «لیست امید» حتی قبل از انتخابات قرار داشت، ابراز امیدواری کرد هرچه سریع‌تر با تشکیل مجلس دهم قوانین حمایتی در این راستا تصویب شود. سهیلا جلودارزاده منتخب مردم تهران در مجلس دهم، نیز در این نشست با اشاره به چشم‌انداز ١٤٠٤ ایران، گفت: امیدواریم با قانون‌گذاری به صورت جدی توسعه‌یافته‌ترین کشور منطقه باشیم. وی از فعالان بخش خصوصی خواهش کرد تا قوانینی را که در راستای کارآفرینی مشکل ایجاد می‌کنند، به نمایندگان شناسایی و معرفی کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها