بازگشت منابع آب زیرزمینی به حالت اولیه بعداز ۲۰سال

کد خبر: 627182

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره برداری و حفاظت آب و آبفا گفت:برداشت از آب‌های زیرزمینی توسط چاه‌ها حدود ۴۲ میلیارد مترمکعب است که بنا داریم در برنامه ششم توسعه ۱۱میلیارد مترمکعب از برداشت آب‌های زیرزمینی را کاهش دهیم تا پس از ۲۰ سال بتوانیم منابع آب زیرزمینی را به حالت اولیه باز گردانیم.

خبرگزاری فارس: جواد میبدی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی آب در سال گذشته، کل پتانسیل آب تجدیدپذیر منابع آب زیرزمینی دشت‌های کشور مشخص شده و مجاز هستیم به میزان 31 میلیارد مترمکعب از آن منابع آب زیرزمینی برداشت کنیم. وی با توجه به حجم سالانه آن سد، کمیسیون تخصیص میزان سهم مورد نیاز شرب، کشاورزی، صنعت، خدمات و محیط زیست و تالاب‌ها را مشخص می‌کند افزود: متأسفانه میزان برداشت ما از آب‌های زیرزمینی توسط چاه‌ها، عملاً حدود 42 میلیارد مترمکعب است که بنا داریم در برنامه ششم توسعه 11میلیارد مترمکعب از برداشت آب‌های زیرزمینی را کاهش دهیم تا پس از 20 سال بتوانیم منابع آب زیرزمینی را به حالت اولیه باز گردانیم. وی با اشاره به اینکه تعداد چاه‌های مجاز و غیرمجاز کشور حدود 750 هزار حلقه است و 330 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور داریم گفت: حدود 450 هزار حلقه از این چاه‌ها، مجاز هستند. میبدی اظهار داشت: حدود 103 هزار حلقه چاه غیرمجاز مربوط به قبل از سال 85 و تصویب قانون تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز بوده که قرار است برای این تعداد چاه، پروانه برداشت به میزان 25 مترمکعب در شبانه روز (حدود نیم لیتر در ثانیه) برای مصارف، گلخانه ای، صنعتی و غیره صادر شود. *100 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان های شمالی وی تعداد چاه‌های غیرمجاز در استان‌های شمالی را حدود 100 هزار حلقه ذکر کرد و افزود: این تعداد چاه در استان‌های شمالی مانند مازندران و گیلان و گلستان، در دشت‌های آزاد و به صورت دستی حفر شده‌اند که در برخی نقاط از جمله شالیزارها وجود دارند و برداشت آن‌ها باعث افت منابع آب زیرزمینی نمی‌شود و پس از برداشت، دوباره با اولین بارندگی این چاه‌ها پر آب می‌شوند که برای این چاه‌ها نیز در حد مجاز پروانه صادر خواهد شود. مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه، حدود 127 هزار حلقه چاه غیرمجاز نیز در سایر نقاط مختلف کشور وجود دارند که بایستی مسدود شوند، بیان داشت: در سال‌های 94 و 95 حدود 20 هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده و عملیات اجرایی برای انسداد مابقی چاه‌های غیرمجاز نیز به محض تأمین اعتبار، آغاز خواهد شد. وی اضافه کرد: برای مدیریت چاه‌های مجازی که اضافه برداشت دارند نیز کنتورهای حجمی نصب می‌شود که تاکنون حدود 75 هزار دستگاه کنتور حجمی هوشمند بر روی این چاه‌ها نصب شده و مابقی نیز پس از تأمین اعتبار به کنتور حجمی هوشمند تجهیز خواهند شد.

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفا در خصوص تخصیص جدید برای متقاضیانی که از گذشته حقآبه ای نداشته‌اند، با بیان اینکه کمیسیون تخصیص بر اساس تقاضای شخص متقاضی، میزان تخصیص از منابع آب زیرزمینی و یا سطحی را در منطقه مورد نظر بررسی خواهد کرد، افزود: اگر منطقه مورد نظر متقاضی، در دشت‌های ممنوعه نباشد و پتانسیل آبی مورد نیاز موجود باشد، میزان حجم آب مورد تقاضا بررسی و پروانه بهره‌برداری صادر خواهد شد؛ در هر صورت نباید میزان تخصیص از سقف تخصیصی که کمیسیون تعیین کرده است فراتر رود.

وی در خصوص پروانه بهره‌برداری چاه‌های کشاورزی، با بیان اینکه متقاضیان چاه‌ها به استناد اراضی و پتانسیل آبی موجود در دشت از کمیسیون صدور پروانه، پروانه بهره برداری دریافت خواهند کرد اظهار داشت: در پروانه بهره‌برداری متقاضی، میزان دبی لحظه‌ای چاه، ساعت کارکرد چاه و حجم سالانه استفاده از منابع آبی زیرزمینی ذکر شده و متقاضی نباید از آن حد عدول نماید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها