امپراتوری نفت ایران در دست گروهبان‌ها یا ژنرال‌ها؟!

کد خبر: 649879

«در دولت قبل عده‌اي بدون بليت به نفت آمدند، من به نفت برگردم نفتي‌ها را به نفت باز مي‌گردانم و نفت را با نفتي‌ها و ژنرال‌ها اداره خواهم كرد‌» اين جمله معروف وزير نفت آن هم زماني كه براي دريافت رأي اعتماد ميهمان بهارستاني‌ها بود هرگز از حافظه تاريخي اين مرز و بوم پاك نمي‌شود.

روزنامه جوان: «در دولت قبل عده‌اي بدون بليت به نفت آمدند، من به نفت برگردم نفتي‌ها را به نفت باز مي‌گردانم و نفت را با نفتي‌ها و ژنرال‌ها اداره خواهم كرد‌» اين جمله معروف وزير نفت آن هم زماني كه براي دريافت رأي اعتماد ميهمان بهارستاني‌ها بود هرگز از حافظه تاريخي اين مرز و بوم پاك نمي‌شود.

اما انتصابات اخير دربخش‌هاي مختلف حاكي از آن است كه عكس آن در اين وزارتخانه رخ داده است. شيخ الوزرا در جلسه رأي اعتماد خود در مجلس شوراي اسلامي گفته بود كه گروهبان‌ها را از نفت بيرون كرده و ژنرال‌ها را جايگزين آنها مي‌كند.

نخست محسن پاك نژاد: بدنيست بدانيد كارشناسان حوزه نفت مي‌گويند او بدون اينكه تخصص چنداني در حوزه توليد داشته باشد به عنوان معاونت توليد شركت ملي نفت منصوب شد. پيش از آنكه چنين حكمي براي وي صادر شود ابتدا مديركلي نظارت برصادرات و مبادلات نفتي را بر عهده گرفت و پس از آن راهي نيكو(شركت بازرگاني نفت ايران) شد. وقتي در ماموريت خود در اين شركت نفتي ناكام ماند به دنبال بازگشت به ايران بود. در نتيجه وزير نفت با ايجاد تغييراتي در ساختار شركت ملي نفت ايران و با تعريف معاونت توليد، مديريت آن را به پاك نژاد سپرد.

محمد مصطفوي: مصطفوي را مي‌توان جزو تيم دانشجويي وزير نفت دانست كه به نفت آمدند؛ ولي او يك تفاوت عمده با سايرين داشت و آن هم اينكه تا پيش از ورود به صنعت نفت، سابقه فعاليت آنچناني نداشته است. مانند برخي بازيكنان تيم ملي در دهه گذشته كه فوتبال خود را از تيم ملي آغاز كردند، وي هم اينگونه به نفت آمد و به سرعت در جمع مديران ارشد صنعت نفت نشست. او همچنين تا پيش از وزارت زنگنه در خانه شهرياران جوان رفت و آمد داشت و امروز در وزارت نفت. مصطفوي در نهايت با حكم كاردر، مدير عامل شركت ملي نفت ايران به سمت مدير سرمايه گذاري و كسب و كار شركت ملي نفت ايران منصوب شد.

محمد مشكين فام: زماني كه علي اكبر شعبانپور به عنوان يك «بهره‌بردار» به مديريت شركت نفت و گاز پارس رسيد، خيلي‌ها شگفت زده شدند. چندي بعد وقتي محمد مشكين فام به صندلي مديريتي اين شركت تكيه زد مشخص شد وعده استفاده از ژنرال‌ها مجدداً به تعويق افتاده است.
سيد‌نورالدين شهنازي‌زاده: مديرعامل شركت مهندسي و توسعه نفت يك نفتي است اما در پايين دست. او در روزهاي ابتدايي دولت يازدهم به انتقاد صريح از زنگنه پرداخت و بعد به سايه رفت ولي اندكي بعد براي حضور در شركت «متن» برگزيده شد. شهنازي زاده تا پيش از ورود به «متن» شناخت دقيقي از بالادست نداشت و امروز باغلامرضا منوچهري كار مي‌كند و مي‌خواهد نسل جديد قراردادهاي نفتي را به پيش ببرد.

علي پوركبيريان: چند ماهي مي‌شد كه خبر بازنشستگي علي اكبر ماهرخ زاد مدير امور حقوقي شركت ملي نفت به گوش مي‌رسيد؛ مديري كه از پايين دست به بالادست آمده بود. او بازنشسته شد و علي كاردر فردي را جايگزين او كرد كه تجربه كاري‌اش هنوز دو رقمي نشده است. دست‌اندركاران حوزه نفت مي‌گويند كه پوركبيريان انتخاب پاك‌نژاد است و پيوند آنها به روزهايي بر مي‌گردد كه پاك نژاد در «نيكو» بوده و با وي روابط نزديكي داشته است. گفتني است پور كبيريان تنها ۳۵ سال دارد و در امور حقوقي شركت نيكو مشغول به كار بوده است ولي امروز حكم سرپرستي امور حقوقي نفت را در جيب دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها