دفاع چیت چیان از عملکرد وزارت نیرو در سیل اخیر

کد خبر: 512354

وزیر نیرو با اشاره به اقدام به موقع در مقابل سیلاب بی سابقه سد دز گفت:سدسازی های مناسب در این منطقه عامل اصلی کاهش تلفات این پدیده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان: حمید چیت چیان در برنامه تیتر امشب در خصوص عملکرد وزارت نیرو در سیلاب های اخیر اظهار داشت:نزول رحمت الهی نوید دهنده یک سال خوب برای بخش کشاورزی و اقتصاد کشور است هرچند سختی ها و خسارت هایی به همراه داشت اما منافع آن در بلند مدت بیشتر خواهد بود.
وی در پاسخ به این مطلب که اگر وزارت نیرو به هشدارهای سازمان هواشناسی توجه بیشتر می کرد خسارت ها کاهش می یافت گفت: اخطاریه سازمان هواشناسی در خصوص سیلاب دوشنبه و سه شنبه مورخ 23 و 24 فروردین صادر شد که به موجب آن سیلابی شدن رودخانه ها و معابر در استان های خوزستان ایلام لرستان و کرمانشاه استان مرکزی فارس غرب چهارمحال بختیاری کهگیلویه و بویر احمد پیش بینی شده بود و به موجب آن در همان روز به مدیران شرکت های آب منطقه ای استان ها دستورات لازم ابلاغ شد.
پیش بینی هواشناسی کلی بود
چیت چیان با اشاره به آمادگی تمام سازمان ها به موجب این هشدار افزود:البته این اخطاریه ها به صورت کلی مطرح شده بود و اسمی از اینکه در کدام سد سیلاب عظیم رخ می دهد نبوده و باتوجه به اینکه حدود 50 سد در این مناطق وجود دارد ، کار عاقلانه و منطقی نبود که آب تمامی سدها رهاسازی و تحلیه شود.
وزیر نیرو تصریح کرد: همچنین به میزان 2هزار متر مکعب نیز جریان سیلابی گفته می شود و حجم سیلاب 8هزارمتر مکعبی صورت گرفته قابل پیش بینی نبوده و در هشدارها مشخص نشده بود که در کدام سد و به چه میزان حجم آب باید رهاسازی و تخلیه صورت گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا بعد از بارش ها و وقوع سیلاب ،آب سد دز تخلیه نشد اظهار داشت: کشور ما در منطقه خشک واقع شده و اینطور نیست که بنابر احتمال سیلاب آب تمام سدها را خالی کنیم چراکه اگر حداکثر حجم سیلاب 2 هزار مترمکعب در ثانیه بود اصلا احتیاجی به تخلیه نبود و این میزان آب در ظرفیت خالی سد حفظ می شد.
بازگشایی دریچه های سد متناسب با حجم سیلاب
چیت چیان افزود:در ساعت 12 نیمه شب 4 شنبه میزان ورودی سیلاب به 3هزارو 500 مترمکعب در ثانیه افزایش یافت و مسئولان تصمیم به بازگشایی دریچه های سد دز گرفتند و در عرض 3 ساعت میزان سیلاب به 8 هزار متر مکعب در ثانیه رسید که این میزان در طول عمر این سد بی سابقه بوده است.
وی اظهار داشت:روز 5شنبه صبح سازمان هواشناسی پیش بینی کرد که حداکثر بارش 3بامداد جمعه صورت می گیرد و به موجب این هشدار میزان بیشتری از آب سد رها شد و پس از گذشت زمان اوج، میزان رهاسازی متناسب با حجم سیلاب کاهش یافت و در پایان نیمی از سیلاب داخل سد نگهداری و مابقی رهاسازی شد.
این مقام مسئول تاکید کرد:اگر ما در همه سدها رهاسازی آب داشتیم انتقادها به این بود که فقط در سد کرخه سیل آمده چرا در مابقی سدها اقدام به رهاسازی شده است.
وی افزود:البته سیلاب بزرگی به حجم 4 هزارو 500 متر مکعب در سد کرخه هم صورت گرفت و به دلیل ظرفیت خالی تمام سیلاب در سد ذخیره شد و احتیاجی به تخلیه آب نبود.
اطلاع رسانی به موقع
چیت چیان در خصوص اطلاع رسانی مناسب به مردم گفت:از 3 شنبه ستاد مدیریت بحران در استان خوزستان تشکیل شد و مدارس نیز به خاطر احتمال بارش سنگین در روز 4شنبه تعطیل شد و تمامی نیروهای امدادی آمادگی لازم برای اقدام به موقه تخلیه روستاهای اطراف رودخانه ها را داشتند و به همین دلیل تلفات جانی این سیلاب بی سابق و عظیم در کشور فقط 2 تن بود.
سیلاب بی سابقه قرن
وی با شاره به عظمت این سیلاب افزود :دبی 8هزارمترمکعب در ثانیه به معنای اینست که در عرض 5 ساعت بارش با این حجم به اندازه کل سد کرج آب وارد سد شودو دوره بازگشت این سیل هر 100 سال است و همین جبهه بارش در کشور عربستان و یمن 45 کشته را به دنبال داشته است.
چیت چیان تاکید کرد:سدسازی های مناسب در این منطقه عامل اصلی کاهش تلفات این پدیده بود و اگر این سدها نبودند سیلاب با ارتفاع یک متری در شهر اهواز رخ می داد.
ساخت سد بختیاری کمکی به این سیلاب نمی کرد
وزیر نیرو در پاسح به این مطلب که اگر سد بختیاری که ساخت آن به تعویق افتاده ،ساخته شده بود می توانست جلوی خسارت های این سیل را بگیرد گفت:ساخت این سد نیاز به کار کارشناسانه بیشتر و تحقیقات زیست محیطی و محاسبات فنی و اقتصادی داشت و به همین دلیل ساخت آن به سال های آینده موکول شد.
وی افزود : البته اگر ساخت این سد شروع شده بود تا کنون هنوز به اتمام نرسیده بود و سد نیمه تمام در برابر سیل خسارت های بیشتری به همراه داشت.
ترک خوردن سد دز شایعه بود
چیت چیان در خصوص بحث ترک خوردن سد دز گفت: در تمامی سدهای کشور تعداد زیادی سیستم اندازه گیری در اتفاع های مختلف نصب شده و کارشناسان به طور دوره این اطلاعات آن را چک می کنند و به این ترتیب شاخص پایداری سد به طور مستمر بررسی می شود.
وی تاکید کرد:این اطمینان را میدهیم که هیچ مشکلی در سد دز به وجود نیامده و ترک خوردن آن شایعه بوده است.
افزایش میزان بارش ها
وزیر نیرو در پایان خاطر نشان ساخت:از اول مهر سال 94 تا 28 فروردین امسال به طور متوسط 209 میلیمتر بارش داشته ایم که نسبت به 171 میلیمتر سال قبل 22 درصد و نسبت به 206 میلیمتر 47 سال گذشته 1 درصد افزایش یافته است.
وی افزود:البته هنوز برخی استان ها همچون اصفهان،فارس ، یزد و کرمان با مشکل کم آبی مواجه هستند و هموطنان باید حتی در سال های پربارش هم مدیریت مصرف آب داشته باشن
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها