نمادهای بانکی بورس پنج ماه است بسته شده

کد خبر: 597626

«نمادهای بانکی در بورس از تیرماه گذشته بسته شده و تا امروز متوقف مانده است. این اقدام می‌تواند به زیان سهامداران خرد تمام شود.»

روزنامه کیهان: روزنامه دولتی ایران ضمن انتشار این خبر نوشت: بسته ماندن و توقف طولانی نمادهای بانکی در بازار بورس و اوراق بهادار تهران اکنون یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نهاد ناظر بازار و سهامداران است. نمادهای بانکی که از اواخر تیرماه امسال برای رفتن به مجامع عمومی بسته شده بود و طبق روال باید ظرف چند روز دوباره باز و برای سهامداران آنها قابل خرید و فروش می‌شد، تا امروز همچنان متوقف مانده و باعث سرگردانی سهامداران شده است. سرگردانی که به احتمال زیاد در نهایت با زیان بخشی از سهامداران و تاثیر بر شاخص کل خاتمه پیدا می‌کند.
ارزش کل سهامی که به دلیل متوقف بودن نماد بانک‌ها در بورس منجمد شده بیش از 27 هزار میلیارد تومان یعنی حدود 8 درصد ارزش کل بازار سرمایه است.
موضوع بسته شدن نماد بانک‌های بورسی به اواخر تیرماه که فصل برگزاری مجامع سالانه شرکت‌ها است بازمی‌گردد؛ زیرا الزام بانک مرکزی به بانک‌ها مبنی بر رعایت استانداردهای بین‌المللی IFRS در تدوین صورت‌های مالی و اسناد حسابرسی بانک‌ها و مشروط شدن صدور مجوز برگزاری مجامع به ارائه صورت‌های جدید مالی و نیز تعلل بانک‌ها موجب توقف نماد آنها شد.

در واقع اصلاح استاندارد صورت‌های مالی شبکه بانکی باعث شده بانک‌هایی که پیش از آن سود شناسایی کرده بودند و قرار بود این سود میان سهامداران تقسیم شود، اکنون با زیان‌های میلیاردی مواجه شوند. هرچند در ابتدا لزوم رعایت استانداردهای جدید برای انتشار و تصویب صورت‌های مالی که از سوی بانک مرکزی مورد تاکید قرار گرفته بود، دلیل اصلی باز نشدن نماد بانک‌ها در بورس بود، ولی طی روزهای اخیر بانک مرکزی اعلام کرد که پس از اصلاحات انجام شده، از نظر این بانک هیچ مانعی برای باز شدن نمادهای بانکی وجود ندارد.اما موضوع این است که تبدیل صورت‌های مالی سودده به زیان‌ برخی بانک‌ها سورپرایزی است که علاوه بر سهامداران کل بازار و شاخص‌های آن را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اکنون، گذشت چند ماه از توقف این نمادها با وجود برگزاری مجمع عمومی اغلب بانک‌ها، موجب سرگردانی سهامداران شده است زیرا تا زمان بسته بودن نماد یک شرکت در بورس، مالکان امکان خرید و فروش سهام خود را ندارند.
محمد جمالی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «ایران» با اشاره به اینکه به یک‌باره اعلام سود برخی بانک‌ها به زیان تبدیل شده است، گفت: به اعتقاد من مقصر اصلی در این ماجرا بانک مرکزی است، چرا که به یک‌باره اجرایی کرده و باعث سردرگمی بازار و سهامداران شده است.

وی ادامه داد: در این مسئله سهامداران خرد بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد. در حالی که آنها بر اساس صورت‌های مالی و تایید شده قبلی اقدام به خرید سهام بانک‌ها کرده‌اند و اکنون با تغییر یک‌باره صورت‌های مالی این سهامداران خرد هستند که بدون تقصیر زیان می‌کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها