سدی که اگر نبود چند شهر زیر آب می‌رفت

کد خبر: 637212

وزیر نیرو با بیان اینکه بسیاری از روستاهای کشور به دلیل نبود آب شرب، تخلیه و ساکنان آنها آواره و در حاشیه شهرها ساکن شدند، گفت: به طور مطلق با ساخت سد یا متوقف‌شدن ساخت سد مخالف هستیم اما وزارت نیرو برای مقابله با تغییر اقلیم، کار ساخت ٥٠ سد را در کشور که برنامه‌ریزی شده بود، کنار گذاشت.

روزنامه شرق: وزیر نیرو با بیان اینکه بسیاری از روستاهای کشور به دلیل نبود آب شرب، تخلیه و ساکنان آنها آواره و در حاشیه شهرها ساکن شدند، گفت: به طور مطلق با ساخت سد یا متوقف‌شدن ساخت سد مخالف هستیم اما وزارت نیرو برای مقابله با تغییر اقلیم، کار ساخت ٥٠ سد را در کشور که برنامه‌ریزی شده بود، کنار گذاشت.
حمید چیت‌چیان در اولین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم با اشاره به اینکه تغییر اقلیم به معنای تغییر بلندمدت در شرایط آب‌وهوایی است، گفت: تغییر اقلیم تمام ابعاد زندگی انسانی و تمام مسائل اقتصادی و اجتماعی را نیز تحت‌تأثیر خود قرار داده و این خود یک تهدید برای نسل حاضر و آینده به شمار می‌رود. به گفته وی در همین مدت ٢٠ درصد روان‌آب‌ها و جریان آب رودخانه‌های کشور و میزان تغذیه آب زیرزمینی حدود ١٥ درصد کاهش یافته است.
چیت‌چیان همچنین گفت: خط تراز برف در ارتفاعات ٢٠٠ متر کاهش یافته و زمان ذوب برف نیز یک ماه زودتر رخ می‌دهد، تعداد دفعات باران‌های غیرمؤثر افزایش یافته به طوری که در هر نوبت کمتر از پنج‌ میلی‌متر بارش صورت می‌گیرد و بارندگی فرصت این را پیدا نمی‌کند به جریان آب‌های سطحی یا به منابع آب زیرزمینی کمک کند. وزیر نیرو ادامه داد: تمام اقدامات سازه‌ای که وزارت نیرو انجام می‌داد، مورد تجدیدنظر جدی قرار گرفته است به طوری که از ساخت ٥٠ سد برنامه‌ریزی‌شده خودداری کرده و آنها را فعلا کنار گذاشته‌ایم. به طور مطلق با ساخت یا مخالفت با ساخت سد موافق نیستم چراکه به عنوان مثال اگر سد سلمان فارسی در سیلاب‌های اخیر نبود، چند شهر را باید در خلیج فارس جست‌وجو می‌کردیم.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها