آیا عباس آخوندی مرکانتیلیست است؟

کد خبر: 529031

آخوندی در حالی از نفوذ فضای مرکانتیلیستی به اقتصاد کشور گله کرده که رشد او در دهه‌های گذشته مربوط به همین فضای رانتی و غیر شفاف بوده است.

سرویس اقتصادی فردا؛ نسیم آنلاین نوشت: مرکانتیلیسم بر مبنای نظریات خود به توسعه صادرات و ایجاد محدودیت در واردات شناخته می‌شود که با ایجاد موانع گمرکی در سر راه واردات و تسهیل فرآیند صادرات به توسعه اقتصادی کشور کمک کنند. آخوندی وزیر راه و شهرسازی دو روز پیش در دانشگاه شریف از رسوخ شرایط مرکانتیلیستی بر فضای کشور انتقاد کرد و افزود: در دایره‌المعارف‌های مختلف اقتصادی در تعریف مرکانتالیسم مقالات مختلفی می‌بینیم و این شیوه در بسیاری از کشورها وجود دارد و تحت عنوان دفاع از منافع ملی هنوز کشورهای اقتصادی تمایل دارند از هرگونه شفافیت و مسئولیت اجتماعی فراتر بروند و با قدرت متحد شوند و نظام توزیع منافع ایجاد کنند.
اما مهمترین خصیصه مرکانتیلیست ایجاد رانت برای طبقه خاص بوده است که در نتیجه آن زد و بندهای سیاسی و ارتباطات جایگزین شایسته سالاری و فضای رقابتی شده و سوداگری را در اقتصاد بسط می دهد. نقدهای وارده به مرکانتیلیست ها در اقتصاد بیشتر به این مساله بر می گردد به گونه ای که آدام اسمیت از ضرورت شایسته سالاری و تخصص گرایی در مقابله با مرکانتیلیست ها سخن می گوید اما نکته جالب در این زمینه این است که کسی در ایران سخن از نقد زد و بندهای سیاسی و رانت های اقتصادی می زند که خود فرآیند رشدش را مدیون همین فضای مرکانتیلیستی بوده است.
گفته میشود که وزیر راه و شهرسازی فعلی در دهه 60 به علت نسبت فامیلی با وزیر کشور وقت به معاونت سیاسی و امنیتی وزارت کشور می‌رسد و بعد باز هم به دلیل نسبت فامیلی، به ریاست بنیاد مسکن و سپس وزارت مسکن می رسد. این را می‌توان به عنوان یکی از نمادها و نشان های رسوخ مکتب مرکانتیلیستی بعد از انقلاب در ایران عنوان کرد. فردی که بدون هیچ گونه تخصص سیاسی و امنیتی به آن سمت و بعد از آن به سمتی کاملا متفاوت در حوزه اجرایی می رسد.
این رفتار در سالهای اخیر در عزل و نصب های آخوندی نیز تشدید شده است و با ورود افراد از بانک های خصوصی به مناصب دولتی در وزارت راه و شهرسازی یکی از بزرگترین موانع را در خصوص برداشتن سوداگری در بازار مسکن و در اقتصاد کشور را فراهم کرده است. در حقیقت می توان گفت امروز مرکانتیلیست ترین عضو کابینه که رفتاری به شدت مرکانتیلیستی دارد فریاد مبارزه با تفکرات و ساختارهای غیرشفاف دارد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها