اتاق بازرگانی به دنبال شفافیت اقتصادی

کد خبر: 578371

روز گذشته اتاق بازرگانی ایران در بیانیه‌ای خواستار افزایش شفافیت اقتصادی و گردش آزاد و عادلانه اطلاعات اقتصادی در کشور از طریق اجرای قوانین مربوطه شد.

روزنامه آرمان؛ فاطمه مقیمی *: روز گذشته اتاق بازرگانی ایران در بیانیه‌ای خواستار افزایش شفافیت اقتصادی و گردش آزاد و عادلانه اطلاعات اقتصادی در کشور از طریق اجرای قوانین مربوطه شد.
در یک جامعه زمانی که صحبت از شفافیت به میان می‌آید، قدر مسلم در ابتدا باید از میان برداشتن اقتصاد زیرزمینی در دستور کار مسئولان قرار بگیرد. یعنی لازم است فضایی ایجاد شود تا حسابرسی‌های لازم توسط دولت انجام بپذیرد و حساب تمام نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌ها توسط ناظران، کنترل شود. در حالی که حدود ۸۰ درصد اقتصاد ایران در اختیار دولت قرار دارد، رشد بخش خصوصی نیازمند تعامل دو طرفه میان دولت و اتاق بازرگانی ایران است. طبیعی است که کارایی بخش خصوصی در اقتصاد دولتی کاهش می‌یابد، اما در این شرایط هم دولت وظیفه دارد در سیاستگذاری‌های خود حمایت از بخش خصوصی را یکی از اولویت‌های اقتصادی خود قرار دهد و سعی کند نقش اتاق بازرگانی را در اقتصاد کشور ارتقا بخشد.
ما معتقد هستیم تا به امروز توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی در ایران در پایین‌ترین حد خود قرار داشته و حتی باید گفت که توانمندسازی این بخش شکل نگرفته است. در شرایطی که همواره صحبت‌هایی مبنی بر حرکت اقتصاد به سمت خصوصی‌سازی مطرح می‌شود، تاکنون توانمندسازی بخش خصوصی شکل نگرفته است. پس اگر دولت و مسئولان قصد دارند با توانمندسازی بخش خصوصی افزایش رشد اقتصادی را محقق سازند و سرمایه‌‌های قابل اعتماد اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی را جذب کنند، باید جاذبه مربوطه را به وجود آورد و ایجاد اعتماد در اذهان اعضای اتاق جز با افزایش شفافیت اقتصادی و گردش آزاد و عادلانه اطلاعات اقتصادی در کشور میسر نمی‌شود.
باید توجه داشت که دولت با ایجاد اعتماد بین ملت و بخش خصوصی در واقع رشد و بالندگی اقتصادی را به منصه ظهور می‌رساند. بحث دیگری که این روزها در حوزه بازرگانی و بخش خصوصی کشور مطرح می‌شود نقش اساسی و حضور و مشارکت جدی اتاق ایران در تهیه و تدوین سیاست‌ها و برنامه‌هایی است که می‌توانند بر رقابت‌پذیری و محیط کسب و کار اثر بگذارند. در این زمینه راهکار زمینه‌ای، یعنی ارائه مشاوره به سه قوه توسط پارلمان اتاق ایران ایجاد شده است. یعنی دیگر هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بدون توجه به نیاز و درخواست دولت پا به عرصه‌های اقتصادی می‌گذارند و به صورت مستقل عمل می‌کنند.
نگارش مقالات، گفت‌وگوهای اقتصادی با مطبوعات و رسانه‌ها، رایزنی با فعالان اقتصادی داخلی و خارجی و... از جمله اقداماتی است که اعضای اتاق ایران بر اساس آن تلاش می‌کنند تا وارد حوزه‌های مختلف شوند. ما معتقدیم که بدین طریق صدای بخش خصوصی به گوش متولیان امر می‌رسد و تا به امروز هم به نسبت موفق عمل کرده‌ایم. تجربه چند ساله بیش از ۴۰۰ نفر از اعضای هیات نمایندگان پارلمان‌های مختلف اتاق بازرگانی ایران باعث شده است تا به هر نحوی راهکارها، اطلاع‌رسانی و نظرات آنها به جامعه منتقل شود. در حالی که موانع زیادی در این مسیر وجود دارد و گاهی از نظرات اعضای اتاق بهره‌مندی حاصل نمی‌شود، اما در بسیاری از مواقع هم پیشنهادات ما مفید فایده می‌شوند.

* عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها