پاداش‌های نجومی برای مدیران بانک‌های زیان‌ده

کد خبر: 622893

اکنون که حسابرسی‌ها معلوم کرده برخی بانک‌ها مانند بانک ملت زیان‌ده بوده‌اند، آیا پاداش‌های نجومی دریافت شده از سوی مدیران بانک‌ها، به بیت‌المال باز می‌گردد.

روزنامه کیهان: به گزارش روزنامه «صبح نو» یکی از بخش‌هایی که در ماجرای حقوق‌های نجومی محل دعوا بود، پرداخت پاداش در هیئت مدیره شرکت‌های دولتی و شبه دولتی بود. براساس قانون تجارت، هیئت مدیره با رعایت ضوابطی خاص براساس سود سالانه شرکت، به اعضای هیئت مدیره پاداش اختصاص دهد؛ اما این پاداش در واقع بخشی از سود شرکت خواهد بود؛ اما به نظر می‌رسد با موج جدید حسابرسی در بانک‌ها نشان می‌دهد که این بانک‌ها نه تنها سودده نبودند؛ بلکه ضررده نیز هستند و حالا با این وجود بایستی تکلیف پاداش‌های نجومی این بانک‌ها بازبینی شود.
بانک مرکزی از ابتدای تابستان سال جاری بانک‌ها را ملزم به رعایت استانداردهای IFRS در ارائه صورت‌های مالی کرده است. این موضوع منجر به اختلاف نظر بانک مرکزی با سازمان حسابرسی شده است که در نهایت نزدیک به 6 ماه بود که نماد اغلب بانک‌ها در بورس متوقف شده و سازمان بورس اجازه برگزاری مجامع این بانک‌ها را نمی‌دهد. از یکسو بانک مرکزی خود را سیاست‌گذار و مقررات‌گذار حوزه پولی و بانکی می‌داند و به لحاظ حقوقی درباره اختیاراتش در محدوده نحوه تنظیم صورت‌های مالی، ابهامی مبنی بر مقررات‌گذاری در این حوزه نمی‌بیند و از سوی دیگر سازمان حسابرسی، نقش حاکمیتی برای تدوین استانداردهای حسابداری را از اختیارات این سازمان می‌داند.
هفته گذشته بانک ملت به عنوان اولین بانک پس از حسابرسی‌های دقیق، در بورس رونمایی شد و نمادش مجدداً به تابلوی بورس برگشت. نماد بانک ملت به عنوان اولین سهم بانکی با حدود 40 درصد ریزش به تابلو معاملات بازگشت. این در حالی است که آخرین قیمت معاملاتی سهم بانک ملت پیش از بسته شدن، معادل 193 تومان بود که اکنون به پایین‌تر از 119 تومان رسیده است. براین اساس انتظار می‌رود دیگر نمادهای بسته شده نیز با همین میزان ریزش مواجه شوند. در گام بعدی رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: نماد بانک‌های تجارت و صادرات به صورت همزمان در هفته جاری بازگشایی می‌شود. سود خالص بانک‌های بورسی از سال 92 تا 94 در خوش‌بینانه‌ترین حالت 61 درصد، بدون در نظر گرفتن زیان‌دهی دو بانک ملت و تجارت، 68/5 درصد و با احتساب این دو بانک 139 درصد کاهش یافته و تبدیل به زیان شده است.

در سال 94 از مجموع 18 بانک مورد بررسی، 5 بانک زیان ده و 9 بانک دیگر با کاهش سود خالص مواجه شده‌اند. این کاهش سود در برخی بانک‌ها در سطح 30 تا 50 درصد است.

همچنین برخی بانک‌ها در سه ماهه اول یا 6 ماهه اول امسال در سراشیبی کاهش شدید سوددهی افتاده‌اند. سود 17 بانک در سال 92 در مجموع 6 هزار و 897 میلیارد و 592 میلیون تومان بوده اما سود 18 بانک در سال 93 با 1401 میلیارد تومان کاهش، 5 هزار و 496 میلیارد تومان بوده است؛ اما سود بانک‌ها در سال گذشته با احتساب زیان بانک‌های ملت، تجارت، گردشگری و سرمایه منفی 2 هزار و 672 میلیارد تومان است.

در قواعد جدید حسابرسی مشخص شده که بانک‌ها زیان‌ده هستند و حالا باید مشخص شود پاداش‌های نجومی که در هیئت مدیره این بانک‌ها در طول سالیان اخیر پرداخت شده، به حساب بانک‌ها برمی‌گردد؟ از سوی دیگر به نظر می‌رسد ضرورت تجدید حسابرسی در شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی نیز ضروری است تا مشخص شود چند درصد از شرکت‌های دولتی سودده هستند که در حال پرداخت پاداش‌های نجومی به هیئت مدیره خود هستند و الباقی شرکت‌ها با وجود استفاده از بودجه دولتی و تراز مالی منفی؛ چرا بایستی از پاداش‌های نجومی بهره‌مند شوند؟

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها