چه کسی پاسخگوی خسارات وارده به مسکن مهری‌ها است؟

کد خبر: 589986

مشکلات متقاضیان مسکن مهر همچنان بدون راه حل باقی مانده و مشخص نیست که این خانه ها چه زمانی به دست مالکان خواهد رسید؟

چه کسی پاسخگوی خسارات وارده به مسکن مهری‌ها است؟
مسکن مهر
سرویس اقتصادی فردا: مشکلات متقاضیان مسکن مهر همچنان بدون راه حل باقی مانده و مشخص نیست که این خانه ها چه زمانی به دست مالکان خواهد رسید؟

در همین زمینه با امین قنبری کارشناس مسکن به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید: چرا متقاضیان نسبت به ۹۹ ساله بودن خانه هایشان اعتراض دارند؟ وقتی واحد شما ۹۹ ساله است، یعنی شما تنها مالکیت ۶ دانگ اعیان را دارید و مالکیت عرصه در اختیار شما نیست. بنابراین شما می بایست بابت زمینی که ساختمان شما در آن بنا شده است، سالانه مبلغی را بعنوان اجاره عرصه به دولت پرداخت کنید و بعد از ۹۹ سال عملا این خانه برای شما نیست و شما مستاجر ۹۹ ساله در این زمین هستید. از طرفی می توانید با خرید مالکیت عرصه، به مانند باقی املاک مالکیت شش دانگ عرصه و اعیان را در اختیار داشته باشید که طبق قانون برای خرید عرصه شما می توانید نیمی از قیمت عرصه را نقدا و نیمی را در اقساط ۲۴ ماهه به دولت پرداخت کنید. قیمت عرصه چقدر است و تفاوت عرصه و اعیان در چیست؟

قیمت عرصه به اعتقاد مالکان مسکن مهر می بایست مطابق با زمانی تعیین شود که زمین توسط متقاضی آباد نشده بود و بیابانی بدون امکانات بود و نه قیمت کارشناسی روز و از طرفی دولت عقیده ای خلاف این موضوع را دارد و در نظر دارد درآمد حاصل از فروش عرصه را برای نوسازی بافت فرسوده تهران هزینه کند.

ضمنا منظور از عرصه زمین است و منظور از اعیان ساختمان که می تواند کاربری های مختلفی داشته باشد.

در ابتدای ثبت نام به چه شکل بوده است؟

در ابتدای ثبت نام ۸۰ هزار واحد در مسکن مهر، متقاضیان به دلخواه حق انتخاب نسبت به ۹۹ ساله یا ملکی بودن را داشتند و اتفاقا در سامانه هوشمند مسکن مهر مدتی است که غیرفعال شده و در کارتابل متقاضیان این موضوع قید شده بود. سهم هر واحد از عرصه اختصاص یافته چند متر است؟ برای مثال برج های فاز ۱۱ مساحتی در حدود ۴۰۰ مترمربع عرصه را اشغال می کنند که با توجه به حضور ۵۹ واحد در هر برج، سهم هر واحد با مشاعات کمتر از ۷ متر خواهد بود ولیکن شرکت عمران ادعای دیگری دارد و سهم هر واحد را به همراه محوطه های اطراف بلوک حدود ۵۰ مترمربع می داند. خواسته مالکان مسکن مهر در خصوص ملکی شدن واحدها چیست؟ واگذاری رایگان عرصه واحدهای مسکن مهر پردیس در ازای خسارت های غیرمستقیمی که طی این سالهای تاخیر در تحویل پروژه به متقاضیان وارد آمده است. و نظر شرکت عمران در این خصوص چیست؟

شرکت عمران و البته تعدادی از متقاضیان، متاسفانه با اختلاط بحث مقدار نهایی سهم آورده متقاضیان با قیمت عرصه راه را به بیراهه کشانده اند. بحث سهم نهایی آورده متقاضیان با بحث عرصه متفاوت است و ما معتقدیم جدای از بحث عدم افزایش سهم آورده نقدی می بایست برای جبران خسارات غیرمستقیم وارده به متقاضیان، عرصه بصورت رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد و در غیر اینصورت منطقا مطابق با قیمت منطقه ای قبل از شروع پروژه محاسبه گردد و نه قیمت کارشناسی روز!
اما از سوی دیگر عده ای همسو با عمران با اسم «دادن عرصه به مردم» در صدد هستند که این مبلغ ناعادلانه از مردم گرفته شود و در هزینه های محوطه سازی برای مردم خرج گردد.
نهایتا با این تفاسیر شما در صدد هستید که اول و آخر این مبالغ را دریافت کنید، لیکن ما متقاضیان اساسا با پرداخت هر وجهی فارغ از محل هزینه درآمد حاصله از آن مخالفیم.

لذا بحث واگذاری عرصه به مردم با بحث سهم نهایی آورده متقاضیان دو مقوله مجزا از هم می باشد. از طرفی در حال حاضر ما به ادعای شما مسئولین، مالک ۹۹ ساله این واحدها هستیم و مالکیت عرصه در اختیار ما نیست. حال این سوال پیش می آید که با چه منطقی زمینی که مالکیت آن در اختیار مردم نیست، هزینه آماده سازی و محوطه سازی آنرا از مردم طلب می کنید؟

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها