بازار نفت خام، چشم انتظار تصمیمات اجلاس الجزایر

کد خبر: 571956

به دنبال بروز بحران‌ها و شوک‌های قیمت نفت در دهه هفتاد و سقوط قیمت نفت در سال 1986 و بالاخره افزایش چشمگیر وابستگی متقابل اقتصاد کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده انرژی کشورهای موجود در این دو طیف به تدریج به این نتیجه رسیدند که لازم است برای برقراری باثبات مناسبات میان خودشان تلاش کنند و زمینه و بسترهای لازم را برای استمرار مناسبات فراهم کنند

روزنامه ایران: به دنبال بروز بحران‌ها و شوک‌های قیمت نفت در دهه هفتاد و سقوط قیمت نفت در سال 1986 و بالاخره افزایش چشمگیر وابستگی متقابل اقتصاد کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده انرژی کشورهای موجود در این دو طیف به تدریج به این نتیجه رسیدند که لازم است برای برقراری باثبات مناسبات میان خودشان تلاش کنند و زمینه و بسترهای لازم را برای استمرار مناسبات فراهم کنند.
در همین راستا نخستین دور گفت‌و‌گوهای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در سال 1991 میلادی به ابتکار فرانسه و آژانس بین‌المللی انرژی در پاریس برگزار شد و نام این گردهمایی را «اجلاس مجمع بین‌المللی انرژی( IEF)»گذاشتند. امروز نیز پانزدهمین اجلاس وزارتی IEF در الجزایر آغاز به کار خواهد کرد. پذیرش و نام‎نویسی اولیه شرکت‎کنندگان در این رویداد از دیروز شروع شده و قرار است در ساعت ٩ صبح به وقت محلی، نشست افتتاحیه برگزار ‎شود. در این نشست وزیر انرژی الجزایر، دبیر کل مجمع بین‎المللی انرژی و نخست‌وزیر الجزایر سخنرانی خواهند داشت و پانزدهمین اجلاس وزارتی مجمع بین‌المللی انرژی کار خود را شروع خواهد کرد.
مجمع بین‎المللی انرژی اعلام کرده است که در نخستین نشست تخصصی این اجلاس با موضوع «بازار نفت: دورنما و چالش ثبات» که از ساعت ١٠ صبح به وقت محلی آغاز می‎شود، شخصیت‎های گوناگون، از جمله بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، سخن خواهند گفت.موضوع دومین نشست تخصصی در این روز که از ساعت ١١ و ٤٠ دقیقه به وقت محلی آغاز می‎شود، «گاز طبیعی: چالش‎های صنعت، زنجیره ال ان جی و پیامدها برای ساختار بازار» است و غلامحسین عادلی، دبیر کل ایرانی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی ای سی اف) از سخنرانان این نشست خواهد بود.در آخرین رویداد مهم این روز، سومین نشست تخصصی این اجلاس با موضوع «انرژی‎های تجدیدپذیر و صرفه‎جویی: فرصت‎ها و چالش‎ها پس از کاپ ٢١» از ساعت ١٣ به وقت محلی آغاز می‎شود.روز چهارشنبه (هفتم مهر ماه) دو میزگرد همزمان از ساعت ٩ صبح به وقت محلی آغاز می‎شود که موضوع نخستین میزگرد، «دسترسی به انرژی‎های تجدید پذیر: عاملی مهم در توسعه انسانی» و موضوع دومین میزگرد، «بهبود امنیت انرژی: نقش فناوری» خواهد بود.از ساعت ١١ روز چهارشنبه، چهارمین نشست تخصصی اجلاس الجزایر با موضوع «حاکمیت انرژی: بازبینی گفت‎و‎گوهای جهانی انرژی» برگزار می‎شود و پنجمین نشست تخصصی نیز برای خواندن بیانیه پایانی اجلاس وزارتی، در ساعت ١٢ و ٣٠ دقیقه برگزار می‎شود.در ساعت ١٣ این روز، نشست خبری برگزار می‎شود و سپس، ضیافت پایانی این برنامه از ساعت ١٣ و ٣٠ دقیقه آغاز می‎شود.
این نهاد اگرچه قدرت تصمیم‌گیری و تصمیمات آن مانند سازمان اوپک ضمانت اجرا ندارد اما در این دور از مذاکرات اتفاق ویژه‌ای رقم خواهد خورد و این موضوع باعث شده تا بازار جهانی نفت خام چشم به آن بدوزد. کشورهای تولیدکننده نفت خام قرار است در دیدارهای دو جانبه و چندجانبه که در حاشیه این اجلاس خواهند داشت در مورد وضع بازار گفت‌و‌گو و نظر خود را در مورد طرح فریز نفتی در نشست مشورتی اوپک اعلام کنند. فریز نفتی طرحی برای تثبیت تولید نفت خام به منظور ایجاد ثبات در بازار جهانی نفت است. البته تحلیلگران راه رسیدن به توافق برای اجرای طرح فریز نفتی را بسیار دشوار ارزیابی می‌کنند و عقیده دارند بر خلاف تظاهر روسیه، عربستان و کشورهای عربی متحد با آن، هیچ یک از تولیدکنندگان نفت خام قصد ندارند که به ایجاد ثبات در بازار نفت خام کمک کنند؛ مگر آنکه منافع آن‌ها در توافق رعایت شود.
تأکید الجزایر بر اهمیت نشست «مجمع بین‎المللی انرژی»
«نورالدین بوطرقه» وزیر انرژی الجزایر در آستانه برگزاری پانزدهمین نشست مجمع بین‎المللی انرژی در الجزیره (پایتخت)، بر اهمیت نشست «مجمع بین‎المللی انرژی» و نقش آن در روند تحولات اوپک تأکید کرد. به گزارش رویترز، وی افزود: از دید ما، اهمیت مجمع بین‎المللی انرژی همتراز نشست اوپک است و رایزنی اعضای مجمع بین‌المللی انرژی نقش مهمی در روند مذاکرات اعضای اوپک خواهد داشت.
بوطرقه تصریح کرد: کشورش آمادگی کامل دارد نشست غیر رسمی میان کشورهای عضو سازمان اوپک که قرار است روز چهارشنبه در حاشیه نشست اصلی برگزار شود را در بهترین شرایط مدیریت کند. وزیر انرژی الجزایر همچنین تصریح کرد: همه گزینه‌های مربوط به فریز نفت (تثبیت تولید نفت) یا کاهش بهای نفت و به منظور با ثبات کردن بازار جهانی نفت، مورد تحلیل و بررسی قرار خواهند گرفت.

ایران که به تازگی از فشار تحریم‌های نفتی رها شده، نیز برای شرکت در این طرح شرط گذاشته است. به این ترتیب که تولید نفت خام ایران در منابع رسمی 3 میلیون و 650 هزار بشکه در روز گزارش می‌شود و اگر قرار باشد در این طرح شرکت کند باید 7/12 درصد از سقف تولید اعضای اوپک به این کشور اختصاص یابد. به این معنی که به ایران اجازه داده شود که تولیدش را برای رسیدن به حجم پیش از تحریم‌ها تا سقف 4 میلیون و 137 هزار بشکه در روز افزایش دهد. البته به نظر نمی‌رسد که عربستان به راحتی با شرط ایران موافقت کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها