کاهش ۸.۵ درصدی بارش‌ها در کشور

کد خبر: 637096

رئیس سازمان هواشناسی کشور از کاهش 8.5 درصدی بارش‌ها در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: داوود پرهیزکار امروز در حاشیه آیین تودیع و معارفه مدیرکل سازمان هواشناسی چهارمحال و بختیاری در جمع خبرنگاران، با اشاره به کاهش هفت درصدی بارش‌های کشور در مقایسه با میانگین مشابه دوره بلند مدت، گفت: بارش‌ها در مقایسه با سال گذشته 8.5 درصد کاهش داشته که انتظار می‌رود سال زراعی 95 تا 96 شاهد کاهش 10 تا 15 درصدی بارش‌ها باشیم.

وی یکی از علل مهم کاهش بارندگی و تغییرات اقلیمی در کشور از جمله خشکسالی را گرمایش زمین معرفی کرد و افزود: توسعه صنعتی و به طبع آن افزایش گازهای گلخانه‌ای به خصوص دی اکسید کربن باعث بروز چنین مشکلاتی در آب و هوای جهان و کشور شده است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور از کاهش 20 درصدی بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری خبر داد و اظهار کرد: تغییرات اقلیمی علت اصلی کاهش بارندگی در برخی از مناطق و جاری شدن سیل در دیگر مناطق کشور است.

پرهیزکار ادعای دستکاری اقلیمی برخی از کشورها برای تخریب اقلیم دیگر کشورها را تکذیب کرد و ادامه داد: این ادعا بی اساس است زیرا حربه‌های علمی قادر به تغییر اقلیم مناطق مختلف دنیا نخواهد بود.

وی با اشاره به باروری ابرها، این عمل را از نظر علمی درست تلقی و تصریح کرد: باروری ابرها هرگز باعث ایجاد خشکسالی یا پربارشی در یک منطقه نمی‌شود زیرا برای این کار شرایط خاصی وجود دارد.

پرهیزکار از بکارگیری سوپر کامپیوتری با توان پردازش 70 برابری اطلاعات در سازمان هواشناسی کشور خبر داد و گفت: حدود چهار میلیارد تومان برای خرید این سوپر کامپیوتر هزینه شده است.

وی با اشاره به همکاری با سازمان فضایی کشور برای استفاده از ماهواره‎های هواشناسی، تصریح کرد: قرار است در ماهواره‌های طراحی شده سازمان فضایی سنسورهای هواشناسی نیز برای دریافت اطلاعات هواشناسی نصب شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور از فعالیت بیش از 4500 ایستگاه هواشناسی در کشور خبر داد و اظهار کرد: طبق برنامه ششم توسعه این تعداد به 10 هزار ایستگاه افزایش خواهد یافت.

توسعه بدون توجه به توان اقلیمی عامل مشکلات زیست محیطی در کشور است

رئیس سازمان هواشناسی کشور همچنین در آیین تودیع و معارفه مدیرکل سازمان هواشناسی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه(س)، گفت: سه موضوع عقیدتی، اخلاق و مناسک در دین اهمیت دارد که در این سه حوزه باید فعال و عمل‌گرا باشیم.

وی توسعه بدون توجه به توان اقلیمی را عامل بروز مشکلات زیست محیطی در کشور دانست و گفت: سدسازی با رعایت حق آبه پایین دست و انتقال‌های آب در کشور باید با توجه به اضافی بودن آب صورت گیرد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور این سازمان را علمی و به دور از مسائل سیاسی دانست و اظهار کرد: هدف سازمان هواشناسی استفاده بهینه مردم از اقلیم و مدیریت برای کاهش خسارات است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به استقبال خوب مردم از اطلاعات هواشناسی در کشور تصریح کرد: در سال 92 در پیک مراجعه مردم به سایت سازمان هواشناسی روزانه 250 هزار بازدیدکننده بود که این آمار در سال جاری به بیش از 983 هزار بازدیدکننده در روز رسیده و این چهار برابر آمار سه سال گذشته است.

وی با بیان اینکه اقلیم‌ها ظرفیت و توان خاصی دارند و نباید بیش از توانشان از آن‌ها استفاده کنیم، عنوان کرد: خشکی دریاچه‌ها و توسعه بی‌رویه شهرها از جمله این فشارها بر اقلیم است که باعث بروز انواع مشکلات زیست محیطی شده است.

پرهیزکار خشکسالی را از اجزای اقلیم دانست و خاطرنشان کرد: میانگین بارش‌های سالیانه در کشور یک سوم میانگین جهانی بوده و به دلیل تحمیل شرایط جو به منطقه است.

وی سدسازی را در مهار و استفاده از آب‌های روان مهم تلقی کرد و گفت: آنچه در سدسازی اهمیت بیشتری دارد رعایت حق آبه پایین دست است که متاسفانه در کشور رعایت نمی‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه توسعه باید بر اساس آب‌های باقی‌مانده صورت گیرد، افزود: در عراق به دلیل عدم رعایت حق آبه توسط کشور ترکیه و در کشور نیز به همین دلیل تالاب‌های هورالعظیم و شادگان خشک شدند که نتیجه آن فراوانی و غلطت بالای ریزگردها در مناطق جنوبی است.

پرهیزکار توسعه بدون توجه به توان اقلیمی را عامل بروز مشکلات زیست محیطی در کشور دانست و گفت: سدسازی با رعایت حق آبه پایین دست و انتقال‌های آب در کشور باید با توجه به اضافی بودن آب صورت گیرد.

وی با بیان اینکه طبق مطالعات علمی، برج‌ها در تغییرات آب و هوایی تاثیر دارند، افزود: چینش و ارتفاع برج‌ها باعث عدم ورود بادهای محلی به داخل شهرها می‌شوند و نهایتا آلودگی هوا را شاهد هستیم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به تلاش این سازمان در کاربردی کردن اطلاعات هواشناسی در کشور، اظهار کرد: مردم و مسئولان از اطلاعات هواشناسی به خوبی استفاده می‌کنند زیرا خدمات خبری و با صحت بالا ارائه شده است.

وی برنامه سازمان هواشناسی را توسعه خدمات تا آخرین فرد در کشور دانست و تصریح کرد: در برنامه تهک کشاورزی چهار لایه هواشناسی شامل: مرکز تهران، ستادهای استانی، شهرستان‌ها و روستاها تعریف شده است که تاکنون در لایه دوم در حال پیشروی هستیم.

پرهیزکار با بیان اینکه مدیریت بحران را به مدیریت ریسک تغییر داده‌ایم، گفت: درصدد هستیم تا با آموزش دهیاران در لایه چهارم هواشناسی شاهد خسارات و غافل گیری بلایای طبیعی نباشیم.

احداث سدها از عوامل خشکسالی و افزایش تبخیر است داوود پرهیزکار همچنین در نشست با استاندار چهارمحال و بختیاری، احداث سدها را یکی از عوامل خشکسالی و افزایش تبخیر دانست و گفت: با ایجاد پوشش بر روی سدها می‌توان تبخیر را کاهش داد.

وی اظهار کرد: متأسفانه ایران به شدت با معضل کم‌آبی مواجه است.

وی به ضرورت بررسی عوامل تغییر اقلیم در مناطق مختلف کشور تأکید کرد و گفت: مردم باید نسبت به سازگاری با تغییرات اقلیم اقدام کرده و ضمن کاستن از تولید گازهای گلخانه‌ای به ویژه گاز کربنیک، برای کاهش اثرات زیانبار آن برنامه‌ریزی و تلاش کنند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور خاطرنشان کرد: امروز مردم و مسئولان باید برای رسیدن به سطح مطلوبی از شاخصه‌ها و مولفه‌های آب و هوایی همدلی و همکاری داشته باشند.

وی توسعه شدید در جهان را عامل تغییر اقلیم در هوا کره، آب کره، یخ کره، سنگ کره و زیست کره دانست و گفت: فرونشست دشت‌ها و سنگ‌ کره ماحصل اقدامات بشر در زیست کره است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه توسعه در هر منطقه از کشور باید متناسب با شرایط و ضوابط زیست محیطی باشد، تصریح کرد: متأسفانه عدم توجه به موضوع آب و محیط زیست، باعث ایجاد وضعیت ناگواری در زیست کره شده است.

وی احداث سدها را یکی از عوامل خشکسالی و افزایش تبخیر دانست و گفت: با ایجاد پوشش بر روی سدها می‌توان تبخیر را کاهش داد.

رئیس سازمان هواشناسی کشورخاطرنشان کرد: متأسفانه بارش باران در ایران طی 9 سال متوالی به دلیل گرمای جهانی، زیر خط نرمال است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها